Hoe kunnen we voorkomen dat jonge meisjes/vrouwen zo'n slecht zelf beeld hebben?

Ik sprak gisteren op een feestje een paar jonge meisjes/vrouwen (begin 20 en eind 20). Ze zagen er allemaal prachtig uit, jong, mooi en slank, maar waren allemaal zó onzeker over zichzelf. Vonden zichzelf te dik (volkomen onterecht), hun haar niet mooi, dit was niet goed, dat was niet goed. Kortom: super onzeker over zichzelf.
Ik vind het zo zonde, dat deze jonge vrouwen niet kunnen zien hoe mooi ze zijn.
Maar ik weet dat ik zelf ook zo onzeker was op die leeftijd en ook niet zag hoe mooi ik toen was.
Waar komt dat slechte zelfbeeld toch vandaan en wat kunnen we hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor sommige jonge mannen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens jouw avatar ben je nog steeds heel mooi!☺

Het beste antwoord

Je hoeft de TV maar aan te zetten en een blad open te slaan en je wordt geconfronteerd met HET ideaalbeeld, barbie is er al mee begonnen.. vooral meisjes die hier gevoelig voor zijn, zullen over alles onzeker zijn, en opvallend is dat vaak hele mooie meisjes die NET NIET het ideaalbeeld vormen juist er alles aan willen doen om dat te bereiken, meisjes onder elkaar kunnen heel gemeen en jaloers zijn, ook daar worden de eerste complexen al ontstaan... de media, de opkomst van plastische chirurgie word een steeds grotere hype

SCHAAMLIPVERKLEINING
BORSTVERGROTING
BOTOX
DE MEEST AKELIGE DIEETEN
etc etc noem maar op...

de kracht om dicht bij jezelf te blijven is op die leeftijd erg moeilijk omdat je jezelf aan het identificeren bent en op zoek bent naar de juiste ik.. die door iedereen geaccepteerd wordt, iedereen moet me aardig vinden en mooi en zie dat maar eens te bereiken.

Ik vind het heel erg om dat om me heen te zien, ik ken een meisje die heeft zichzelf gestraft door niet meer te eten door een opmerking van iemand die zij hmm je hebt daar wat vetrolletjes.. ze woog op een gegeven moment nog maar 28 kilo en moest opgenomen worden, alles is gelukkig weer goedgekomen maar voor hetzelfde geld........wil er niet over denken..

Als we er iets aan willen of kunnen doen dan moet de hele wereld daar aan mee werken, Dove bijvoorbeeld respecteer ik ondat ze begonnen zijn om vrouwen in reclames te gebruiken die wat forser zijn, de normale maat zeg maar... het produkt verkoopt er niet minder om! Dat zouden veel meer bedrijven moeten doen, incl. de mode industrie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mischien is het een omgekeerde vorm van psychologie. Als zij aangeven dat zij zichzelf niet mooi vinden, dan hopen ze misschien dat jij zegt dat ze er goed uitzien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die indruk heb ik ook, want er zijn er maar weiig die zichzelf echt lelijk vinden of blijken te vinden. Hou ze maar eens ee poosje in de gaten. Zo gedragen onzekere meisjes zich niet. Het is vooral complimentjes vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, deze meisjes waren écht heel onzeker en dat was ik vroeger ook.
Een groot deel van het 'ideaalbeeld' wordt veroorzaakt door de media. Modellen zijn 'perfect' en iedere vrouw zou aan dat beeld moeten voldoen. Die beelden zijn dagelijkse voeding en elke kleine afwijking die ze bij zichzelf bespeuren draagt bij aan het negatieve zelfbeeld. Ze hebben een klein bobbeltje op de buik ipv een superplatte, het haar glanst minder dat het haar op tv, hun handen zijn niet lang en slank maar kort en breed.
Wat er tegen te doen is is een lastige vraag, je kunt de media niet veranderen (hoewel er wel steeds meer tegengas komt). Het enige wat je denk ik kan doen is blijven herhalen dat ze prachtig zijn.
Ik ben zelf ontzettend dankbaar voor 1 bepaald persoon die mij herhaaldelijk heeft verteld hoe mooi ik ben en het tegensprak als ik dan mijn negatieve punten aanhaalde. In mijn ogen is dat ook het enige wat je als individu kunt doen!

