Hoe kan het dat ik altijd midden in de nacht ideeën krijg?

Behoren je hersens dan niet juist op stand-by te staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In je slaap verwerk je de dingen die je overdag hebt meegemaakt. In je onderbewuste werken bepaalde problemen, gebeurtenissen of vraagstukken dan door, en juist door er niet bewust mee bezig te zijn "klikt" er soms ineens iets op z'n plek.
Door even uit de vaste denkpatronen te stappen zie je dan nieuwe mogelijkheden.
Niet alleen ideeen of oplossingen maar ook inzichten kunnen dan ineens komen. Vandaar dat je soms 's ochtends anders tegen iets aankijkt dan de avond ervoor.

Je onderbewuste laten doorwerken kan overigens ook door iets heel anders te gaan doen.
Bij bepaalde creatieve probleemoplossingsstrategieen (leuk woord voor scrabble ;-) ) wordt dit onderbewuste proces (incubatie) expres opgewekt, en ingezet in de creatieve sessie (bijvoorbeeld bij brainstorm).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat komt doordat je wakker ligt, en je mind in de screensaver stand staat... Het moet toch WAT doen en dan krijg je de beste ideeën, zoals je al zegt...

Nee je hersenen moeten uit staan, dat is (diep)slapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt even lekker geslapen, de dag los kunnen laten. Je bent weer een beetje fris en sta je hier voor open. Vaak zegt men je moet er even een nachtje over slapen. Dan komt het antwoord en bij jou het idee vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het komt dat jij ideeën krijgt weet ik niet maar wel dat het bij mij komt omdat ik dan niks meer hoef. Niet meer druk maken of de kinderen wel genoeg te eten hebben gehad, de boodschappen zijn binnen, rekeningen betaald. Ik kan toch niet meer bellen rond die tijd om iets gedaan te krijgen en noem maar op. Ik heb dan ook een memoblokje naast mijn bed liggen om al die ideetjes op te schrijven:d
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het moment waarop je alles loslaat omdat je ontspant om te slapen! en dan, ja dán heeft je brein eindelijk tijd om jou dat briljante idee te vertellen wat je overdag niet horen wilde of geen tijd voor had!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je dan eigelijk tot rust komt en vaak dan de dag over na denkt.Omdat je omgeving dan in ruste is en er geen afleidingen zijn kan je makkelijker na denken.Vaak is het ook zo dat je dan nadat je bent gaan slapen en de volgende dag wakker word je niet meer weet wat je iedee was,althans dat probleem heb ik wel eens.dan zit ik ineen keer te dichten voor iemand in mijn hoofd en dan de volgende ochtend weet ik het niet meer of een deel ervan.
Overdag heb je veel te veel afleiding van kinderen,tv,omgevings geluiden en dan word het lastiger om ergens rustig over na te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dat moment gaan je hersens juist tot rust komen.
En dan kun je rustig over na denken, wat je wilt hebben en wat je niet wilt hebben. juiste tijdstip om goede ideeen te bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wakker wordt in de nacht zou je kunnen denken dat je hersenen een frisse start maken.
Als je niet in slaap kunt komen waarschijnlijk omdat je toch niets anders hebt te doen.