Is de microgynon 30 pil, dezelfde als de Ethinylestradiol?

ik moet 3 tot 6 maanden achter elkaar(zonder stopweek) de microgynon 30 pil slikken.
de gynaecoloog vroeg dus of ik die al gebruikte (ze wist dat ik al een pil gebruikte, maar niet welke)
ik dacht van wel dus ik zei ja,
nu blijkt dat ik een andere naam op het pakje heb staan,
is ethinylestradiol een ander merk ofzo? of een gelijksoortig? kan iemand mij hier iets over vertellen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Als toevoeging na het éérste antwoord:

op mijn doosje staat het volgende;

3 keer 21 Filmomhulde tabletten 0,03/0.15

Ethinylestradiol/Levonorgestrel

0.03/0.15 mg WEC filmomhulde tabletten

Elke Filmolhulde tablet bevat:

30 microgram ethinylestradiol en 150 microgram levonorgestrel

oraal gebruik

(sorry voor de overboddige info, heb WeCare maar weggelaten. maar ik denk ik wil niks vergeten nu :P)

Toegevoegd na 11 minuten:
nogmaals een toevoeging voor het eerste antwoord:

het is niet voor anticonceptie,
maar voor een probleem menstruatie (te veel, te lang, te pijnlijk etc.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Microgynon 30
De werkzame stoffen in Microgynon zijn ethinylestradiol en levonorgestrel.

Dit middel is een anticonceptiepil. Het is een zogenaamde sub-50-pil. Dit betekent dat deze pil minder dan 50 microgram oestrogeenhormoon per pil bevat.
Dus nee, microgynon 30 bestaat niet alleen uit ethinylestradiol maar ook uit levonorgestrel.

Toegevoegd na 51 seconden:
Verder is microgynon de merknaam (vergelijk met PepsiCola of CocaCola) en ethinylestradiol is de soortnaam (in dit voorbeeld dus cola).

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog even verder gezocht: Ethinylestradiol heeft dezelfde werking als het vrouwelijk geslachtshormoon estradiol, dat voornamelijk in de eierstokken wordt gemaakt. Vrouwelijke geslachtshormonen, ook wel oestrogenen genoemd, spelen een belangrijke rol bij de vruchtbaarheidscyclus.

Artsen schrijven dit middel voor bij problemen bij de menstruatiecyclus (wegblijven van de menstruatie), een te sterke lengtegroei bij meisjes, bij behandeling voor ongewenste kinderloosheid en bij bepaalde vormen van kanker (tumoren).

Dus ethinylestradiol ALLEEN is niet voldoende als anticonceptiepil, daar heb je nog een ander hormoon bij nodig.

Toegevoegd na 36 minuten:
Na je aanvulling: ja dan zijn beide middelen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha bedankt voor al je moeite!
dat was het antwoord dat ik zocht,
dus hierbij +10