Ik ben 17 en uit huis, ik zit nu tijdelijk bij vrienden. Heb ik recht op een uitkering oid?

Ik ben 17 jaar en ik zit nu tijdelijk bij vrienden, want ik heb nu eindexamens HAVO. Ik ben hierna van plan om zeker een jaar te gaan werken, onder andere omdat ik er nog niet uit ben welke opleiding ik wil doen. Mijn thuissituatie met mijn ouders is onoplosbaar, dit is een erg lang verhaal.
Nu heb ik overal gesolliciteerd, maar ik word nergens aangenomen en zonder baan en een vast inkomen, kun je ook geen kamer huren.
Heb ik nu recht op een uitkering oid?

Toegevoegd na 10 minuten:
Heeft iemand nog andere tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je kunt een bijstandsuitkering aanvragen.
Je moet eerstnaar het UWV Werkbedrijf.
Die laten je eerst 4 weken zoeken naar werk.
Lukt dat niet, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen. Als je die krijgt, dan gaat die in vanaf dag 1 van de zoekperiode,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet van toepassing in dit geval. Het is wel mogelijk dat de gemeente gaat verhalen op de ouders. Gewoon naar de gemeente gaan en een afspraak maken met een medewerker van de sociale dienst en de situatie uitleggen.
Dan komt er een oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben in 1996 op me zelf gegaan ik was 16 en kreeg toen van de overheid 400 gulden dus er is wel een potje voor succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf 18 jaar. Ouders hebben van 18 tot 23 jaar onderhoudsbijdrage.
zodra je je diploma hebt ,heb je recht op een uitkering. nu weet ik alleen niet of dat al kan als je pas 17 bent.
mischien weet iemand anders dat.
sucses iig!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je diploma hebt heb je wel een startkwalificatie, maar geen recht op een uitkering. Jongeren tot 27 jaar krijgen geen bijstandsuitkering maar een werk-/leeraanbod. Zie onderstaande link. Er zijn volgens mij ook instanties waar ze je begeleiden met het zoeken naar een kamer en zelfstandig wonen als dag thuis niet meer lukt. Daar zal ik nog eens naar zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens naar de kinderbescherming of stichting MEE, zij kunnen je nu nog, tot je 18e, helpen aan woonruimte en financiele hulp bieden, er zijn in Nederland echt wel oplossingen voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ook goed om te benadrukken dat je ouders nog steeds verantwoordelijk voor je zijn. Zelfs als ze uit het ouderlijk gezag zijn ontzet, blijven ze nog financieel verantwoordelijk. Dat staat helemaal los van de conflicten die jullie misschien hebben gehad, en van de vraag aan wie het heeft gelegen dat jullie uit elkaar zijn gedreven.
Het kan dus ook zijn dat instanties die je om geld vraagt, van jou vragen om je ouders aan te spreken. Hopelijk neemt zo'n instantie dat dan van je over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel heel vervelend voor je, zo midden in de examenperiode.
Nu ook nog gaan werken is naar mijn idee niet zo slim als je een diploma wil halen en nog moet studeren voor je examens. In elk geval zijn je ouders verplicht jou nog te onderhouden en zou het fijn zijn als je tot de zomer nog even bij je vrienden zou mogen wonen.

Is er iemand op je school of een oom of tante die zou kunnen bemiddelen tussen jou en je ouders over de financiën?
Er is ook een buro dat daarbij kan helpen namelijk het LBIO. (landelijk buro inning onderhoudsbijdrage)

Kijk ook maar eens op de onderstaande site
http://www.triasjeugdhulp.nl/pages/jongeren-financien.html

Sterkte en succes met je examens!