Hoe kan je het beste leren met krukken te lopen?

Vanwege een enkelbreuk moet ik straks na een operatie 6 weken met krukken lopen. Ik wil zo snel mogelijk weer gaan functioneren, maar hiervoor moet ik wel op krukken leren lopen.
Ik heb ze nu in huis, maar kan er nog niet zoveel mee oefenen omdat ik nog geopereerd moet worden. Maar straks wel. Hoe kan ik het het beste aanpakken? Van eventjes heb ik nu al pijn in de handen en spierpijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Je handen zijn niet gewend om je hele gewicht te dragen, dus alle spieren en spiertjes in je hand protesteren nu. Gewoon zo vaak mogelijk oefenen, steeds opnieuw, en elke dag een keertje vaker en langer, dat is de enige oplossing....het wordt snel beter, al zal je niet voor je lol 'een eindje om gaan'. Wat je misschien ook al kunt oefenen zijn stoepranden en treden : kruklopen voor gevorderden....Sterkte met zowel de krukken als je operatie straks....
Je schrijft niet, of je straks pinnen in je enkel krijgt - mocht dat zo zijn, dan ga je al gauw oefenen met eerst 30 % belasten, en dat wekelijks opbouwen in hoeveelheid belasting van je voet. De fysiotherapie laat je met behulp van een weegschaal 'voelen' hoeveel de procenten belasting zijn.
Ik hoop voor je dat dit zo is, want zo blijft je enkelgewricht soepel, en na die 6 weken kan je zó wegwandelen , omdat je spieren beweeglijk en sterk blijven. Nogmaals : succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twee breuken eentje in de enkel en eentje onderaan het kuitbeen. Die worden beiden met plaatjes gemaakt en dan nog een schroef door het enkelgewricht. Mag ik dan gaan belasten na de operatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet in het gips gaat, zal je (als het net zo gaat als bij mij...) na 14 dagen 30 % mogen gaan belasten.

Andere antwoorden (8)

Echt nu al zoveel mogelijk ooefenen, die kramp gaat echt vanzelf over. Je leert dit echt alleen door het veel te doen.
Mocht het echt niet lukken, vraag dan advies aan een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je moet nu al zoveel mogelijk oefenen.
Ik ben 4 weken geleden aan mijn knie geopereerd en ben van te voren ook al gaan oefenen.
Maar je krijgt vast wel tips en advies als je wordt ontslagen uit het ziekenhuis hoor. Ze laten je heus niet maar wat aanmodderen.
Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oefenen, ook zonder gips/verband. Ik kan me niet voorstellen dat je nu ook al goed kan lopen omdat je al een enkelbreuk hebt.

Oefening baart kunst, je wordt er vanzelf handig in.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een dubbele breuk en mijn been is nu in een gipsspalk ingepakt. Het lopen met krukken is nu nog te pijnlijk omdat de schokken ervan pijn doen. Daarnaast is de gipsspalk heel erg zwaar. Dus erg veel oefenen zit er nu niet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat is erg vervelend en maakt het oefenen op dit moment eigenlijk onmogelijk. Ik zou het dan eigenlijk ook niet weten. Het enige advies van mij zou zijn om wanneer je wel zonder al te veel pijn met je krukken kan lopen, je veel gaat oefenen. Heel veel succes!!!
Breek een enkel, dan moet je het leren en dan ben je het best gemotiveerd en zal het je ook zeer snel lukken...

Je zult het als vanzelf leren... Geen angst, de toekomst is onvermijdelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed oefenen, en voor de blaren op je handen kan je fiets handschoen aandoen. De spierpijn gaat vanzelf over als je flink getraind hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt vast oefenen door te proberen je straks geopenreerde enkel omhoog te houden en zo met de krukken te lopen. Desnoods pak je hem in, in een flinke laag watten en verband om het gevoel echter te maken.

Goed oefenen is erg prettig... ik had m onverwachts en moest maar kijken hoe ik thuis de 6 trappen op kwam vorig jaar.
Een tip is: zorg dat je geen blaren op je handen krijgt, dit kun je doen door óf krukken aan te schaffen met een brede handgreep, óf washandjes of zachte stukjes stof om je handgreep te binden met een elastiekje.

Oefenen: Staan met beide krukken en de krukken een klein stukje voor je uit zetten. Daarna (je gewonde voet omhoog) je gezonde voet in een sprongetje naast de kruk zetten. Je kunt de afstand tussen jezelf en de krukken steeds iets groter maken, zodat je gemakkelijker de sprongetjes kunt maken. Bij het maken van de sprongetjes rust je hele gewicht op je handen en de krukken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oefenen, oefenen, oefenen. Ook goed naar de voorlichtingen luisteren en die ook na komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook belangrijk is dat de krukken goed afgesteld zijn
Instellen van de krukken:
• U gaat rechtop staan.
• U neemt de krukken in de handen, één links en één rechts.
• Laat de armen ontspannen langs het lichaam hangen.
• U dient de krukken zo in te stellen dat de handsteunen ter hoogte van de polsen zijn.