Dringen stemmen, geluiden, muziekjes, enz. door in de hersenen van een slapend persoon en blijft daar wat van hangen in het onderbewustzijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb wel begrepen dat iemand die probeert te gaan slapen met de radio aan of een mp3 of iets, onrustiger slaapt en minder goed uitrust als wanneer er geen muziek aan staat. Vanaf dat moment slaap ik niet meer met de radio aan of de mp3 speler op.

Nee ; niks. Geluiden kunnen wel doordringen in je hoofd als je slaapt, maar daar zul je dan in de regel wakker van worden. Als de muziek precies op tijd stopt echter, is het moeilijk te zeggen WAAR je nu wakker van bent geworden. Muziek kan doordringen in een droom en daar zelfs een rol in spelen, maar net als de rest van de droom zal de herinnering in mum van tijd verdwijnen. Met name in de jaren 70 is hier veel mee geëxperimenteerd, toen het verhaal de ronde deed dat je snel en efficiënt kon leren als je bandjes met de leerstof zachtjes afdraaide onder je kussen. Helaas bleek het effect vergelijkbaar met het onder je kussen leggen van een boek : niks, nakkes, nada. (Sorry voor de waardeloze bron, maar ik kan hier lastig boeken en tijdschriften plaatsen ;) - ik zoek nog een betere voor je). Toegevoegd na 1 minuut: Nog even ten overvloedde : geluiden die daadwerkelijk tot je doordringen 's nachts, zullen vooral en met name je slaap verstoren en de slaapkwaliteit verslechteren. Dat heeft juist een negatief effect op het leerproces. Slapen met muziek aan is dus altijd onverstandig.

Bronnen:
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/mu...
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/t...

Geluiden dringen wel degelijk door, maar je filtert de meeste geluiden weg. Anders zou je continu wakker worden. Maar een moeder wier kind huilt, wordt wel wakker. Als jij in het deel van je slaap waarin je gaat dromen, geluiden hoort, kan het zijn dat die een rol gaan spelen in je droom. Dus ja, je kunt geluiden waarnemen, en daar zelfs iets mee doen (wakker worden, of er over dromen), maar het is niet zo dat het 'blijft hangen', in elk geval niet meer of minder dan alles dat je bewust meekrijgt. Misschien wordt het wel ergens opgeslagen, maar dan op een soort grote rommelzolder waar je het niet meer terug kunt vinden - net zoals je van je bewuste leven wel herinneringen hebt, maar niet alles van seconde tot seconde nog weet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100