waarom krijgen oudere vrouwen gezichtsbeharing?

En kun je iets doen om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (7)

Gezichtsbeharing bij vrouwen komt vrij veel voor. Elke vrouw na de menopauze krijgt geleidelijk meer haren in het gezicht. Bij jonge vrouwen is overmatige gezichtsbeharing meestal een onderdeel van een uitgebreidere vorm van overbeharing en hierin zijn twee vormen te onderscheiden: hypertrichosis en hirsutisme.
Bij hypertrichosis is er sprake van overmatige haargroei op plaatsen waar normaal ook haartjes groeien. De onderarmen, onderbenen, oksels en schaamlippen zijn hierbij veel sterker behaard dan bij andere vrouwen, maar gezichtsbeharing staat hierbij meestal niet op de voorgrond.
In het geval van hirsutisme groeien er haren op plekken waar vrouwen normaal niet behaard zijn, er ontstaat een mannelijk beharingspatroon. Er groeien donkere, dikke haren op de bovenbenen, borst en onderbuik, maar ook op de kin en op de bovenlip. Met name aan deze vorm van overbeharing bij vrouwen wordt in deze folder aandacht besteed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mannelijk hormoon... Bij het ouder worden neemt vrouwelijk hormoon af dus relatief neemt het mannelijk hormoon toe en dat resulteert in gezichtsbeharingstoename...

Ja de pil blijven slikken voorkomt dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een kwestie van hormonen. Bij de een trouwens erger dan de ander. Wat eraan kunt doen? Pincet, ontharingscrème, harsen, of naar de schoonheidspecialiste die kan laseren.
Scheren zou ik niet doen, dan wordt het zo stoppelig en dat voelt niet lekker aan. Bij een vrouw dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een vrouw komt dit na de menopauze. De hormoonhuishouding van een vrouw is dan anders. De ongesteldheid neemt af richting de overgang, en later blijft dit weg. Dus je vrouwelijke hormonen zijn weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk gaan ze steeds meer op mannen lijken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze fijne hormonen die dat doen ...vanaf je 45 en 50ste levensjaar neemt de hormoonhuishouding af het vrouwelijk hormoon Oestrogeen waardoor het mannelijke hormoon testosteron gaat overheersen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezichtsbeharing bij vrouwen komt vrij veel voor. Elke vrouw na de menopauze krijgt geleidelijk meer haren in het gezicht. Bij jonge vrouwen is overmatige gezichtsbeharing meestal een onderdeel van een uitgebreidere vorm van overbeharing en hierin zijn twee vormen te onderscheiden: hypertrichosis en hirsutisme.
Bij hypertrichosis is er sprake van overmatige haargroei op plaatsen waar normaal ook haartjes groeien. In het geval van hirsutisme groeien er haren op plekken waar vrouwen normaal niet behaard zijn, er ontstaat een mannelijk beharingspatroon. Er groeien donkere, dikke haren op de bovenbenen, borst en onderbuik, maar ook op de kin en op de bovenlip.

Behandelen;
Haartjes op de bovenlip kun je bleken met een bleekmiddel dat speciaal daarvoor is samengesteld, je kunt zich hierover informeren bij uw drogisterij. Je kunt de haartjes ook verwijderen uit het gezicht. Scheren leidt er niet toe dat de haartjes harder gaan groeien, maar er ontstaan wel snel stoppeltjes waardoor je zich eigenlijk dagelijks moet scheren. Je kunt de haartjes er ook een voor een uittrekken met een pincet. Dit is pijnlijker, kost meer tijd, maar geeft een langduriger resultaat. Harsen heeft ongeveer hetzelfde effect, is minder tijdrovend, maar wel wat pijnlijker. Je kunt dit harsen het beste bij een schoonheidsspecialiste laten doen.

Een andere behandeling die je bij de schoonheidsspecialiste kunt laten doen is elektrocoagulatie (elektrisch ontharen). De haarzakjes worden met kleine stroomstootjes vernietigd waardoor er geen haren meer uit kunnen groeien. Deze behandeling duurt een aantal maanden en is vrij kostbaar.

In toenemende mate wordt er gebruik gemaakt van de laserbehandeling. Bij een laserbehandeling worden de haarzakjes met kleine bundels licht vernietigd en deze behandeling wordt met name uitgevoerd door dermatologen (huidartsen).

Er zijn echter ook gekwalificeerde schoonheidsspecialisten die deze behandeling op medische indicatie kunnen uitvoeren en waarbij de behandeling soms door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Meestal werken deze schoonheidsspecialisten in dienst van of samen met dermatologen.