Hoe betrouwbaar is een menopauzetest?

Dan met name een thuistest. De aanwezigheid van een bepaalde hoeveelheid van het Fsh wordt getest: follikel stimulerend hormoon.
Fabrikant claimt zelf zeer hoge betrouwbaarheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Je eigen lichaam vertelt je het beter dan een test...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fabrikanten claimen van alles...

Het beste antwoord

Je zegt niet welke test je bedoelt.

Hier staat wel iets over thuistesten in het algemeen en daar geven ze aan dat het niet 100% betrouwbaar is maar dat kun je zelf ook verzinnen: http://www.gezondenzo.net/thuistests-hoe-betrouwbaar-zijn-gezondheidstests-voor-thuis/

Ik vind een menopauzetest een beetje onzinnig, dat merk je zelf wel maar als je het wil doen om te weten of je nog zwanger kan worden (en dat je vervolgens stopt met de pil omdat je in de menopauze zou zitten) is zo'n test niet betrouwbaar genoeg.
De meeste info vond ik hier:http://www.apotheek.nl/Thema_s/Thema_s/Zelftesten__zin_of_onzin_.aspx?mId=10702&rId=94

Kwaliteit
Let op bij de aankoop van een test. Bekijk de verpakking en de gebruiksaanwijzing.
Zit er een Europees CE-kwaliteitskeurmerk op? Dan is de test getoetst op verschillende kwaliteitseisen.
Waar komt de test vandaan, lijkt de leverancier betrouwbaar?
Is de gebruiksaanwijzing duidelijk? Kunt u aanvullende informatie krijgen van bijvoorbeeld de apotheker? Is de gebruiksaanwijzing recent en is dat te zien aan een datum die erop staat?
Staat er een houdbaarheidsdatum op en staat er iets in over het bewaren van de test zelf en van eventuele urine- en bloedmonsters?
Staat in de beschrijving wat u moet doen bij een positieve, negatieve of onduidelijke uitslag?
Staat in de beschrijving dat de uitslag fout kan zijn of, met andere woorden, niet klopt?
Staat in de beschrijving dat u uw arts moet raadplegen voor u een medisch besluit neemt, zoals pillen gaan slikken?
Kunt u de test in Nederland kopen? Is de betaalwijze (op internet) veilig? Moet u vooruit betalen? Wat is de levertijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je; het gaat om Meno-Check http://www.testjezelf.nu/online-bestellen/zelftesten-a-zelfzorg/meno-check-pre-en-menopauze-test.html.
Het lijkt betrouwbaar, ook als je doorklikt naar de leverancier. Het is voor mij wel belangrijk om te weten aangezien mijn huisarts snel zaken wegwuift die niet 'regulier' zijn. Deze test, die je in twee keer moet uitvoeren test de aanwezigheid van het fsh
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, hier nog het vervolg: test was twee keer positief. Heb idd overgangsklachten, maar dacht ook aan ontzwangeren. Ben 37 en 11 maanden geleden bevallen. Ik vroeg me af of de test ook vals positief kan zijn. Of dat dat, net als met een zwangerschapstesr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet mogelijk is. Excuus hoor, ik tik op iPhone en hij verstuurt tussendoor steeds de reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien was het handiger om die informatie meteen te geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hoog FSH komt vaker voor bij vrouwen die zwanger willen worden, ze worden dan behandeld om alsnog zwanger te worden. Omdat je best jong bent zou ik in jouw geval meer informatie vragen. Blijkbaar kan dat niet bij je huisarts dus begin eens bij de apotheek of vraag daar waar je moet wezen want 37 is erg vroeg. http://wis-opg.nl/Page/sp2645/ml1/from_sp_id=-1/nctrue/system_id=749/so_id=2555/Index.html http://www.testjezelf.nu/online-bestellen/zelftesten-a-zelfzorg/meno-check-pre-en-menopauze-test.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou bij twijfel gewoon even naar de huisarts gaan: een bloedtest vertelt je voldoende.