Waarom praten juist Amerikanen, met name vrouwen soms zo apart met hun stem?

Ik bedoel niet overdreven of aanstellerig maar de wijze waarop de stem wordt gebruikt. Meestal gebeurd dit niet waneer iemand erg hard praat.Het lijkt alsof de stem wat haperend in de keel wordt gebruikt. Klinkt mij wat lijzig net alsof je wel eens als kind dat keel geluid maakte door heel lang a te zeggen en je stem dan gaat haperen. Tenminste op dat punt lijkt de stem te worden gebruikt.

Toegevoegd na 12 uur:
Dankzij Bamibal die hier antwoord geeft, is mij igg nu bekend hoe deze ´stem´ genoemd wordt namelijk de: Creaky Voice, of wel de krakende stem.
Bamibal heeft er ook een voorbeeldfilmpje bij gezet, top!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K
Amadea
11 jaar geleden
Zouden de Amerikanen niet net zo denken over de Nederlanders dat die zo apart doen met hun stem, vooral als ze de sch met een harde g uitspreken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om de klanken of de combinaties van letters

Het beste antwoord

Over die vraag hebben zich al velen gebogen. Het komt er uiteindelijk op neer dat men elkaar onbewust nadoet. Je ziet dat in Nederlands ook wel, dat leerlingen op een school elkaars manier van praten overnemen.

In onderstaande link een uitgebreid onderzoek naar dit fenomeen.

Toegevoegd na 2 uur:
Voorbeeldje:
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke +

Andere antwoorden (1)

mijn ervaring is dat amerikaanse vrouwen erg schel spreken alsof ze bang zijn anders niet gehoord te worden.
zodra je niet op een normale toon praat, maar harder wilt spreken en dus gehoord worden lijkt de stem van de amerikaanse vrouw scheller en scheller te worden.
waarschijnlijk voortgekomen uit een soort van angst er niet bij te horen en daardoor niet gehoord te worden.

hopelijk heb je iets aan dit antwoord!

Toegevoegd na 8 uur:
sommige vrouwen hebben een harde stem, sommige vrouwen hebben een zachte stem.
als ze hun zachte stem harder willen laten klinken, praten ze niet meer vanuit hun buik, maar zetten ze kracht achter in hun keel, waardoor de stem scheller klinkt, niet zijn eigen natuurlijke klank meer heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar volgens de vraag gebeurt het juist niét als iemand erg hard praat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, maar amerikaanse vrouwen praten altijd schel en het wordt erger als ze harder gaan praten. misschien bedoelt vs iets anders ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie: *maar...veel... amerikaanse vrouwen*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord