Als je rond je 30e te horen krijgt dat je rugslijtage hebt wat kun je dan wel\niet doen ook wat betreft werk?

Mag of kan je sommige werkzaamheden misschien beter niet meer doe en welke banen bv ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Betreft werk lijkt het mij verstandig om niet constant te moeten tillen. Ook het constant aanhouden van 1 dezelfde houding kan belastend zijn. Afhankelijk van je wensen voor een baan kun je bijna altijd wel iets passends vinden. Een aantal banen die "minder" belastend zijn voor je rug zijn oa; verkoper, glazenwasser, dierenverzorger, postbode, controleur, beveiliger, en ga zo maar door.. Dit zijn allen banen waarbij je voldoende beweging hebt en niet of nauwelijks je rug mee belast. Verder zou ik je willen adviseren om veel zuivel producten te eten. Het bevat calcium dat goed is voor je botten, zodat je eventuele verdere slijtage zo veel mogelijk tegen gaat. Toegevoegd na 11 minuten: Banen die je beter niet kunt doen zijn oa; metselaar, vloerenlegger, vuilnisman, vrachtwagenchauffeur, enz. Dit zijn dus beroepen waarbij je veel zware dingen moet tillen, vaak met kromme rug staat of lang in 1 dezelfde houding zit. Misschien is het ook een idee om naar een sportschool te gaan. Vertel ze van de rugslijtage en ze zullen je (eventueel met begeleiding) advies op maat geven. Waarom een sportschool? Omdat ik denk dat je je rug (de spieren ervan) ook "sterker" kunt trainen, zodat je rug minder word en dus minder snel slijt.

Bij mij waren de tussenwervelsschijven versleten . En die hebben zij toen ook vastgezet met schroeven . Maar toen begonnen de schijven daarboven ook te slijten omdat die schijven extra belast werden en daardoor ben ik nu afgekeurd . En die schijven kunnen zij niet vastzetten omdat men dan veel te stijf en erg in de bewegingsvrijheid wordt beperkt . Dus het ligt eraan hoe die andere schijven er aan toe zijn . Maar jij leert snel genoeg dat jij naar jou lichaam moet luisteren . En als je iets moet tillen en je vertrouwt het niet . laat het dan . En leer een goeie houding aan te nemen bij het tillen . En met het werk denk eerst goed na : heb ik een goeie zit houding . Met het tillen niet meer dan 30 kilo onder een goeie houding . Maar ik kan niet zeggen welke baan jij moet nemen nu omdat ik jou precieze rugklachten niet ken en in hoeverre jou slijtage als is . Dit kan je beter aan jou behandelende arts vragen .