Toegevoegd na 49 minuten:
En misschien ook wel een beetje omdat het niet 'sociaal wenselijk' is om te zeggen dat je tevreden bent met jezelf. Het is echt Hollands om altijd wel ergens iets over te klagen te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, precies. Ik zei dat ook tegen die meisjes en ze waren erg blij dat te horen, maar blijkbaar hebben ze in hun dagelijkse omgeving niemand die dit regelmatig doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan zijn ze waarschijnlijk nog blijer als een man het tegen ze zegt.
Bijvoorbeeld foto's laten zien van oudere, verweerde, momperige vrouwen die vroeger heel schoon waren en nog een mooi karakter hadden.
Dus jonge meiden nu: geniet optimaal van deze prachtige periode van jullie leven. Wees trots en straal uit....hoe prachtvol je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel gevallen is het denk ik een vorm van aandacht vragen om zo over je zelf te praten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZE zijn onzeker omdat ze liever een ander geloven dan zichzelf... En de ander, ik zeg het je, is niet consistent erover...

Ik zal je een voorbeeld geven, in de 70er jaren was ik in Poona in een spirituele groep... Er was een Duitse Ma en die klaagde over haar uiterlijk... En Fritjof, de therapeut destijds, zei het volgende: Wil JIJ er in 10 minuten vanaf, dan zeg het maar... En ze knikte, moet je wel doen wat ik van je vraag is dat goed? Weer knikte ze... Kleed je dan uit en ga in het midden van de groep staan... Dat deed ze en toen vroeg Fritjof aan iedereen: Vertel me wat je ziet? Iedereen gaf zijn mening over het uiterlijk van de Ma... De een zei, grote tieten de ander zei dikke kont en weer een ander zei mooie buik, mooie haren, enz enz... De groep zal een dikke 30 mensen bevat hebben en toen iedereen zijn mening gegeven had, kon ze zeggen wat ze voelde... Ze zei dankjewel aan de groep en Fritjof, ze ging zitten en was van haar slechte zelfbeeld af... Zo snel kan dat, in 10 minuten zelfs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel wat elementen die aantonen dat de seksualisering negatieve gevolgen heeft op de ontwikkeling van meisjes, zowel op het vlak van psychische gezondheid, als op vlak van het leerproces, en op vlak van seksuele ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen weinig jonge vrouwen zijn, die in het bijzijn van andere vrouwen vertellen hoe mooi ze zijn. De andere vrouwen keren zich dan gelijk van zo iemand af. Dit hoor je niet van jezelf te zeggen toch? Want dan gaan ze wel iets verzinnen wat niet zo mooi is aan jou.
Het is gemakkelijker om jezelf op bepaalde punten af te kraken, want dan noemen ze al je positieve punten op of ben je toch prachtig! Zo voelen ze zich zelf goed.
Het is heel gek, dat ze dit doen en vaak menen ze het ook niet, maar zeggen het uit een soort "solidariteit"om niet ingebeeld over te komen. Volgens mij weten ze best wel dat ze er goed uitzien, maar willen het door anderen bevestigd krijgen.
amc
14 jaar geleden
Ze zijn in feite niet onzeker maar willen eenvoudig bevestiging dat ze er leuk of goed uitzien omdat als iedereen dat vind ze betere kansen op de partnermarkt hebben,wat de kans op voortplanting verhoogd,door de media wordt deze genetisch bepaalde zucht verder versterkt wat dan weer zijn weerslag heeft op de vrouwen in die leeftijdsklasse,vrouwen die gelukkig zijn in hun vaste relatie hebben deze drang over het algemeen wat minder.