Hoe zet ik mijn interne wekker uit zodat ik kan uitslapen?

Door de week moet ik natuurlijk vroeg op om te gaan werken en ga ik op bijtijds naar bed.
Maar in het weekend zou ik graag later willen gaan slapen, en dan ook uit kunnen slapen. Nu wordt ik altijd rond 7:00uur wakker, hoe laat ik ook naar bed ben gegaan.

Hoe kan ik mezelf aanleren om toch lekker tot een uur of 10 uit te kunnen slapen. Waarbij ik dan ook eens de late avond/kleine nacht uurtjes kan raken.

PS: ik val heel gemakkelijk in slaap en slaap de hele nacht door.

Weet jij het antwoord?

/2500

Die kan je zo maar niet aan en uit zetten, dat heeft tijd nodig, maar die krijg je niet, want het is zo weer maandag. Na het ingaan van de zomertijd, duurt het toch zeker wel een week of meer, voordat je er aan bent gewend en dat is maar een uurtje.

Die kun je niet uitzetten. In ieder geval niet zolang je werkt,en iedere morgen op ongeveer hetzelfde tijdstip eruit moet. Ik ga gewoon mezelf na. ben elke morgen om zes uur eruit,ben dan gewoon wakker zonder wekker. Ben daar helemaal op ingesteld,zelfs mijn stoelgang. En of het nou eerste of tweede kerstdag is,ik wordt wakker op dezelfde tijd. Maar ik moet er ook uit,,,,het verder slapen is gebeurt. Wat ik wel doe en kan,,is dat ik s,zondagsmiddags een paar uurtjes ga slapen. Als ik je zo na ga zit je in een goed ritme. En je gaat waarschijnlijk elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed. Daar heeft je lichaam zich op ingesteld. Dat heb ik me ook aangewend. Tegen half elf krijg ik slaap,en even later lig ik in bed. En 5 minuten later slaap ik. Wees blij dat je zo,n ritme hebt. Er zijn zoveel mensen met slaapproblemen,,jong en oud. Je bent een gelukkig mens met dit ritme.

Sorry maar die interne wekker zet je niet zomaar uit,Je kunt het wel heel geleidelijk doen,als je slaapritme blijvend gewijzigd moet worden.Maar niet voor enkele keertjes,Dan zul je maar weer moeten gaan slapen als je om 7 uur wakker wordt,en daar niet over in zitten,of een middagdutje doen.

velen zijn je voorgegaan met deze vraag. mensen die tijdens hun werkzame jaren dag in dag uit om 6 opstonden konden niet uitslapen omdat hun lichaam daar aan gewend is. je schrijft dat je heel makkelijk in slaap valt en ook nog eens de hele nacht door slaapt (mazzelaar...), dat is prima en eigenlijk zoals het hoort... :). het blijkt dat je nog zo jong/krachtig/fit bent dat je lichaam dit aan kan: een nacht doorhalen en de volgende dag zoals op een normale dag gaan werken ! tot dus ver : je hebt een interne wekker, je slaapt perfect en kunt doorhalen als een jonge hond ! en je probleem is dat je wilt uitslapen,ik heb hier maar een antwoord op : ga zwaar lichamelijk werk doen, en als je wilt oefenen, dan zou je kunnen beginnen met het omspitten van de akker van een boer, want dáár wordt je echt moe van en dan kun je wél uitslapen waarschijnlijk wel tot 12 uur! succes !

Nou, het mag duidelijk zijn, een interne wekker zet je zomaar niet uit. Ik heb dat ook. Wat ik nu doe is een kruid gebruiken als ik door wil slapen. Bij mij werkt Goudpapaver van Arkocaps prima. Dat helpt bij inslapen en doorslapen. Maar voor jou zou Passiebloem ook geschikt kunnen zijn, dat werkt specifiek op doorslapen. Je kan het gewoon per keer gebruiken maar ook al zou je het lang achter elkaar gebruiken, het is niet verslavend of schadelijk. Dus op die manier probeer ik mijn innerlijke wekker op een zachte en goede manier te verschuiven. Misschien helpt het jou ook. Arcokaps koop ik in een natuurvoedingswinkel.

Sommige mensen zullen zich geleidelijk kunnen wennen aan zoiets, maar dat werkt niet bij iedereen. Wat al gezegd is: je hebt een gezond ritme, dat is goed. Het feit dat je uit jezelf wakker wordt, betekent waarschijnlijk dat je lichaam zich 's nachts goed herstelt. Niets mis mee. Maar ik snap je vraag ook wel. Er zijn een paar dingen die je zou kunnen proberen. Bij sommige mensen werkt het als ze zich telkens bij het in slaap vallen voorhouden: "morgen uitslapen, morgen uitslapen".. onbewust pik je die suggestie op, dat kan ook werken om juist op tijd wakker te worden, of om over een bepaald onderwerp te dromen. Maar het werkt niet bij iedereen, en bij weinig mensen zal het direct werken. Je kunt het proberen natuurlijk, elk weekend weer bij het in slaap vallen op bijvoorbeeld de uitademhaling denken aan dat uitslapen, en kijken wat het effect is. Maar weinig garantie dus. Zorg er in elk geval voor dat de omstandigheden goed zijn: zorg vooral in de zomer voor goede verduisterende gordijnen, of draag een slaapmasker. Dan word je in elk geval niet wakker van het licht. Zorg dat het rustig is in huis, en probeer het effect van de wekker: niet zetten kan zorgen voor een rustige nacht, terwijl anderen onbewust bang zijn een gat in de dag te slapen, en beter slapen als de wekker bijvoorbeeld op negen of tien uur staat. Verder denk ik dat je gebruik kunt maken van het feit dat je gemakkelijk in slaap valt: als je echt elke keer 's ochtends wakker wordt op dezelfde tijd, is waarschijnlijk je hele lichaam hierop ingesteld. Je moet naar de W.C., hebt honger en hebt dorst. Ik kan zelf nooit écht uitslapen omdat ik om acht uur 's ochtends m'n medicatie moet nemen, maar soms slaap ik op luie dagen daarna toch nog een paar uurtjes door. Probeer het gewoon eens: als je wakker wordt eruit, naar de WC, een licht ontbijtje, en een kop koffie of thee. Na een half uurtje kruip je heerlijk weer je warme bed in, en herinner je jezelf eraan dat je nog niets 'hoeft'. Ook dat is trouwens iets dat je jezelf kunt aanwennen: misschien lukt het de eerste keren niet, maar ik acht de kans redelijk aanwezig dat je uiteindelijk wel weer in slaap valt, zeker als je het de nacht ervoor flink laat hebt gemaakt. Werkt dat niet, dan zou doen wat hier al eerder als advies is gegeven: gewoon 's ochtends eruit gaan, en dan 's middags een dutje doen. Dat kan net zo lekker zijn als uitslapen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100