hoe kan ik zorgen dat mijn slaap beter is?

Ik slaap meestal heel kort, en slecht. Aan het korte kan ik nieys doen, dat moet voor school. Maar hoe kan ik zorgen dat ik beter slaap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
hoezo moet dat voor school? gewoon eerder naar bed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies ritsuka, sommige dingen lijken zo moeilijk maar zijn zo eenvoudig....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die pc slokt veel tijd op,al je facebook vrienden antwoorden,verjaardagen zo n 10 per dag onderhouden enz enz..daar gaat heel wat tijd inzitten.Maar om 10 of 11 uur ,de pc afsluiten en de volgende dag verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om 10 uur savonds!

Antwoorden (4)

probeer voor je gaat slapen al tot rust te komen en niet teveel prikkels meer binnen te krijgen. Ga ontspannen een leuk boek lezen of maak een wandeling in de buitenlucht voor je gaat slapen ipv bijv. televisie kijken. Op deze manier zorg je ervoor dat je minder onrustig slaapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel jij hebt acht uur slaap nodig, en je moet de volgende dag om 6:00u op, dan ga je om (uiterlijk) 21:45 naar bed, zodat je nog even een kan lezen. Ongeveer twee uur voordat je gaat slapen; geen TV kijken, niet computeren.

Neem als je in bed ligt, even de tijd om terug te denken aan de dag. Eerst; wat ging er allemaal minder goed vandaag? En dan; wat ging er allemaal wel goed, wat heb ik allemaal wèl kunnen doen vandaag?

Elke dag op het zelfde tijdstip naar bed, en op hetzelfde tijdstip opstaan. Als je 's nachts wakker wordt, probeer dan verder te slapen. Als het echt niet lukt, even in de woonkamer zitten, en wat drinken (zonder TV). Na uiterlijk een kwartier weer terug naar bed, en verder proberen te slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaapritme verandert
Naarmate de puberteit vordert, zorgen de hersenen er voor dat het waak- en slaapritme anders gaat werken. De stof melatonine wordt steeds later afgescheiden. Het is een hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden. Daarom worden pubers pas laat op de avond moe. Tegelijkertijd hebben ze 9 uur slaap nodig, om alle prikkels van de vorige dag te kunnen verwerken. Door de lichamelijke veranderingen in de pubertijd, zoals de groeispurt, heeft het lichaam ook extra rust nodig.

Tips
Zorgen dat je puber elke nacht 9 uur slaap heeft, is bijna een onmogelijke opgave. Maar je kunt een slaaptekort wel proberen te beperken. Een paar tips:

Leg aan pubers uit waarom ze later moe worden, maar nog steeds 9 uur slaap nodig hebben. Als ze hun lichaam beter begrijpen, snappen ze beter het nut van een goede nachtrust.
Laat ze in het weekend bijslapen.
Stimuleer ze om te lezen voor het slapen in plaats van achter de computer zitten. Het kijken in het licht van met name een computerscherm remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daarnaast kloppen beeldschermen en alle eroverheen schietende informatie de maalstroom van gedachten op en dat bevordert de slaap niet en dus ook niet de alertheid overdag.
Stimuleer ze om te sporten. Beweging overdag, bevordert een goede nachtrust.

Meer info: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/algemeen/27358/laat-pubers-slapen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer een lekker warm bad,of ontspannen een flauw boekje lezen,tanden poetsen,en rustig je bedje opzoeken.
Wil het dan nog niet lukken,kun je aan je huisarts passieflora vragen,dat helpt meestal wel goed! Je hebt toch geen zorgen ergens om zodat je daarover piekert?!Praat er met een vertrouwens persoon over.Sterkte en slaap goed!