Wat moet je doen als je alcohol hebt gedronken en medicijnen hebt geslikt?

Ik heb vanmiddag paar biertjes gedronken en toen ik thuis kwam heb ik medicijn geslikt voor concentratie. Ik was helemaal vergeten dat ik alcohol op had en ik merk dat me hart sneller klopt. Hoe erg is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Vooral geen paniek!!

Ten eerste, omdat het nog erger zou maken, en ten tweede omdat zeer waarschijnlijk valt het reuze mee.

Lees de bijsluiter. Tenzij een heel ernstig, dreigend, in rood gemarkeerd tekst staat van "nooit, maar dan ook nooit met alcohol combineren", is het écht niet zo erg.
Probleem van combineren van alcohol en medicijnen is dat de alcohol in je bloed maakt dat de medicijnen zich niet kunnen binden aan de eiwitten in je bloed (zoals het hoort), en dan gaat de medicijn zijn werk "te snel" doen. Daarom krijg je hetzelfde effect alsof je te veel medicijnen in één keer slikt. Maar nogmaals, dat is niet zo erg.

Tenzij je een ernstige lever aandoening hebt (dat denkt ik niet, wat je drinkt bier), zal je lever het alcohol van 2 biertjes zeer snel metaboliseren (binnen een paar uur), en dan wordt alles weer normaal.

Dus ga ergens rustig zitten met een goed boek, drink veel water (dat versnelt de metabolisme van alcohol) en alleen als het binnen 4-6 uur niet verbetert, dan moet je de arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat nu al wat beter? :-) Echt waar, probeer te relaxen, kijk TV, lees een boek, en flink wat water drinken. Het komt goed, en snel ook!

Andere antwoorden (2)

Lees even op de bijsluiter of je alcohol mag drinken bij de medicijnen, is je hartritme regelmatig, dan hoef je je geen zorgen te maken, is je hartritme onregelmatig, bel dan even de dokterspost. Mag je geen alcohol bij je medicijnen, ook bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me een verstandig advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het word afgeraden en het kan de werking versterken. Hartritme is gewoon regelmatig volgensmij. Sorry dat ik het zeg hoor maar vind toch overdreven om hier voor naar de docter te gaan. Hoop toch nog graag te horen waar ik nu aan toe ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgeraden is dus niet dat het niet kan, je hartslag is regelmatig, dan hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord
Raak zeker niet in paniek,probeer je te ontspannen,de werking van de alcohol zal stilaan beginnen afnemen.
fremar