Hoe kan het dat sommige mensen op foto's van vroeger zoveel 'mooier' leken?

N.a.v. een reactie die ik elders gaf. Ik heb ook een boel foto's uit de 'oude doos' van mijn ouders, ooms en tantes, etc.

Er zit een charme aan die ik niet goed kan beschrijven. Alsof hun huid veel gaver was, haren nog netjes in model, onschuldiger koppies...

Mijn vader bijvoorbeeld vond ik vroeger een ontzettend knappe man om te zien, en kan mij ook echt voorstellen waarom mijn moeder verliefd op hem is geworden.

Nu bekijk ik soms wel een foto's op Hyves ofzo, maar ik vindt dat toch een wereld van verschil, ondanks Photoshop.

Misschien dat dit wel persoonsgebonden is, maar hoe komt het anders dat deze foto's vaak nog zo puur overkomen vergeleken bij nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf geen 100% waar antwoord te geven dus ik wacht liever anderen af. Maar heeeele goede en (ware) vraag! + van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Rieneke1
14 jaar geleden
leuke vraag!

Het beste antwoord

Vroeger zaten de mensen strakker in het pak.
Ze moesten er voor de foto onberispelijk uit zien.
De haartjes gekamt, brilliantine er in voor de glans en vooral de scheiding in het haar.
Het licht werd zo ingesteld, dat je er optimaal uit zag.
De achtergrond was meestal nep.
Je kon alleen maar lachen of vriendelijk kijken.
Alleen de mooiste foto's werden bewaard.

Nu is alles veel losser, ongedwongen, de foto's scherper, zodat je alle pukkeltjes, rimpels enzo kan zien.
Lachen hoeft niet meer en ja, het belangrijkste we nemen het aftakelings proces waar en daar worden we met oude foto's ,met onze neus op gedrukt.
We kijken met oude foto's in het verleden, een ander tijdperk, met meer rust en evenwicht.
Ze lijken vaak nog zo puur vergeleken met nu, maar is dat met een nieuw huis ook niet zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je mooi verwoord Ed. De nostalgie straalt er vanaf ;-) +10

Andere antwoorden (8)

Leuke vraag. Misschien komt dit omdat er met die foto's ook een heleboel prachtige herinneringen naar boven komen. Herinneringen aan 'de goeie ouwe tijd', waarin voor je gevoel alles altijd veel beter en mooier was omdat dit juist de dingen zijn die je onthoud.
Het maakt je misschien een beetje sentimenteel hier en daar, waardoor die foto heel veel waarde voor je heeft en de persoon erop zo ongelooflijk mooi lijkt.
Wellicht heb je dat ook weer wanneer je naar jaren naar een foto terug kijkt van nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste waren vroeger de foto's vaak zwart wit. En dat geeft een heel ander beeld dan kleur. Maak zelf maar eens een zwart wit foto, ze blijven nog steeds mooi en apart.

Nu ga je op de foto zonder exta aandacht te besteden aan je uiterlijk omdat ze gewoon achter elkaar worden gemaakt.

Vroeger deed je er alles voor, eerst na de kapper en je haren laten verzorgen of je deed het zelf. Foto's werden gemaakt bij speciale gelegenheden en was er minder vertier. En misschien dat het daarom dan wel andes kan overkomen.

De onschuldige koppies, als je een kind gel doet in zijn haren en zijn haren staan overeind is het een heel ander gezicht en is het stoer, maak van dezelfde jongen eens een keurige scheiding in zijn haar en maak dan eens een foto heeft het ook een heel braaf koppie, terwijl deze foto misschien 2 minuten late is gemaakt.

De haardracht doet natuurlijk ontzettend veel en zo hadden ze vroeger hele andere modellen dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja dat zwartwit heeft wel iets he :)
goed antwoord!
Zwart/Wit en Sepia kijken altijd mooier, plus vond ik de mensen van vroeger meer uitstralen wat betreft kleding en haardracht er werd meer aandacht aan besteed en als je op de foto ging, dan ging je daar met je zondagse kleding op je mooist op! mooie golven in het haar, netjes opgestoken, mannen met hoeden en snorren, mooie kanten jurken en bontsjaals noem maar op... nu geld dat niet meer zo en is het meer van het spontane en gekdoen foto's.. stukje minder mooi maar wel reality ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar heb je gelijk in ,maar het heeft ook met het tijdsbeeld te maken volgens mij.Op zwart wit foto's lijk je ook mooier ,of dat is gewoon zo bedoel ik. De kleding style was ook anders het kapsel ook .En was iedereen "puur natuur" weinig of geen make-up .Ons beeld is ook door de jaren veranderd door kleur mode enz.
Als ik de foto bekijk van mijn oma geboren in 1911 het was een mooie vrouw zonder glitters en gefohnt haar ,het was een prachtige vrouw ,Puur natuur!! dat is dan ook mijn antwoord op jou vraag.Tegenwoordig weet men niet wat te doen voor er een foto gemaakt moet worden ,is niet echt!

Toegevoegd na 29 seconden:
goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oom van mijn man was van zijn beroep fotograaf, van hem hoorden wij dat de foto`s vroeger vaak geretoucheerd werden. Dit was eigenlijk een soort van foto-shoppen. De mensen werden toen ook al mooier gemaakt, het begon met dat er stofjes en krasjes van de foto`s werden weggewerkt, dit werd uitgebreid met oneffenheden enz.
Voordat er kleurenfoto`s waren werden foto`s ook wel ingekleurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mooier meer een mening is.
Ik vind fotos van vroeger namelijk helemaal niet mooier.
Misschien vanwege de herinneringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft minder met het begrip "mooi" te maken dan met het begrip "nostalgie-goed gevoel" Ik heb zwart wit foto's van mijn moeder uit de jaren 1940 die goud waard zijn voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de nieuwste technieken van de camera's tegenwoordig zie je ieder pukkeltje-rimpeltje-huidpories enz..
Het viel mij ook op dat alles op de foto verschijnt.Vroeger was er minder zichtbaar en de kleuren waren anders.Ook ik heb nog oude foto's,het lijken wel statieportretten,mensen van adel...
Als ik een foto van mijzelf maak denk ik...huh?dan ben ik niet?
Afschuwelijk gewoon....het gaat nog als je ver van de persoon af een foto neemt.
Laatst wilde ik mijn schoonouders nog op de gevoelige plaat zetten,nou...die waren ook niet blij met het resultaat.kommentaar van...jee,wat zie ik eruit!
Dus het ligt niet alleen aan mij..