Hoe lang kan het duren voordat vitaminen D weer aangevuld is?

Ik slik nu al een maand vitaminen D en ik probeer zoveel mogelijk in de zon te zitten. Maar ben nog steeds extreem moe. Ook heb ik 2 weken vitaminen B12 geslikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28.5K

Antwoorden (3)

Vitamine D is vrij snel weer aangevuld ; daar zal je vermoeidheid dus vermoedelijk niet vandaan komen.

Met vitamine B12 is dat een ander geval : sommige mensen missen namelijk in hun lichaam - de maag, om precies te zijn 'een stofje, de zogenaamde 'intrinsic factor" die vitamine B12 uit de voeding opneemt in het bloed. Als je dat niet hebt, kun je B12 slikken tot je blauw ziet, maar je zult er niks aan hebben. Deze mensen moeten vitamine B12 maandelijks per injectie toegediend krijgen.

Met een vrij eenvoudig maagonderzoek is vast te stellen of je wel of niet over deze factor beschikt, en dus eventueel B12 moet spuiten. En ik kan je uit ervaring vertellen : daar knap je van op !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik zal het de huisarts is voorstellen, om zo'n onderzoek ofzo te doen. Ik heb nog wel de waarde van 2008, en die was 247. Is dat te laag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja, en ik heb vroeger pfeiffer gehad. Misschien kan het nog een nasleep zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
247 wat? Mmol/l?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je niet kunnen vertellen wat normale waardes zijn, eerlijk gezegd. Ik vind net iets over tussen de 150 en 00 mMol/l . Dan zou 247 aan de lage kant zijn, maar beslist niet TE laag. Nasleep van Pfeiffer ; ik weet het niet ; ik geloof er niet zo in. Ik heb als ik heel eerlijk ben het gevoel dat dat weer zo'n 'alternatief kapstokje' is om heel veel vage klachten aan op te hangen, maar dat dat weinig tot niets met echte ziekte te maken heeft. Hooguit een klote-conditie na lang ziek zijn ; kun je ook moe van worden natuurlijk. WEL , en dat is vermoedelijk minder leuk om te horen, zijn vermoeidheidsklachten met zeer grote regelmaat uiteindelijk toch voornamelijk psychisch. Overbelasting, te hoge eisen stellen aan zichzelf , teveel in een onnatuurlijk ritme leven , dat werk. Dat betekent dus niet dat je klachten niet 'echt' zijn of dat je niet zou mogen klagen of dat je een schop onder de kont moet hebben, maar WEL dat je de oplossing uiteindelijk moet zoeken in gedragstherapie, en niet in pillen, vitaminen, voedingssupplementen of alternatieve therapieën zonder enige bewezen werking maar met gedegen risico op (psychische en/of ichamelijke) bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De referentiewaarden van vit. D in het bloed zijn in beweging maar over het algemeen liggen die in Nederland momenteel tussen de 50 à 75 en 150 nmol/l. Ik zit zelf meer op het spoor dat een laag vit. D een indicatie kan zijn van verkeerde voeding maar dat het totaal van een aantal bloedspiegels en gezondheidsklachten de doorslag moet geven om een conclusie te kunnen trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat het dan psychisch is. Ik heb zelf ook ADD. Ik denk dat het dan toch daar door komt. Ik ga zeker kijken voor gedragstherapie. Want ik heb me al zo vaak na laten kijken. Ik denk dat ik het psychische gedeelte maar is even flink moet aanpakken! Bedankt jullie!
Probeer eens ijzertabletten. Wellicht dat je vermoeidheid komt door ijzertekort. Ga er wel mee naar de huisarts, want je krijgt ze niet zomaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat er al getest is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet? Vraag het de vraagsteller eens...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft niet als eerste B12 als je het ijzer niet getest hebt. Er moet een reden zijn om B12 en vit D te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me bloed laten afnemen inderdaad. ijzer is bij mij vaak prima. Alleen vitaminen D was veel te laag 27. Nu heb ik zelf vitaminen B12 uitgeprobeerd erbij. Maar dat doet niks. Ik ga het nog wel laten onderzoeken wat het kan zijn. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terecht dat je niet zomaar ijzertabletten krijgt want ijzerstapeling kan een uitermate onprettig gezondheidsrisico zijn. Beetje raar antwoord maar daarom wel een compensatieplus.
Dat ligt aan de grootte van het tekort. Als er bij jou een flink tekort gemeten is in je bloed dan kan het tot enkele maanden kosten om dat met hoge doseringen weer op peil te krijgen. Dat red je niet met een tabletje van de voordeeldrogist. Je moet dan hoge doseringen gebruiken, doorgaans in de vorm van een drank, door de (huis)arts voorgeschreven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moeheid kan vele oorzaken hebben. Vitamine D-tekort is er één van. Maar het is wel goed om na te gaan of daar sprake van is.