Waarom behandelt een pedicure geen mensen met diabetes?

Mensen die bloedverdunners kan ik begrijpen maar mensen met diabetes? Tenzij ze echt slechte voeten hebben met wonden e.d. hebben door de diabetes dan zou een specialistisch iemand ze moeten behandelen.

11 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om als diabeet voor vergoeding van de pedicure in aanmerking te komen, mag je alleen naar een pedicure met aantekening diabetische voet. Als een pedicure is aangesloten bij een beroepsverenging, mag zij/hij vanuit die hoedanigheid ook geen diabetische patienten behandelen zonder de aantekening.

Het beste antwoord

Een pedicure behandeld wel mensen met diabetes maar niet élke pedicure doet dit.

Omdat voetverzorging bij mensen met diabetes belangrijk is wordt dit vaak vergoed door de verzekering. Hier zit wel een voorwaarde aan vast, de pedicure moet over de aantekening: "diabetische Voet" beschikken. Vaak hebben alleen professionele pedicures deze aantekening en daarom lijkt het dat pedicures dit niet doen.

Ook kiezen veel mensen met diabetes om alleen naar een pedicure te gaan die over deze aantekening beschikt omdat :
-De bloedsomloop in benen en voeten kan verminderen
-Het gevoel in de voeten kan verminderen of zelfs uitvallen
-De voeten kunnen van stand veranderen.
Wat er voor zorgt dat de voeten extra kwetsbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja hoor dat doen ze wel maar ze moeten er een speciale opleiding voor gevolgd hebben Je moet als diabeticus vooral niet wachten tot je wonden hebt
anneliez
11 jaar geleden
Iemand met diabetes kan verzorgd worden door een pedicure met de aantekening diabetes.
Als dit nl. niet goed gebeurt kan een ingegroeide teennagel al zorgen voor het afzetten van een teen. (of erger)
Diabetici genezen zeer slecht en voelen minder pijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas betekende een per ongeluk door de pedicure gemaakt wondje voor mijn diabetische opa dat hij twee tenen moest missen. Het risico op wondjes lijkt me dus een aannemelijke oorzaak hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga iedere 4 a 5 weken naar de pedicure en ik heb diabetes.
De pedicure die mij mag behandelen heeft daarvoor een speciale aparte opleiding/cursus gevolgd, zodat zij weet wat kan en mag en moet als er iets met mijn voeten aan de hand zou zijn, kortom waarop zij moet letten.
Een doorsnee pedicure weet dat niet.
En ja, ik heb ook bloedverdunners !

Toegevoegd na 3 minuten:
Als er aan mijn voet een wondje zou zijn, kan dat zeer slecht aflopen.
Mijn oom, diabetes patient, had een wondje aan zijn teen, dat niet genas en om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk moest zijn been er af vanaf zijn knie.
Gevolg van : roken, alcohol, diabetes (volgens zijn artsen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hé, er schijnt in de afgelopen 13 minuten een teen bij geamputeerd te zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Go dit wist ik niet,wat een opheldering. Maar ieder pedicure moet toch een opleiding volgen?! De mijne heeft allemaal diploma s aan de muur hangen, ze heeft bij mij acryl nagels geplaatst,Een infectie volgde,en het koste me al mijn nagels. (ik ben geen diabeticus) en toch een infectie
raar he!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog steeds mijn nagels niet terug,Het nagelbed is aangetast,Ik heb nu een jaar medicijnen,en speciale nagellak
Sommige pedicure doen dit liever niet. Dit omdat als je bij iemand een wondje maakt die diabetes heeft is de kans groot dat die persoon zijn voet moet missen. Met als gevolg dat de pedicure naar de rechtbank wordt gesleept en heel veel geld lichter is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad pedicures die mensen met diabetes niet behandelen.
Het kan zijn dat zij geen risico's willen nemen (bijv. omdat zij zich niet hebben verzekerd) of omdat zij de grenzen van hun vakbekwaamheid kennen. Dit laatste valt te prijzen.
Er zijn echter ook pedicures die hiervoor speciaal zijn opgeleid.
Bij het bepalen van de keuze van een pedicure mag altijd worden gevraagd of zij het diploma willen laten zien én of zij zijn verzekerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juistem ; in je toevoeging zeg je het zelf al. In dat geval zou een spcialistisch iemand ze moeten behandelen, en dat is een doorsnee pedicure niet.

