Wat is een goede vervanger voor Dettol? Het gaat om desinfectie van schaafwonden.

Zijn er behalve jodium ook andere middelen die desinfecterend zijn voor iemand met een allergie voor dettol (chloorxylenol)?

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat me vooral om een kleurloze vloeistof die ik over een schaafwond (hockey) kan spuiten om snel weer verder te kunnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

neo sabenyl desinfecteert goed.
(en is veilig voor je huisdieren).
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Rieneke, bedankt! Ik vroeg dit overigens niet vanwege de vraag over de ontsmetting van een dode vogel. Hierbij gaat het om schaafwonden die ik en/of teamleden oplopen op het hockeyveld. We spelen op kunstgras met ingestrooid zand en dit zorgt voor lelijke wonden elke keer. ik kan zelf wel tegen dettol en gebruik dit alleen als het gaat ontsteken. Nu wilde ik het ook meenemen voor het team dat ik coach, maar een van de meisjes kan er niet tegen. Vandaar mijn vraag. Dus voor het antwoord maakt het niet uit of het schadelijk is voor huisdieren. Die zijn op het veld niet toegestaan ;O)
Rieneke1
11 jaar geleden
lekker gebruiksvriendelijk zo'n veld :s dan zou ik eerder voor betadine gaan, want de sabenyl is aardig aan de prijs.
mss heb je het niet eens nodig? ik heb trouwens ooit een filmpje gezien waarbij een zwerfhond het veld opliep, en een voetbalwedstrijd verstoorde :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sabenyl lijkt me toch wel wat. Ik zoek iets wat ik erop kan spuiten en weer verder kan gaan. Jood e zalf valt af (geeft ook vlekken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schijnt niet te leveren zijn in Nederland, wel in Belgie. Kost 7 euro per 200 ml, dus dat is prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reinigt kennelijk ook letsel met korsten. Lijkt me dus een goed middel, want dat komt bij ons vaak voor. Dat het wel dicht gaat (korst), maar toch een beetje gaat ontsteken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NB. Die 200 ml gebruik je ook niet puur, je verdunt een beetje met een liter water. Net als bij Dettol. Is net zo duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rieneke: Zie afbeelding: http://www.mijnapothekersadvies.be/joomla157/downloads/neosabenylgebruikontsmetting.pdf Je kunt er ook je kat mee ontsmetten ;o)
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, het is uitsyekend spul!
je kan het bestellen via je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedenk me net dat als ik bij de dierenarts ben het dan altijd sterk naar Dettol ruikt. Maar als dat slecht is voor katten, gebruiken ze dan wel Dettol? Of ruikt neo sabenyl net zo?
Rieneke1
11 jaar geleden
sommige praktijken zullen best wel dettol gebruiken, maar het is niet zo dat een kat dan meteen dood neervalt.
het gevaar zit er meer in als je het met regelmaat gebruikt, en de katten er natte pootjes van krijgen, waar ze mogelijk aan likken.
dettol stapelt zich namelijk.

Andere antwoorden (5)

Betadine zalf desinfecteerd goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betadine en Jodium zijn hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het meedenken. Ik zoek een kleurloze vloeistof, net zoiets als Dettol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn excuses, succes met iets vinden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen probleem hoor. Ik gebruik betadine meestal daarna op pleisters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betadine is niet hetzelfde als jodium hoor. De werkzame stof is povidonjood, dus een verbinding van povidon met jodium. Daardoor prikt het minder dan gewone jodiumtinctuur. Maar is niet kleurloos inderdaad, en kan flink vlekken. Kun je beter sterilon gebruiken. Zijn ook minder mensen allergisch voor dan voor jodium. Maar bij een schaafwond hoef je doorgaans niet zo uitgebreid te desinfecteren hoor. Gewoon water is meestal genoeg, en als je twijfelt, kun je ook zelf een zoutoplossing maken.
Zilverwater is wondontsmettend en doet nog veel meer.. Ik spreek uit ervaring. Je kunt het zelf maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgekookt water met daarin veel opgelost zout werkt tegen infecties, en eau de cologne( met daarin hoog percentage alcohol )kun je gebruiken om te ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn desinfecterende alcoholdoekjes voor desinfectie van de huid.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vanheek.com/populair/alcoholdoekjes.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou wel kunnen, maar ik zoek meer een vloeistof. Pure alcohol op een open wond is niet echt prettig hoor. Dat werkt ook heel ontsmettend, maar kan ik meiden van 13 niet aandoen (gebruik bij hockey, ik ben coach).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is Hibicet geschikt voor je. De werkzame stoffen in Hibicet zijn chloorhexidine en cetrimide. Ze werken beide ontsmettend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cetrimide is volgens mij een zeepachtige stof. Het schuimt in ieder geval behoorlijk. Ik denk dat Hibicet meer bedoeld is om de handen te wassen voordat er aseptisch gewerkt wordt. Op een openwond doe je toch geen cetrimide?
Chloorhexidine.

Dit zit bijvoorbeeld in Sterilonvloeistof. Dat is kleurloos.

Ik denk dat dat precies is wat jij nodig hebt.

Toegevoegd na 5 dagen:
Je kunt het zonder recept bij de drogist of apotheek kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou best ook kunnen. Het wordt wel voorgeschreven voor mondspoelingen, maar kan ook wel gebruikt worden als kleurloos ontsmettingsmiddel bij wonden. Plus dus. ik neem aan dat mijn teamlid niet tegen xylenol kan en wel tegen chloor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt inderdaad ook Chloorhexidine voor wonden. Op de dermatologie en in diverse huisartsenpraktijken wordt dit ook gebruikt om wonden te ontsmetten. :)