Waarom is het ontspannend wanneer je door de mond uitademt?

Dit in tegenstelling door de neus uitademen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Het uit ademen via je mondopening gaat een stuk gemakkijker (en dus efficiënter) omdat de mond nu eenmaal groter is dan je neusgaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is makkelijker dan door je neus. En ik denk dat het niet zo zeer het uitademen door je mond is waar je ontspannen van wordt, maar het focussen op je ademhaling waar je rustiger van wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat in de neus haren zitten die de lucht filteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij neusademhaling ben je er soms heel erg bewust van waardoor je onnodig te hard uitademt. je mond gaat vanzelf als je je mond open hebt . Door je mond te openen ontspannen je kaakzenuwen waardoor het meer ontspannen voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de mond uitademen is niet specifiek ontspannend. Wat er wel gebeurd is dat je voor je bewust door je mond gaat uitademen, eerst ook diep gaat inademen.
Je veranderd dus je ademhaling en juist die verandering is als het ware een reset van je gemoedstoestand.

Zie ook de onderstaande bron.
De reset is nodig omdat je in die situatie langzaam aan in een ongezonde manier van ademen bent gekomen. Mede veroorzaakt door spanning en stress. De ademhaling is dan een borstademhaling geworden en vrij snel van ritme.
Door even diep te zuchten (door de mond), reset je je eigen ademhalingsritme, maar ook daarmee de stressfactor in je bezigheden.