Daar is geen standaard advies voor te geven. Het hangt helemaal af van de klachten die je hebt, en de ernst van de slijtage. In het algemeen geldt dat je beter geen fysiek zwaar werk kunt doen, en dat je waarschijnlijk ook beter geen werk kunt doen waarbij je de hele dag in één houding staat of zit, maar beter iets waarbij je staan, zitten en lopen kunt afwisselen. Maar verder: er zijn mensen met rugslijtage die alleen klachten hebben bij zwaar tillen of zwaar werk zoals het schrobben van een vloer, en er zijn mensen die amper kunnen lopen. Het hangt dus helemaal af van wat bij jou precies het probleem is. Als je werkt, kun je altijd vragen rondom gezondheid en werk bespreken met je bedrijfsarts. Daarnaast kun je - werk of geen werk - je behandelend arts om advies vragen. Veel revalidatiecentra hebben ook een afdeling voor arbeidsrevalidatie, en daar kan ook vanuit diverse disciplines gekeken worden wat jouw belastbaarheid is ten aanzien van werk. Daarnaast is het natuurlijk zaak om zo goed mogelijk te blijven functioneren, en uit onderzoek blijkt dat werk daarin heel belangrijk is. Zodra mensen met chronische pijnklachten voor langere tijd uit het arbeidsproces zijn, blijkt het moeilijker te worden om terug te keren. Behoud van werk, en het kiezen van geschikt werk, is dus ook voor je eigen gezondheid een hele goede focus. Het is belangrijk om werk te hebben dat je goed vol kunt houden. Een fysiotherapeut kan je adviseren over hoe je je rug het beste kunt gebruiken, en kan je oefeningen geven om de spieren rondom je rug zoveel mogelijk te verstevigen, zodat de tussenwervelschijven minder worden belast. Een ergotherapeut kan advies geven over hoe je bepaalde handelingen het beste kunt uitvoeren, over zitten, een geschikte stoel, etc. Dat zijn ook dingen waardoor je beter kunt werken met minder klachten. Als je een goed idee hebt van wat je kunt en niet kunt, kun je ook beter beoordelen welke werkzaamheden je wel of niet uit kunt voeren. Je kunt jouw vraag dus vanuit diverse richtingen benaderen: kijken naar je mogelijkheden qua werk en daarvoor bepaalde professionals inschakelen (bedrijfsarts, arbeidsrevalidatie of -reïntegratie) of je kunt meer vanuit de behandelende sector (fysiotherapeut, ergotherapeut, evt. revalidatiearts) zoeken naar hoe je optimaal kunt functioneren, en daarbij het werk in je achterhoofd houden. Welke weg het beste bij jou past, hangt af van je klachten en van je huidige situatie wat betreft werk en studie.

Rugslijtage op je 30ste is normaal, want we zijn nu eenmaal levende wezens. Het is abnormale rugslijtage die problemen geeft. Maar het is opnieuw weer zo'n algemene term dat we hier snel met communicatieproblemen zitten. Belangrijker dan wat je hebt, is hoe je ermee omgaat. En wie weet er uiteindelijk beter dan jij wat je wel en niet kunt doen, en hoe het verder evolueert. Ik heb klanten die nooit meer mochten werken en die met powertraining startten en nog steeds alles kunnen. Ook mijn knieën waren al zeven jaren geleden zogezegd zo kapot dat ik niet meer mocht lopen (na 3 km kon ik het ook niet meer). Toen las ik dat triatleten minst blessures hadden en startte ik daaraan. Nu doe ik weer alles, maar tijdens het windsurfen eergisteren en roeien gisteren met m'n kids, voelde ik ook m'n rug weer ten volle (misschien van de bomen die ik velde verleden week), maar kan ik probleemloos meelopen met de 11 km van de Kortrijkse Sinksenjogging met mijn zoon volgende Pinkstermaandag. Had die medicus het dan verkeerd? Nee, maar had ik naar hem geluisterd, had ik de laatste zes jaren minder slijtage gehad maar ook niets beleefd. Door echter nog beter te luisteren naar mijn lichaam en te experimenteren op het principe dat belaste lichamen en spieren net ook groeien en herstellen, kon ik de evolutie bijsturen. Intussen ga ik ook veel beter met pijn om, en dat lijkt vooral te gelden voor mensen die regelmatig in koud water hun lichaam durven laten schrikken en zich niet altijd bij het geringste enkel in warmte duffelen. Ik kon vroeger ook gemakkelijk meer dan 100 kg tillen, maar nu ik 47 jaar ben, til ik dezelfde voorwerpen gewoon met een veel betere techniek en door mijn lenigheid te trainen en door mijn benen te buigen ipv overdreven met mijn rugspieren te trekken (dijspieren zijn veeel sterker). Zorg dat je gewoon blijft bewegen en zoveel mogelijk. Slijtage is normaal, maar als je het op je 30ste al opgeeft, zul je er nog veel erger aan toe zijn op je 50ste. De pijn vertelt je zelf wel hoe ver je kunt en mag gaan. Ons dierlijk lichaam heeft meer dan voldoende dokterskennis aan boord, die je best toetst aan wat erkende dokters zeggen (let op voor niet-medici).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100