Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je bij ringworm ook een blaar krijgen over het gehele rode gedeelte?

Een tijdje geleden kreeg ik ineens een hele grote blaar op mijn been, bijna perfect rond, zo groot als een ouderwetse gulden. Binnenin de blaar werd het heel erg rood en een verdikt randje. Ik zie nu net plaatjes van ringworm, en ik denk zelf dat het dat geweest is, maar die blaar blijft me een raadsel, vandaar de vraag.

Toegevoegd na 40 minuten:
Even een plaatje toegevoegd. Toen de blaar dus weg was, zag het er dus wel precies zo uit.

Toegevoegd na 41 minuten:
Maar dan op mijn been.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Amadea
11 jaar geleden
Misschien was je met blote benen tegen een giftige plant aangelopen? Of je hebt net achter de uitlaat van een motor gestaan, dat levert ook een joekel van een blaar op!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Bij ringworm is er meestal maar één aangedane scherp begrensde plek, die langzaam groter wordt tot wel tien centimeter doorsnee of meer. De huid is wat verdikt en schilfert, vooral aan de rand van de plek. Een enkele keer ontstaan grotere blaren en kan de huid nattend worden. Maar dat gebeurt alleen als de schimmelinfectie onder de voetzolen zit.
De schimmels die ringworm veroorzaken worden dermatofyten genoemd. In een vochtige en warme omgeving kunnen sporen gemakkelijk uitgroeien tot schimmels. Daarom komen schimmelinfecties aan de voeten veel voor. De infectie geneest niet vanzelf, maar moet worden bestreden met een crème, waarin een schimmeldodend of groeiremmend middel is verwerkt. Deze crème moet één- of tweemaal per dag worden aangebracht op de huidafwijkingen tot 2 centimeter over de rand, ruim smeren. Men dient deze behandeling nog twee weken voort te zetten nadat de huidafwijkingen zijn verdwenen. Anders is er kans op terugkeer.

Gezien bovenstaande informatie lijkt het mij onwaarschijnlijk dat jij een ringblaar had. In de reactie bij je vraag heb ik al gesuggereerd wat het wél kan zijn geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
ringblaar in de laatste alinea = ringworm
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, ik weet het niet, het was wel echt heel erg precies rond (scherp begrensde plek), die bij mij klein begon en dus tot 'guldenformaat' gegroeid is. De blaar was ook erg vochtig, het zat alleen niet onder mijn voetzool.
Ben er destijds ook mee naar de dokter geweest, maar die wist ook niet wat het was. Kan ook zijn hoor, dat ik langs een of andere plant ben gelopen, het was toen wel blote benen weer. Maar toch vind ik het erg frappant.
Een huidschimmel kan een nattende huiduitslag worden maar blaarvorming zie je volgens mij nooit bij ringworm. Op de foto die je geplaatst hebt is onmiskenbaar ringworm te zien. De ring breidt zich naar de buitenkant uit en wordt dus in de loop van de tijd groter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, heel erg bedankt voor je antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding