Is concerta Schadelijk bij kinderen,ook in combinatie met melatonine?

Medicijnen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Concerta is alleen op recept verkrijgbaar, dus volgens voorschrift van de arts is het ook veilig voor kinderen.
Wil je andere medicijnen erbij innemen, die dit dan altijd in overleg met de apotheek of huisarts.
Concerta is een middel wat oa als opwekkend middel wordt voorgeschreven bij nacrolepsie, hier op eigen houtje melatonine bij slikken is af te raden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Concerta wordt ook voorgeschreven voor ADHD en omdat concerta net als Ritalin als bijwerking heeft, dat je slecht kan inslapen wordt er soms Melatonine voorgeschreven. Dit gaat altijd via kinderpsychiater of kinderarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Concerta is niet geregistreerd voor narcolepsie. Alleen de normale afgifte methylfenidaat is onderzocht voor narcolepsie, en daarnaast natuurlijk Modafinil, wat sowieso vaak minder bijwerkingen geeft bij narcolepsie. Concerta is in Nederland in elk geval alleen geregistreerd voor de behandeling van ADHD bij kinderen vanaf 6 jaar en adolescenten, indien alleen orthopedagogische maatregelen niet voldoende blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, ik wil alleen benadrukken dat het een opwekend middel.is, om mensen met narcolepsie (slaapziekte) 'wakker' te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik niet Lies, het wordt wel regelmatig voorgeschreven voor zover ik weet voor narcolepsie, weet dat een kennis er veel moeite voor moest doen om het vergoedt te krijgen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij de apotheek weten ze daar wel raad op ;-)
Bij twijfel kun je het daar altijd na vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Nelly: dat is niet gek, want het is niet geregistreerd voor narcolepsie. Alleen de normale variant methylfenidaat (ritalin) maar niet de retard-varianten zoals concerta of medikinet. Die zijn alleen geregistreerd voor ADHD. En die vertraagde-afgifte varianten worden bij ADHD dus alleen vergoed voor hetzelfde bedrag als het (veel goedkopere) 'normale' methylfenidaat. Alleen sommige aanvullende pakketten vergoeden het ook. Maar verdraagt die kennis geen Modafinil? Dat werkt ook langdurig, en geeft dus vaak minder bijwerkingen. Persoonlijk vind ik het ook beter werken dan methylfenidaat, dat gebruik ik er zelf alleen bij als ik een kortwerkend middel nodig heb, bijvoorbeeld als ik vroeg opsta 's morgens. Modafinil werkt pas na zo'n drie uren, dus ik gebruik methylfenidaat als ik die tijd moet overbruggen, of een enkele keer als ik niet genoeg heb aan alleen de Modafinil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Modafinil ken ik niet, hij.heeft naast narcolepsie, ook kataplexie.
Hij is onder behandeling bij dokter Lammers in Leiden, dat zal jou wel wat zeggen denk ik.
De goede medicijnen vinden is erg moeilijk, maar op het moment gaat het redelijk, als hij maar op tijd zijn ogen dicht doet.
Lastige ziekte, begrijp dat jij het ook hebt.
Maak me soms wel zorgen, want een half jaar terug ging hij hier nog languit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen kataplexie, dus geen enge dingen (gelukkig niet, zou erg slecht combineren met m'n andere aandoening) kan alleen zonder medicatie niet wakker blijven tijdens gesprek, lezen, werk, etc. Kataplexie is trouwens geen aparte aandoening hoor, maar een normaal verschijnsel bij narcolepsie. De vorm die ik heb, narcolepsie zonder kataplexie, wordt ook wel atypische narcolepsie genoemd omdat er dus geen kataplexie bij voorkomt. Maar je hebt gelijk, de medicatie kan heel verschillend zijn per persoon. Het verwonderde me alleen, omdat Modafinil meestal eerste keus is, en dat dus juist het langwerkende middel is. Hoewel de zorgverzekeraar liever zou willen dat je vier keer per dag methylfenidaat slikt, dat is veel goedkoper. Maar geef mij de Modafinil maar gewoon. Toch even nieuwsgierig, maar dan vooral omdat ik weet dat veel ADHD'ers met dit probleem zitten, maar heeft die kennis van jou de concerta uiteindelijk vanuit het basispakket vergoed gekregen? Bij kataplexie specifiek zijn trouwens nog wel andere medicijnen mogelijk, hoewel ook allemaal in de off-label sfeer. Maar hij heeft een bekwame arts, die weet dat ongetwijfeld allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een lijdensweg Rowena, mijn eerste reactie is stoppen met alle medicijnen, maar goed, dat is een reactie gebaseerd op weinig en met te weinig kennis, maar wel het eerste wat in me opkomt.
Heb je wel eens aan yoga gedacht, dat is er ook speciaal voor kinderen, niet zozeer gelijk als vervanging voor medicatie,(al zou dat fijn zijn) maar om de ' rust' te leren.
Concerta is goedgekeurd voor behandeling van ADHD voor kinderen vanaf 6 jaar, indien, zo staat in het farmacotherapeutisch kompas, "alleen pedagogie onvoldoende blijkt te zijn".

