Wat is een goed middel tegen obstipatie zonder dat dat weer diarree als gevolg heeft?

Ik las iets over kiwi's (haartje wegwrijven en met schil en al op eten) dat die goed schijnen te helpen heeft iemand

Kiwi's schijnen uit veel voedingsvezels te bestaan wat dan weer goed is voor je stoelgang. (ik nsap dat alleen niet goed)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Vezelrijk eten, daar komt ook het kiwi verhaal vandaan.
Er zijn nog wel meer dingen die werken, ontbijtkoek of ook lekker nu taai taai, pruimen en vezelrijke ontbijtgranen van Kellgs, die werken ook goed.
Maar beter is het om het te voorkomen.
Voldoende water drinken, als je vaak last hebt van obstipatie drink dan 2 liter water per dag, genoeg beweging en vezelrijk eten, dus volkoren brood, groente en fruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als je echt obstipatie hebt dan hoef je niet bang te zijn dat je daarop weer meteen diarree krijgt. Als dat wel zo is en vaker gebeurt dan moet je echt even naar de dokter.

Kiwi's weet ik niet want daar ben ik zelf allergisch voor, maar sinaasappels, volkorenbrood, en vooral er veel bij blijven drinken. Wanneer je veel vezels eet zonder er genoeg bij te drinken dan kan dat de obstipatie alleen maar verergeren omdat je darmen ook vocht onttrekken aan je ontlasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps ik zie dat jij het ook al gezegd hebt, goed antwoord trouwens.
Alles met vezels, niet alleen kiwi. Fruit, bruin brood, volkorenproducten, groente....

Vezels vormen een belangrijk bestanddeel van plantaardige voeding , en je lichaam verteert ze niet. Ze vormen dus de ' massa' van de ontlasting. Ook wat vetten heb je nodig om de ontlasting smeuiig te houden. Dingen die te weinig vezels en teveel suikers bevatten werken juist verstoppen, dus die moet je vermijden ; suiker en alles waar suiker inzit, witbrood en witte pasta, snoep en koek. Je hoeft echt niet aan de geschoren kiwi's om een normale ontlasting te hebben ; normaal gezond eten volstaat prima.

Mocht het echt een probleem zijn, dan kun je ook zuivel met toegevoegde vezels drinken (optimel oid), roosvicee laxo, gedroogde pruimen oid. En het belangrijkste : drink minimaal 2 liter water op een dag. Met te weinig water dikt de ontlasting ook teveel in. En je moet voldoende bewegen om je darmen goed in beweging te houden. Diarree krijg je pas als je veel te vele overdrijft, vooral met nadrukkelijk laxerende middelen. Van gewoon heel veel vezelrijke voeding krijg je nooit last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een glas lauw water op de nuchtere maag schijnt ook goed te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je zeker 3 hoofdmaaltijden per dag eet en daarbij het ontbijt niet vergeet. Granen en fruit zijn goed door de vezels,die zetten je darmen aan het werk. Drink zeker 2 ltr. op een dag, thee, sap, koffie, alles geldt als vocht. Er is wetenschappelijk aangetoond dat dagelijks een flesje yakult,of optimel ed. werken op je darmen vanwege de goede bacteriën die de darmflora onderhouden. Veel mensen hebben baat bij een kop koffie op de nuchtere maag. Ook bevat gedroogd fruit veel vezels. Laxeermiddelen helpen snel maar mag je niet lang gebruiken, omdat je dan luie darmen krijgt en dan kun je er straks niet meer buiten. Eet ook eens peulvruchten, die bevatten ook veel vezels. Drink veel water, dat is sowieso goed voor het hele lichaam. Kiwi is zeker een vitaminerijke vrucht met veel vezels en omdat de meeste vitamine onder de schil zit en de schil ook veel vezels bezit is het ook een optie, maar gedroogd fruit, vooral pruimen en abrikozen bevatten meer vezels die op je darmen werken.
Wat ook heel belangrijk is, is voldoende lichaams-beweging. Als je je aan dit levenspatroon houdt, moet het goed komen. Als dit alles niet helpt, kan het aan de werking van je schildklier liggen of medicatie die je toevallig moet gebruiken. Dan moet je even met de huisarts overleggen.
amc
14 jaar geleden
Dit soort problemen hebben bijna altijd te maken met voeding, stress en te weinig water drinken.
Probeer het wel op te lossen, anders volgen meer problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met twee glazen roosvicée lax ben je zo van je klachten af, zonder dat je moet rennen om de pot te halen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die kiwi: smorgens op nuchtere maag 2 kiwis eten en je kunt dezelfde dag nog goed naar de wc.
Pruimen zijn ook een goed middel, maar dat vind ik zelf niet erg lekker.
Verder kan ik meegaan in alle bovenstaande tips... veel vezels en veel gezond eten. Je kunt nog overwegen om savonds in je yoghurt bv zemelen te doen. Extra vezels die goed helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macrogol of Forlax
Macrogol is een zwelmiddel. Zwelmiddelen zorgen voor verdikking en meer volume van de ontlasting en dat zorgt dan weer dat de ontlasting gemakkelijk komt. Het is dus een laxeermiddel. Macrogol wordt meestal gebruikt in combinaties met andere stoffen die de ontlasting bevorderen. Bijvoorbeeld bepaalde zouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste middel tegen obstipatie is veel bewegen, veel drinken en vezelrijke voeding eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort maar krachtig +1
Lijnolie en zemelen
Lijnolie is verkrijgbaar in de reformwinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vezels eten, maar daarbij ook veel water drinken, anders helpt het nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pruimen bezitten een stof die de spijsvertering helpt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest ongezonde advies krijg je van mij. Begin de dag met een kop koffie en een sigaret..... binnen een half uur zijn je darmen flink aan het werk.
Maar de beste adviesen staan hierboven natuurlijk.
Als je er last van blijft houden en de vezelrijk en fruit eten niet helpt, ga dan naar de huisarts of de drogist. Die weten wel wat ze er aan kunnen doen.
Want het is erg vervelend.