Kind met bijen-/wespenfobie; hoe kan ik haar het beste helpen?

Mijn nichtje (12) krijgt altijd een vreselijke paniekaanval als er een bij of wesp in de buurt is; ze is een paar keer heel gemeen gestoken toen ze kleiner was.
Ik weet dat ze eigenlijk wel graag een keer van die angst af zou willen komen.

Nu heb ik een heel goede vriend die imker is en dus goed weet hoe je met bijen moet omgaan. Ik heb mijn nichtje voorgesteld om, als ze dat wil en als ze denkt dat ze eraan toe is, samen eens een bezoekje te brengen aan de imker en zijn bijen. Omdat dat, bij mijn weten, de beste manier is om over zo'n angst heen te komen.

Natuurlijk moet ik niks proberen te forceren en misschien wel de eerste keer op vijftig meter afstand blijven, en dan elke keer iets dichterbij, bijvoorbeeld.

Ik vroeg me af of er nog dingen zijn die ik absoluut wel of niet moet doen. Iemand tips?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik weet wel dat we er ook een professional (psycholoog) bij zouden kunnen halen, maar ik hoop dat het ook op deze manier kan. Dus daar zoek ik tips voor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je daarvoor een psychloog bij halen. Angst komt door onwetendheid...
Vraag eens aan die imker of hij een goede documentaire over bijen en wespen heeft. Die met haar bekijken zodat/ totdat ze het begrijpt hoe die beesten leven. En dan in real life bekijken. Eigenlijk is het verschrikkelijk fascinerend hoe die wereld in elkaar steekt. Maak er dus een studie van.

Het beste antwoord

Zelf heb ik ook deze fobie gehad en ben er uiteindelijk vanzelf min of meer afgekomen met het verstrijken van vele vele jaren. Ik ken die totale paniek dus heel goed.

Haar blootstellen aan haar angsten is een therapie, die geregeld gedaan wordt, maar wel onder deskundige begeleiding en in vele stappen.

Je zou met je nichtje een stappenplan kunnen maken. In dat stappenplan beschrijf je, samen met haar elke stap zeer uitgebreid/gedetailleerd. Ook wat ze kan doen als het allereerste begin van angst zich aandient, zodat de paniek zelf uitblijft.
Dus tevoren echt àlles bedenken, wat er moeilijk zal zijn en welke oplossing daar eventueel voor staat. Dit zal haar zelfvertrouwen geven en dat heeft ze hard nodig.
Dit allemaal uiteraard vóór een bezoek aan de imker, die ook tevoren goed ingelicht moet zijn, zodat hij kan meehelpen haar zo goed mogelijk te begeleiden.
Voer de stappen beetje bij beetje uit, met als allerlaatste stap een eerste bezoek aan de imker, die je ook zou kunnen verdelen in verschillende stappen in moeilijkheid.

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met haar meer informatie te geven, of samen te gaan zoeken, over het leven van bijen en wespen. Misschien is het al moeilijk voor haar om grote foto's te bekijken van deze dieren. Ook dat zou je in stappen kunnen doen.

Heel belangrijk: nooit forceren!!

Nog wat informatie voor je:
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/angst/angstgedrag-afleren.html

Ontzettend lief van je vind ik, dat je je nichtje zo serieus neemt en haar wilt helpen. Mijn ervaring is, dat mensen je uitlachen en zeggen, dat je je aanstelt.... wat alles alleen maar erger maakt.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord; hier heb ik wat aan! En met die link kan ik ook wel wat :-) En natuurlijk neem ik haar serieus... ze is niet voor haar lol bang. En het is ook echt geen aandachttrekkerij, wat sommige mensen nog wel eens schijnen te denken.

Andere antwoorden (1)

Als ze het aankan, zou ik haar juist niet op 50m afstand houden. Laat je vriend de imker haar aan de hand meenemen naar een korf, en liefst de korf openen, zodat ze van dichtbij kan zien, hoe ze druk bezig zijn met hun leven in de korf. Hij kan haar van alles vertellen over bijen, en hoe ze leven, en dan verliest ze misschien iets van haar angst.
Ze zou moeten leren, dat hoe rustiger je blijft zitten, hoe minder ze je ooit iets zullen doen : alleen zich bedreigd voelende wespen en bijen steken....Als jij ze met rust laat, en niet naar ze gaat meppen ed. doen ze niets...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is juist het probleem; ze weet met haar verstand heel goed wat je wel en niet moet doen, maar het is een heuse fobie, ze krijgt een echte paniekaanval en dan heeft ze zichzelf niet meer onder controle en kan ze dus ook niet rustig blijven of zelfs nadenken.
Ik zie haar ook echt niet meteen de eerste keer al zo dichtbij komen. Maar inderdaad haar nog wat meer over de beestjes leren, zodat ze ze wat beter leert begrijpen, is al wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over de EERSTE keer op 50m staan. Als je iedere dag verder gaat werkt dat ook, als ze haar ademhaling maar onder controle heeft en rustig is vóór ze weggaat anders werkt het stappensysteem niet/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Pelle, dat had ik ook gelezen, maar dat lijkt me juist niet zo goed werken, omdat er (natuurlijk...) in de buurt van de korven veel bijen vliegen. Juist het onvoorspelbare van een vliegend insect, gekoppeld aan het gezoem rondom je, maakt angstig : je weet niet, wat het dier gaat doen, je ziet het niet maar hoort het gezoem,enz.
Vandaar dus, dat het mij veel beter lijkt, om te zien hoe de bijen in de korven aan het werk zijn.