Is het gezond om af en toe ziek te zijn?

Soms hoor je wel eens dat af en toe ziek zijn goed is voor de opbouw van afweerstoffen. Maar is soms ziek zijn gezonder dan nooit ziek zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Ik heb nooit wat en als ik wat heb, werk ik altijd door. Ik stop nooit. De laatste keer dat ik ziek thuis ben geweest, was in 1983 en zelfs dat was nep.
Wel weet ik dat het me goed zou doen om een paar weken ziek te zien. Al was het alleen maar om een beetje op adem te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hebben we toch veel gemeen allebei lawaaidoof allebei nooit in de ziektewet geweest allebei willen we een keer goed ziek zijn allebei geven we een onderbouwing als we een min geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er wel op Barcelonaman, maar let maar op, wanneer wij eenmaal iets krijgen is het gelijk terminaal en kunnen we onze daagjes aftellen. Zo gaat het altijd. @Loenie: Als het echt niet zou kennen, zou ik ook wel thuis blijven, maar om nou thuis te blijven voor een stekende koppijn of een griep met wat koorts rond de 39,5 dat zit er bij mij niet in. Pijntjes gaan ook wel weer over en zal voor mij geen reden zijn om thuis te gaan zitten. Zadel ik mijn collega's weer met extra werk op. Jammer dat mijn collega's er niet hetzelfde over denken en dat ik me wel voor hun uit de naat moet werken, wanneer ze een scheet dwars zit. Daar wordt ik nu ziek van en dan ga ik toch weer verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
i.d.d. Italklaas, nooit ziek geweest. altijd doorgerkt, maar vorige week belde de specialist mij thuis met een boodschap. Ik ben aan het aftellen geslagen. Voor de familie naar, maar voor mij 'sans rancune' Voltooid leven heet dat.

Andere antwoorden (5)

als je nooit ziek bent heb je ook geen afweer opgebouwd.
af en toe ziek zijn maakt je uiteindelijk sterker.
dus ja, het is gezond om af en toe ziek te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige afweerstoffen worden opgebouwd door je lichaam na de confrontatie met de ziekteverwekkers. Veel mensen reageren daar op als 'ziek' door koorts te krijgen als afweermechanisme.
Het kan best dat jij nooit ziek bent, door puur geluk, of omdat je lichaam dit afweermechanisme al heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij mensen hebben net als alle andere wezens een ingebouwd regelmechanisme wat ons op de been houdt.
Zonder dat we het merken wordt alles in ons lichaam/geest geregeld. Hartslag, bloeddruk, bloedsuiker, spierspanning, houding, ademhaling, hormoonspiegel, alles wordt in een flexibel evenwicht gehouden rond een
instelwaarde. Zo is de instelwaarde van onze bloeddruk 80-120 mm Hg. en onze lichaamstemperatuur ca, 37,0 graden Celsius. Dit is enorm belangrijk. Zonder zijn we reddeloos verloren en sterven. Logisch dus dat je altijd stiekem bezig bent dit evenwicht te behouden.Dit lukt echter niet altijd. Een simpel virusje, verkoudheidje, beenbreukje, een moeilijk te accepteren tegenslagje en je bent uit je evenwicht. Meestal lost ons herstelmechanisme dit vanzelf weer op, helaas niet zonder vervelende ongemakken zoals pijn, stijve spieren, opgeblazen buik, koorts, lichte diarree, voorbijgaande verstopping, zwelling, moeheid etc. Gaan klachten echter niet over,dan moeten we attent zijn, gaan we door of geven we er aan toe om ons lichaam/ geest de kans te geven te herstellen?
In de regel kunnen we een hoop hebben, maar er zijn grenzen aan ons herstelmechanisme. Bij sommige ernstige aangeboren of gecompliceerde ziektes is het defect "ingebakken" wat niet meer kan worden hersteld. Toch werkt het herstelprincipe nog wel. Er blijven altijd nog functies over om leven te waarborgen, zij het met aanpassingen en/of beperkingen. Het is dus helemaal niet erg af en toe wat ongemakken te hebben. Hoofdpijn, stijve spieren, verkoudheid enz. het zijn dingen die bij het leven horen en zijn vaak niets anders dan pogingen om het evenwicht in ons zelf te herstellen. Lichte voorbijgaande klachten zijn dus niets om je druk over te maken. De dokter kan ook niet genezen, die kan alleen advies en/of medicatie geven. De natuur in ons zelf geneest. Wij creëren de juiste voorwaarden en meer niet.
Als je dus weinig of nooit ziek bent heb jij dus voor jezelf de juiste voorwaarden gecreëerd door bijv een gezonde leefstijl en omgeving te hebben. Ook je basis zal dan goed zijn (geen erfelijke ziektes) het is ook een teken dat je herstelmechanisme goed werkt want afweer wordt al snel opgebouwd. In jouw geval maakt het dan ook niet uit of je soms of nooit ziek bent. Mensen met een minder afweermechanisme kunnen beter vaker ziek zijn om zo meer afweer op te kunnen bouwen. Die zijn dan ook vatbaarder en hebben mindere goede voorwaarden gecreëerd of in hun basis zitten.
amc
13 jaar geleden
Kleine kinderen noemen we 'snotneusjes' omdat ze vaak lopen te snotteren, alle kinderen zijn af en toe verkouden, ze bouwen aan hun afweer. Daar heb je je hele leven nog wat aan.
Op latere leeftijd is ziek zijn niet 'nodig' om je afweersysteem op te bouwen. Het kan geen kwaad, maar het is niet zo dat het beter is om af en toe flink ziek te zijn.
Wordt je niet ziek dan is je afweer systeem goed. Dat lijkt me héél gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nooit ziek bent, is dat een teken dat je voldoende afweerstoffen hebt. Dat is namelijk de reden dat je nooit ziek bent! Het lichaam bouwt afweerstoffen op bij contact met vreemde stoffen. Als het afweersysteem ideaal werkt, gebeurt dit zo snel dat bacterien en virussen niet de kans krijgen om een merkbare ziekte te veroorzaken. Bij de meeste mensen werkt dit vaak, maar niet altijd op deze manier, en dus ben je af en toe eens ziek....
De enige manier om niet ziek te worden, zonder een goede afweer te hebben, is nooit met bacterien of virussen in contact te komen. Een kluizenaarsleven dus.
Als je geen kluizenaar bent, wees dan gewoon blij dat je nooit ziek bent. Het betekent dat je een goede afweer hebt !