Hoe lang kan het duren voordat vitaminen D weer aangevuld is?

Ik slik nu al een maand vitaminen D en ik probeer zoveel mogelijk in de zon te zitten. Maar ben nog steeds extreem moe. Ook heb ik 2 weken vitaminen B12 geslikt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Vitamine D is vrij snel weer aangevuld ; daar zal je vermoeidheid dus vermoedelijk niet vandaan komen. Met vitamine B12 is dat een ander geval : sommige mensen missen namelijk in hun lichaam - de maag, om precies te zijn 'een stofje, de zogenaamde 'intrinsic factor" die vitamine B12 uit de voeding opneemt in het bloed. Als je dat niet hebt, kun je B12 slikken tot je blauw ziet, maar je zult er niks aan hebben. Deze mensen moeten vitamine B12 maandelijks per injectie toegediend krijgen. Met een vrij eenvoudig maagonderzoek is vast te stellen of je wel of niet over deze factor beschikt, en dus eventueel B12 moet spuiten. En ik kan je uit ervaring vertellen : daar knap je van op !

Probeer eens ijzertabletten. Wellicht dat je vermoeidheid komt door ijzertekort. Ga er wel mee naar de huisarts, want je krijgt ze niet zomaar...

Dat ligt aan de grootte van het tekort. Als er bij jou een flink tekort gemeten is in je bloed dan kan het tot enkele maanden kosten om dat met hoge doseringen weer op peil te krijgen. Dat red je niet met een tabletje van de voordeeldrogist. Je moet dan hoge doseringen gebruiken, doorgaans in de vorm van een drank, door de (huis)arts voorgeschreven. Toegevoegd na 1 minuut: Moeheid kan vele oorzaken hebben. Vitamine D-tekort is er één van. Maar het is wel goed om na te gaan of daar sprake van is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100