Nee, viscerale therapie is gericht op bindweefselstructuren van een patient. Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Daarmee heeft hij extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak ligt de oorzaak van klachten in het bewegingsapparaat (spieren,gewrichten, wervelkolom, etc.) niet in de pijnlijke en/of stijve structuren zelf, maar ergens elders in het lichaam. Meestal zijn juist bindweefselstructuren rondom organen, bloedvaten en/of zenuwstructuren de veroorzakers!

In de natuur is het een gegeven dat alles wat leeft, dat beweegt. Zo ook in het menselijk lichaam. Ieder orgaan, weefsel, cel is continu in beweging. Ieder orgaan heeft een eigen bewegingspatroon. Darmen bewegen bijv. constant van links naar rechts in de buikholte. Nieren zakken 4 cm richting benen en komen weer terug (leggen zo per dag 700 meter af!). Eierstokken roteren. Milt maakt een 8-vormige beweging. Botten buigen de ene richting uit en weer terug. Hersenen openen zich als een bloem en sluiten weer.

Visceraal Therapie is een therapievorm, waarbij men met zachte manuele handgrepen bindweefselstructuren (bv. vliezen of bandjes),die verkleefd of te gespannen zijn en daardoor klachten elders in het lichaam en/of zelfs geestelijke spanningen (bv depressie, angsten, burn-out) veroorzaken, losmaakt en effectief kan behandelen.

Emoties, ervaringen worden namelijk in de bindweefselstructuren rondom organen opgeslagen. Heel veel mensen krijgen bijv. maagklachten bij te veel stress of hoofd-/rugpijn bij verdriet, etc. Deze “trauma`s ” kunnen jarenlang, zelfs decennia lang opgeslagen zitten zonder dat ze klachten veroorzaken, maar plots kan er een druppel optreden die de emmer doet overlopen. Klachten zijn meestal ten gevolge van een opsomming van factoren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nee, het is niet het zelfde.