Waarom wordt je als vrouw dikker na je vijftigste?

En hoe krijg je het er terug een beetje af de overtollige kilo's want in mijn geval, ik snoep niet,(af en toe een koekje) eet niet zoveel. Eet geen boter, neem volkoren brood met mager beleg. Menopauze is het niet want daar was ik al in op mn 44 jaar.
Graag wat tips om die overtollige kilo's kwijt te geraken. Sport is geen optie want ben vlug oververmoeid door zware radiotherapie jaren geleden en moet ook nog mn huishouden kunnen doen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat eet je op een dag? Kan ook zijn dat je te weinig eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volkoren boterham met smeerkaas of mager beleg en afsluitertje met aardbeiconfituur, 'smiddags hetzelfde en 's avonds zo rond 17u warme maaltijd die altijd verse groenten bevat.
Ritsuka
11 jaar geleden
Is dat alles wat je eet op een dag? Dat is volgens mij veel te weinig. Op de site van het voedingscentrum staan een soort richtlijnen met aanbevolen hoeveelheden. Ik zie geen fruit, geen eiwitten en ook niet zoveel groentes. Volgens mij ook te weinig vezels.
Ritsuka
11 jaar geleden
Hier is de link: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fruit eet ik niet zo, vers appelsiensap 1 glas, aardbeien in het seizoen en af en toe eens een kiwi. Soms een cavaillon meloen (ben geen fruiteter krijg het niet binnen)
Ritsuka
11 jaar geleden
Fruitsap is alleen suikerwater met een paar vitamines, kun je beter overslaan.
Probeer meer eiwitrijke voeding te eten, en meer verdeeld over de dag te eten. Ontbijt, 10uurtje, lunch, 15uurtje en avondeten.
Als tussendoortje gekookt eitje, stuk fruit (die je lust), ongezouten nootjes, wat knabbelgroente.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Vet heb je juist nodig. Fruitsap geeft je vooral snelle suikers, die zorgen voor insulinepieken, waardoor meer vetopslag. Veel vrouwen komen wel aan op die leeftijd maar er zijn ook vrouwen die slank blijven of juist dunner worden.

Het beste antwoord

Omdat, naarmate je ouder word de stofwisseling trager gaat werken, waardoor je lichaam meer moeite moet doen om vet te verbranden.
'sporten is geen optie', is geen optie. Je valt alleen af als je meer kcal verbrand dan binnen krijgt. Je zal dus moeten bewegen. Niet heftig sporten of rennen, even wandelen, zonodig op van die schoenen met speciale zool waardoor je meer spieren verbrand, is vaak al erg effectief!