Ik ben in 1 dag tijd opeens 1% aangekomen in vet en 1% afgevallen in spieren!hoe kan dit?

3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Nee, dat zal niet het geval zijn, er is apparatuur en een of andere berekening die zegt dat dat het geval zal zijn. 1% valt al snel in meet- of rekenfouten(of afronding). Het zal al lastig zijn om met medische apparatuur precieze metingen te doen en jij doet het gok ik met huis-tuin-en-keukenapparatuur. Laat staan hoe onprecies een berekening zal zijn die je er dan nog op toelaat. Er is dus waarschijnlijk iets anders aan de hand dan de conclusie die je trekt.
tinus1969
3 maanden geleden
Sterker nog; ik denk dat er niets aan de hand is.
Inekez1
3 maanden geleden
Dit soort dingen kun je niet meten per dag. Je moet altijd meerdere dagen of weken meten en dan een gemiddelde pakken of een trend kunnen ontwaren. Grote kans dat het morgen weer net als gisteren is als je dan weer meet. Overigens, hoe kleiner en lichter je bent, hoe eerder er verschil in percentage is te zien qua vet en spieren. Het maakt wel uit of je 60 kg weegt of 90, en bij welke lengte.
Amadea
3 maanden geleden
Misschien is de e-bike er de oorzaak van? Door niet geheel zelf je fiets in beweging te zetten verbruik je minder energie en minder spierkracht.
Danique2005x
3 maanden geleden
Amadea bedankt voor je antwoord. Mijn ebike gebruik ik niet regelmatig meer vooral niet met het weer zodra het kan ga ik tevoet naar alles ook naar de sportschool maak me wss gewoon te druk.
Cryofiel
3 maanden geleden
1% is niets. Meetonnauwkeurigheid.

Mijn gewicht varieert al van week tot week. Een verschil van een paar ons is normaal, het kan na enkele weken zelfs een kilo variëren. Dat zijn allemaal heel normale variaties die er gewoon zijn, plus de onnauwkeurigheid van mijn weegschaal.

Als ik er een grafiekje van zou maken, zou het een nogal zenuwachtig wiebel-lijntje worden. Zolang dat lijntje maar horizontaal loopt als ik ver genoeg (half jaar of langer) uitzoom, is er niets aan de hand.

Antwoorden (1)

Thuisweegschalen die claimen ook je vetpercentage te kunnen meten zijn heel onnauwkeurig.
Als je nog niet naar de wc geweest bent, of je bent erg uitgedroogd, dan krijg je een totaal andere meting.

Je bent dus niet echt 1% aangekomen/afgevallen, maar je vochtgehalte was anders ten opzichte van de vorige meting.
3 maanden geleden