Voor kinderen ouder dan 6 jaar zijn zowel negatieve als positieve effecten. Er zijn bijwerkingen als hartkloppingen, onrust, gebrek aan eetlust, slapeloosheid etc., die vaak kortdurend zijn bij het starten van de behandeling, maar soms blijven. Op de lange termijn is aangetoond dat kinderen gemiddeld genomen achterblijven in de lengtegroei. Dat is statistiek, dus zegt natuurlijk weinig over een individueel kind. Concerta kan ervoor zorgen dat kinderen met ADHD beter in staat zijn om zich te concentreren, minder impulsief zijn, en minder druk zijn. Maar dezelfde grote amerikaanse studie waaruit dat blijkt, laat zien dat na twee jaar die positieve effecten verdwenen zijn: bij langdurig gebruik zie je geen verschil tussen de groep patiënten die het middel wel gebruikt, en de groep die het niet gebruikt. Medicatie kan dus een kind helpen als andere maatregelen echt geen effect hebben en voor korte termijn een interventie gewenst is, maar op lange termijn is het effect twijfelachtig. En uiteraard zijn er bijwerkingen, zoals bij elk medicijn.

Wel of niet medicatie is altijd een individuele afweging. Er zijn kinderen met ADHD die zo slecht functioneren dat ze letterlijk alle hulp kunnen gebruiken. Dan kan het zeker de moeite waard zijn om ook medicatie te proberen. Voor het overige zou ik geneigd zijn om terughoudend te zijn, zeker als er nog alternatieven te proberen zijn. Een speciaal dieet blijk volgens onderzoekers van het Radboud-ziekenhuis effectief bij een grote groep, zie link. Ook gedragstherapie en begeleiding kan soms enorm helpen. Dus het hangt erg af van de situatie en de klachten en beperkingen van het kind.

Over melatonine is van de hogere doseringen bekend dat het op korte termijn niet schadelijk is, hoewel er aanwijzingen zijn voor negatieve effecten als je zwanger bent of probeert te worden. Over de lange-termijneffecten is nog amper wat bekend verder, zeker bij kinderen. In elk geval zou ik géén melatonine aan kinderen geven als het niet onder strikte supervisie gebeurt van iemand met verstand van zaken. Op de polikliniek slaapstoornissen in Ede kunnen ze dmv een speekseltest meten hoe het staat met de eigen aanmaak van melatonine, en persoonlijk zou ik zo'n onderzoek een must vinden als je overweegt om een kind melatonine te geven, zeker voor langere tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen de eerste en tweede alinea had nog moeten staan dat het effect en de veiligheid bij kinderen jonger dan zes, onvoldoende is onderzocht. Dat had ik weggehaald omdat het antwoord te lang werd, maar ik zie nu dat daardoor die tweede alinea een beetje vreemd begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een heftig verhaal zeg. Ben je je ervan bewust dat al die medicijnen die hij tot nu toe heeft gehad, hetzelfde stofje zijn? Ritalin in de merknaam van methylfenidaat, en concerta en medikinet is ook methylfenidaat, maar dan een langwerkende variant. Hoewel de individuele reacties wel eens licht verschillen per patiënt, is het erg logisch dat als hij van het ene middel met methylfenidaat vervelende bijwerkingen krijgt, hij dat van het andere middel met methylfenidaat ook krijgt. Ritalin en aanverwanten waren 20-30 jaar geleden nog gereserveerd voor die kinderen met ADHD die er heel ernstig door beperkt werden. De echt zware gevallen dus. En zoals gezegd kan het soms echt een goed hulpmiddel zijn, maar ik zet grote vraagtekens bij het feit dat het tegenwoordig eigenlijk meteen ingezet wordt zodra de diagnose wordt gesteld, die óók al veel sneller gesteld wordt dan vroeger. Ik kan natuurlijk niet voor jou beoordelen hoe veel last jouw zoon heeft van zijn ADHD, maar laat een eventuele keuze voor medicatie in elk geval een weloverwogen keuze zijn, en niet een bijna automatische stap nu deze diagnose is gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(-Vervolg-) Van homeopathische middelen is het effect nog nooit aangetoond, maar als je bijvoorbeeld dat artikel leest waar ik naar link, dan zie je dat bij een zeer groot percentage van de kinderen met ADHD-klachten, goede resultaten geboekt worden met een speciaal eliminatiedieet. De onderzoekers hebben zelfs op basis van deze resultaten voorgesteld om de criteria voor ADHD te veranderen, en van het "door voedsel veroorzaakte" ADHD een apart subtype te maken. Er wordt dus zeker wel aan de weg getimmerd, ook op niet-medicamenteus gebied. Verder reageren kinderen met dit soort klachten vaak goed op meer individuele begeleiding en op pedagogische hulpverlening. Riagg's bieden deze hulp ook aan, maar vaak wordt het alternatief voor medicatie pas geboden wanneer de ouders aangeven liever geen (of niet direct) medicatie te willen voor hun kinderen. Naar mijn idee een beetje de omgekeerde wereld, maar ik weet in elk geval van één instelling voor kinderpsychiatrie dat het daar zo werkt, en ik vrees dat dit zal gelden voor heel Nederland. Je hóeft je kind dus geen medicatie te geven, zeker niet als hij daar niet goed op reageert. En als je wél medicatie wilt proberen, zijn er ook nog wel alternatieven trouwens, maar dan zou ik kiezen voor echt een ander middel, en niet alleen maar weer methylfenidaat met een net iets andere werkingsduur, of methylfenidaat met een ander etiket. Naar beide soorten behandeling (behandeling zonder medicatie en behandeling met ándere medicatie) kun je de kinderpsychiater vragen. En als je nog niet gesproken hebt met een psycholoog of orthopedagoog, zou ik je dat zeker aanraden. Sommige psychiaters stappen in mijn ervaring maar moeilijk van het automatisme van pillen voorschrijven af, terwijl psychologen en orthopedagogen per definitie zonder medicatie behandelen. Veel sterkte met je zoon hoor!