De bloedvaten in het gewrichtskapsel vormen gewrichtssmeer. Het gewrichtssmeer bekleedt de gewrichtsvlakken met een dunne film. Door zijn stroperige eigenschappen zorgt het gewrichtssmeer ervoor dat de gewrichtsvlakken steeds van elkaar gescheiden blijven, waardoor wrijving tot een minimum wordt beperkt en er geen slijtage van de gewrichtsvlakken optreedt. Men kan gewrichtssmeer vergelijken met vet in een lager waarin de as van het fietswiel draait.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie hieronder hoe een gewricht is opgebouwd:

1=gewrichtskapsel
2=gewrichtssmeer
3=kraakbeenlaagje
4=gewrichtskom
5=gewrichtskogel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewrichtssmeer, of synovia, is een vloeistof die lijkt op rauw kippeneiwit. Het zit in je sterk beweeglijke gewrichten (die van je ledematen):

Uit de Encarta Winkler Prins:

"Dit type gewricht bestaat uit de gewrichts(opper)vlakken van de beenderen, die met kraakbeen zijn bekleed, en het gewrichtskapsel (capsula articularis), dat de beenstukken verbindt; het gewrichtskapsel bestaat uit twee bindweefsellagen: een stevige laag met collagene vezels, aan de binnenzijde 'bekleed' door het gewrichtsvlies (synoviale membraan), bestaande uit los bindweefsel. Kapsel en gewrichtskraakbeenderen omsluiten de (minieme) gewrichtsholte, die wat slijmige vloeistof (synovia) als glijvocht bevat; de synovia (ook genoemd synoviavocht, gewrichtsvloeistof of -vocht of gewrichtssmeer), die lijkt op rauw kippeneiwit, wordt door de synoviale membraan afgescheiden.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewrichtssmeer is het vocht dat tussen een gewricht zit.
Dit vocht is nodig om de gewrichten soepel te laten bewegen en slijtage van de uiteinden van botten te voorkomen.