Kan een vrouw melkproductie opgaan krijgen zonder zwangerschap ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat dit kan door bepaalde medicatie!
Ik heb een keer medicatie gehad waarbij dit mogelijk was,er stond in de bijsluiter dat de melkproductie geactiveerd kon worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een minnaar op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauw dat er mensen zijn die iedereen een min geeft

Het beste antwoord

Bij de melkproductie spelen 2 hormonen een rol: prolactine voor de aanmaak, en oxytocine voor de toeschietreflex.
Als je oxitocine-neusspray gebruikt, kun je de toeschietreflex kunstmatig opwekken. Als je daarnaast kolft, wordt de prolactine-productie op gang gebracht en krijgen je borsten het signaal dat er nieuwe melk gemaakt moet worden.
Op deze manier is het dus mogelijk om kunstmatig de melkproductie op gang te krijgen.

Het verschilt per persoon hoe makkelijk dit gaat. Er zijn verhalen bekend uit de oorlog van vrouwen die zelf niet zoogden maar wel een 'weeszuigeling' aan de borst genomen hebben en de boel netjes op gang gekregen hebben, dus puur door 'het graag te willen' (toeschietreflex komt op gang) en daadwerkelijke zuigkracht (prolactine gaat z'n werk doen).

Er zijn zelfs gevallen waarin het bij mannen gewerkt heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat? mannen, wow.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar bedoel je dat ook manen borstvoeding hadden ????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.huismannen.nl/site/artikel.php?id=483
http://www.unassistedchildbirth.com/misc-articles/milkmen-fathers-who-breastfeed/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessant zeg nooit gedacht dat manen dit ook konden .Zo zie maar wat je nog te weten kan komen als je er niet mee bezig houd dank je voor de info

Andere antwoorden (3)

Als je als vrouw bijvoorbeeld geen kinderen kan krijgen, maar dit zo intens graag wilt, waardoor je elke dag de hele dag denkt dat je zwanger bent, of een kind hebt, en zo er in gelooft... gaan je hersenen het seintje geven aan je borsten om melk te maken, want jou gevoel (lees: hersenen) zegt je dat je moeder bent of word, en je lichaam melk nodig heeft.

Nu bedoel ik natuurlijk niet dat als je 5x per week fantaseert over koters om je heen en het vertroetelen ervan en borstvoeding geven etc. etc., dat je dan meteen een natte bh hebt.
Laten we het zien als een soort schizofrenie vergelijken (zo heftig dus). Jij bent er van zeker dat je echt een kindje in je buik hebt groeien, of dat je echt, met alle zekerheid kunt zeggen dat je over 2 uur wéér je dochtertje moet voeden. Dus maken je borsten zich alvast klaar 'voor gebruik'.

Hopelijk is het te begrijpen:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Als een vrouw nooit zwanger is geweest kan door veelvuldige stimulatie, (kolven) de melkproductie opgang worden gebracht. Dit heet geïnduceerde lactatie. (kun je makkelijk vinden op google). Het is dan wel te adviseren dit met een lactatiekundige te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit kan. Het word ook wel eens gebruikt wanneer een baby word geadopteerd. Dat is natuurlijk super goed voor het kindje en voor de moeder/kind band.

Wellicht kan een huisarts hierin adviseren en eventueel een recept schrijven of anders een lactatiedeskundige.