ik heb al wat afscheiding gehad wit spull geel achtig en bruin achtig. dat was twee maanden geleden. nu heb ik af en toebuikpijn. ben ik nu bijna ong?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je het hebt over ongesteldheid (vooral in vragen kunnen afkortingen verwarrend zijn), en dat je nog niet eerder ongesteld bent geweest, dus 'wacht' op je eerste menstruatie.

Dingen als afscheiding zeggen niet zo heel veel over een komende menstruatie.
Eigenlijk is die eerste menstruatie niet goed te voorspellen. Het overkomt je waarschijnlijk op een moment dat je er niet op rekent. Een eerste menstruatie komt vaak heel geleidelijk op gang en is zeker de eerste dagen niet heftig, dus je hoeft niet bang te zijn dat je ineens op school enorm doorlekt. Niet dat zoiets totaal onmogelijk is, maar de kans is ook niet zo groot. Waarschijnlijk zie je op den duur wat bloed bij het afvegen, terwijl je op het toilet zit, of zie je een beetje een bruinrode vlek in je onderbroek. Als je een keer wat langer van huis bent (schoolkamp, logeerpartij, een lange dag uit) kun je voor de zekerheid een of twee maandverbandjes meenemen. Vraag hiervoor je moeder om advies.

Op welke leeftijd je precies ongesteld zult worden, is dus niet te zeggen. Vaak komt het aardig overeen met de leeftijd waarop je moeder en eventuele oudere zussen hun eerste menstruatie hadden, maar dit hoeft niet. Buikpijn kan een voorteken zijn, maar is eigenlijk heel vaag: darmkrampen zijn amper te onderscheiden van baarmoederkrampen, zeker als je die laatste nog nooit duidelijk hebt ervaren. Je algehele lichamelijke ontwikkeling geeft wel aanwijzingen: borstgroei, toename van lengtegroei, een wat meer vrouwelijke verdeling van lichaamsvet, het krijgen van (meer) schaamhaar, zijn dingen die meestal vooraf gaan aan je menstruatie. Als je bijvoorbeeld veel later borsten hebt gekregen dan leeftijdsgenoten, is de kans groot dat je menstruatie ook wat later komt, en andersom. Zolang je verdere ontwikkeling normaal verloopt, mag je erop rekenen dat je menstruatie ook vanzelf komt. Als je op je 18e nog niet ongesteld bent geweest, ga dan even naar je huisarts. Ook dan is de kans nog best groot dat het alsnog vanzelf op gang komt, maar dan wordt het wel belangrijk om bijvoorbeeld stoornissen in de hormoonhuishouding uit te sluiten.

Als je nog (lang) geen 18 bent: maak je geen zorgen, ook jij bent op den duur aan de beurt. En waarschijnlijk zul je je op den duur afvragen waarom je er zo naar hebt uitgekeken, hoewel het ook weer heel normaal is dat je als meisje graag wilt merken dat alles werkt, en dat je echt vrouw aan het worden bent.