Kom ik eerder in de overgang door het gebruik van Pregnyl?

Want je krijgt als vrouw bij de geboorte toch een aantal eicellen en als die op zijn kom je in de overgang toch?
Met Pregnyl kreeg ik soms wel 13 eitjes tegelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Heb het ook aan de arts gevraagd maar die wimpelde het af. Maar gaf ook geen duidelijk antwoord!

Het beste antwoord

Mij lijkt niet dat je door Pregnyl eerder in de overgang komt. In de eerste plaats is tegenwoordig bekend dat het aantal eicellen niet al vastligt bij de geboorte, maar dat hoogstwaarschijnlijk ook tijdens de vruchtbare fase nog eicellen worden aangemaakt. In de tweede plaats is ook bekend dat voor de menopauze het lichaam eicellen versneld afbreekt. Hoe precies is niet bekend, maar het is dus niet zo dat het aantal eicellen dat je hebt, bepaald voor hoeveel menstruatiecycli je een eicel hebt, tot het op is. Je lichaam verliest bijvoorbeeld ook vóór je puberteit al eicellen, waarschijnlijk omdat eicellen vrij kwetsbaar zijn. Elke dag raak je er wel een paar kwijt, maar dat is natuurlijk maar heel weinig in vergelijking met de één 1 à twee miljoen eicellen die je bij je geboorte meekrijgt. Zo rond je 36e/37e levensjaar gaat dit proces sneller, en verlies je dus meer eicellen over de tijd. Dat gebeurt dus niet uitsluitend op het moment dat je een eisprong hebt.

Pregnyl zorgt ervoor dat aanwezige eicellen kunnen uitrijpen en dat je een eisprong krijgt. Op zich heeft het middel dus geen invloed op de hoeveelheid eicellen die je hebt, hoewel het dus kan voorkomen dat er inderdaad meer eicellen vrijkomen met één eisprong. Maar omdat je lichaam dus geen vastgesteld aantal eicellen heeft, en die eicellen ook niet met een vast tempo worden afgebroken, kan ik me niet voorstellen dat het echt invloed zou hebben op het tijdstip van de overgang. Hooguit zou het indirect invloed kunnen hebben, doordat je eigen hormoonhuishouding verstoord wordt. Maar in diverse onderzoeken blijkt tot nu toe dat het gebruik van Pregnyl (of bijvoorbeeld Clomid) géén hoger risico geeft op een vroege menopauze.

Toegevoegd na 20 minuten:
Sorry, ik ben iets te stellig. Dat eerste is nog een theorie, ik weet niet of dat ook is aangetoond. In elk geval blijken er meer fluctuaties te zitten in de hoeveelheid eicellen dan men eerder wel dacht. Op aanwijzing van Pelle (zie hieronder) ben ik nog even aan het zoeken of deze hypothese (het mechanisme is bij zowel muizen als ratten aangetoond, en het idee is dat dit ook goed voor mensen zou kunnen gelden) inmiddels is aangetoond danwel verworpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies: 'In de eerste plaats is tegenwoordig bekend dat het aantal eicellen niet al vastligt bij de geboorte, maar dat hoogstwaarschijnlijk ook tijdens de vruchtbare fase nog eicellen worden aangemaakt. ' Heb je daar een bron van, want als ik snel zoek vind ik alleen maar informatie op muizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of dat al is aangetoond, zal even voor je gaan zoeken. Ik ben ook iets te stellig, zie ik hier: "hoogstwaarschijnlijk" moet eerder "waarschijnlijk" zijn. Voor zover ik weet is het een theorie, bij diverse zoogdieren waargenomen (iig zowel muizen als ratten) en veronderstellen bepaalde onderzoekers dat dit ook bij mensen het geval zal zijn, omdat het zo ontstane model van vruchtbaarheid veel beter past bij de werkelijkheid dan wanneer je uitgaat van een statische hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oogenesis in adult mammals, including humans:
http://www.springerlink.com/content/v8554212t0621v53/ Study origin of germ cells and formation of new primary follicles in adult human and rat ovaries: http://www.springerlink.com/content/w2442540k52v5347/#section=91078&page=1 Oogenesis in cultures derived from human ovaries: http://www.springerlink.com/content/p2333098006142w6/ Helaas is alleen het abstract te lezen zonder in te loggen. Maar er zijn dus zeker wel aanwijzingen die de hypothese ondersteunen, ook bij mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, bedankt voor het zoeken lis!

Andere antwoorden (1)

Als je er goed over nadenkt, lijkt een vervroegde overgang niet logisch: dan zouden vrouwen die veel kinderen krijgen (en dus een flink aantal eisprongen missen) veel later in de overgang moeten komen, en dat is beslist niet zo. In de bijsluiter van Pregnyl staat het ook niet als bijwerking beschreven.