Hoe kan het dat wij mensen emoties voelen?

Wat speelt er zich af in de hersenen waardoor wij ons bijvoorbeeld verdrietig voelen en soms zelfs gaan huilen? En waar vind ik meer informatie over dit onderwerp?

Alvast heel erg bedankt voor je tijd en moeite!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen mensen, er zijn genoeg dierenverhalen bekend van dieren die heel anders reageerden als hun jong overleed. Gisteren nog van een koe gehoord die al 2 wk aan de kant van de sloot stond waar haar jong was verdronken.

Het beste antwoord

Zoals je waarschijnlijk weet speelt gevoel en emoties zich af in de hersenen. Ik zal het niet al te moeilijk maken en met vaktermen komen maar de hersenen zetten gedachten en dingen die we zien of beleven om in chemische stoffen . Als we bijvoorbeeld gelukkig zijn wordt er een stof aangemaakt genaamd dopamine dit geeft een gevoel van geluk veiligheid en rust als je lichaam dit niet in de juiste mate aanmaakt dan heb je een grote kans om ongelukkig te zijn en angst en depressie te ervaren. Zo zijn er nog 3 belangrijke stoffen die de hersens aanmaken , acetylcholine Gaba en serotonine . Ik heb hier een website waar het goed en eenvoudig uitgelegd staat. http://www.xead.nl/de-invloed-van-neurotransmitters-op-je-gevoel-gedachten-en-gedrag

Dit zijn de processen die zich afspelen in de hersenen bij verdriet of geluk. Wel is het belangrijk dat jij als persoon veel te zeggen hebt op je eigen emoties en het ligt aan jezelf hoe je met dingen omgaat , ben je de optimist of zie je alles somber in.

Mocht je zonder enige reden stemmingswisselingen hebben en van het een moment op het ander helemaal omslaan dan kan het zijn dat je een afwijkend niveau hebt van de stoffen die in je hersenen worden aangemaakt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Echt super!

Andere antwoorden (1)

Wat er zich afspeelt in de hersenen zijn je eigen gedachten.
En wat je denkt ,of de algemene strekking ervan, voel je terug in je lichaam. Je lichaam geeft dan via een emotie (zoals verdriet)weer een seintje terug aan je hersens, dat je lichaam dit niet fijn vind.
Dan kun je kiezen om wat minder negatief te gaan denken, of er nog een schepje bovenop te doen.