Wat is een goede manier om een kind net heimwee in slaap te laten vallen?

Mijn neefje van 8 Waar Ik op het moment op pas slaapt bij zijn oma maar heeft ongelovelijke last van heimwee. Ik heb hem ruim op tijd in bed gestopt, maar Hij komt maar Niet in slaap Omdat Hij zijn ouders mist. Overdag ging alles goed en heeft hij het er (bijna) Niet over gehad, maar nu Hij moet gaan slapen komen de gevoelens naar Bo en. Hoe kan Ik hem gerust stellen? Ik heb schaapjes tellen, warme Melk en praten al geprobeerd maar Hij blijft het moeilijk vinden. Een Knuffel of iets anders Waar Hij zich aan kan hechten heeft Hij Niet bij zich. Iemand een goude tip?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Laat hem zijn ouders bellen voor wat geruststellende woorden. Dat hielp bij mijn neefje ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst: neem hem serieus in zijn gevoelens! Heimwee is een heel naar en beangstigend gevoel. Laat hem erover praten en stel hem gerust door er serieus op in te gaan.
Laat hem eventueel zijn ouders bellen: soms helpt het horen van hun stem goed.
Lees een verhaaltje voor wat hij leuk vindt. Vertel hem erna dat hoe eerder hij slaapt hoe eerder het weer ochtend is en hij leuke dingen gaat doen. Als hij wil, dan ga je weg. Je kunt ook bij hem blijven tot-ie slaapt als hij (en jij) dat prettig vindt.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Carscho en andere plusser!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mijn moeder zei dat als ik ging slapen, Het eerder morgen was, kon ik juist niet slapen omdat ik dan steeds meer naar morgen ging denken haha
Maar het is een goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Ja, dat kan natuurlijk ook!
Dank!
Zorg ervoor dat hij geen 'tijd' heeft om eraan te denken hoe erg hij zijn ouders mist. Ga leuke dingen doen en praat daarover als hij in zijn bed ligt. Vertel hem ook wat hij mag doen als hij wakker is, dat schept duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heimwee is het niet kunnen wortelen op een andere plaats dan thuis. Sommige mensen groeien er overheen, anderen blijven er last van houden.

Wat je kunt doen:
Voorlezen tot dat hij in slaap valt. Je kunt zelf lezen, maar ook een luister-cd op zetten. Laten luisteren naar (klassieke) muziek wil ook wel eens helpen. Zo richt hij zijn gedachten niet op thuis, maar op iets dat buiten hem gebeurt.
Erken de gevoelens, benoem dat het vervelend is, maar geef ook aan dat de wereld er morgen weer anders uit ziet. Vertel het kind dat je trots bent dat hij wel vertelt dat hij heimwee heeft.
Misschien helpt het ook als jij een oude knuffel (van jou, oma, vader of moeder) aan hem geeft en daarbij vertelt van wie die knuffel is, vertel een leuke anekdote bij. Als je dat niet hebt geef hem dat het kussensloop, laat het hem mee naar huis nemen.
Vertel het kind leuke jeugdverhalen van de ouder (je broer of zus), vertel in welk bed hij ligt (die was vroeger van...). Laat hem merken dat hij een deel uitmaakt van de familie. Zeg dingen als: "Jij bent mijn neefje, jij bent het kind van mijn broer/zus. " Laat hem meehelpen met bv hond uitlaten, de afwas en praat daar 's avonds over:"Jij hebt goed meegeholpen met het uitlaten van Hond! Dat was erg leuk!".

Veel sterkte!