Zitten er meer bacterien in je mond of in je anus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
naja, als de eerste net bij de 2de is geweest, evenveel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je, soorten bacteriën of exacte aantallen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor ritsuka

Antwoorden (3)

Dat is gewoonweg niet te meten.
Wat wel kan worden vastgesteld is dat het om andere bacteriën gaat. Van de coli-bacteriën in je darmen moet je niet te veel in je mond krijgen, ook al gebeurt dat wel voortdurend. Niet te veel is daarbij het sleutelwoord.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Voor het aantal soorten weet ik het zo nog niet. Ik denk dat er in de mond meer verschillende soorten bacteriën voorkomen dan in de anus. Daar is namelijk wel een bepaald evenwicht. Maar qua aantallen zijn dat er miljarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn idee, escape en som. Het menselijk lichaam bevat zo'n 1,5 kg aan bacteriën. Daar moet een substantieel deel van het lichaam verlaten via de ontlasting maar het aantal soorten zou beperkter moeten zijn dan wat er via de mond naar binnen gaat of daarin leeft door inwerking van spijsverteringssappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste schadelijke bacterieën worden gedood door de spijsverteringssappen in de maag. In de darmen is er als het goed is een evenwicht. De plekken in de darmen zullen bezet zijn door soorten die in evenwicht met elkaar leven. Er zullen niet zo snel nieuwe soorten of kolonies zich vestigen tenzij het evenwicht wordt verstoord, bijvoorbeeld door gebruik van antibiotica. Er zijn natuurlijk zat drankjes met "goede bacterieën" die graag willen dat de darmen ermee bevolkt worden, maar dat is niet zo makkelijk. Een goed artikel hierover staat hier: http://www.kennislink.nl/publicaties/de-microbiota-in-het-maag-darm-kanaal
Ligt eraan of je schadelijk of onschadelijk bedoelt. Er zitten weliswaar meer bacteriën in je mond, maar het zijn dan ook veel minder gevaarlijke. Het gaat hier om kwaliteit en niet kwantiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen wel degelijk schadelijke / gevaarlijke bacteriën in je mond komen, zoals Listeria en Salmonella. Of je er ziek van wordt hangt af van je weerstand en het aantal.
ik denk in je mond omdat het daarna je hele lijf doorgaat met zijn eigen sappen systeem die zijn best doet om zoveel mogelijk te reduceren naar mogelijke doorgangbare stoffen die je lichaam dan wederom kan uitscheiden , maar ook daar zitten nog bacterien in hoor, misschien niet helemaal goed verwoord , maar ik hoop dat je ...................,,,,,,,,,,,,, gatsie de kat wil aandacht , dussssss
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste snap k nit?