Voor het behandelen van diabetische voeten, heb je een speciale aantekening nodig. dat mag je als pedicure dus niet zomaar doen. Je zult in dat geval op zoek moeten naar iemand die daar voor heeft geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Was het maar waar Marleen dat zij het niet mogen. Het is een vrij beroep en mag gewoon....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, daar heb je als patiënt natuurlijk zelf ook een verantwoordelijkheid in; specifiek vragen naar een diabetes-aantekening. Je kunt tenslotte aan de meeste diabetici niet ZIEN dat ze diabetes hebben, dus het zal ook niet een kwestie van opzet zijn. Bovendien heeft niet elke diabeet dermate ontregelde suiker en probleemvoeten dat een doorsnee pedicure het basis onderhoud bij de nog gezonde voet niet zou kunnen doen. Overigens heb ik het primair over een moreel 'niet mogen'. Een aantekening is, uiteraard, ook niet een vergunning' alleen een bewijs dat je er voor hebt bijgeleerd.
Kristal
11 jaar geleden
Als het goed is neemt de pedicure van te voren een vragenlijst door met de client en vraagt dan ook natuurlijk of de client diabetes is. Of bloedverdunners gebruikt. En ik ben het met je eens dat de client zelf ook verantwoordelijk is om te vragen naar de kwaliteiten van de pedicure, toch vinden ze dat vaak lastig. Alsof het een kwestie van wantrouwen is, terwijl het juist van zelfzorg getuigt. Overigens, je snapt wel dat die min niet van mij is.
De pedicure die bij ons op de woonzorg komt behandelt ook de clienten met diabetes. Ik weet eigenlijk niet of men hiervoor een extra opleiding gehad moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is iets wonderlijks aan de hand in pedicureland:
Pedicure is namelijk een vrij beroep. Dat betekent dat je er in wezen geen opleiding/diploma voor nodig hebt om dit beroep uit te oefenen.
Toen ik ooit assisteerde bij een natuurarts mocht ik geen prikje in een vinger geven om een druppel bloed op te vangen want ik was niet gediplomeerd.
Als pedicure hoefde ik geen diploma te hebben om met (operatie)mesjes aan een voet te werken...
Gelukkig ken ik geen pedicure die haar/zijn werk zonder opleiding doet maar in theorie kan het.
Evengoed kan je je met een vrij beroep in laten schrijven bij de KvK. Maar dat is dus geen enkele garantie dat de pedicure gediplomeerd is.

Wel is het een goede graadmeter voor een diploma of de pedicure lid is van een van de beroepsverenigingen.
Er bestaan opleidingen van 1 jaar.
Van twee jaar. En een speciale applicatiecursus voor diabetes voeten. (En andere applicatiecursussen)
Wanneer je een tweejarige opleiding met de applicatie hebt ben je goed onderwezen. Iemand met een 1 jarige opleiding kan beter bepaalde klachten niet behandelen.
Het is goed wanneer een pedicure weet waar haar grenzen liggen, dus goed als een pedicure iemand niet gaat behandelen met diabetes wanneer zij weet dat zij daar niet voldoende kennis voor heeft.

Het is belangrijk om geen wondjes te maken bij mensen met diabetes. Het geneest moeilijk vanwege de diabetes. Daarbij is het zeer noodzakelijk de apparatuur uitermate goed te steriliseren in een speciale sterilisator, voor élke behandeling (bij iedereen), om infectiegevaar te voorkomen. En met handschoenen aan te werken om dezelfde reden. Maar nogmaals: vooral geen wondjes maken.

Het is belangrijk om aan een pedicure te vragen naar de opleiding die zij/hij gevolgd heeft, juist omdat er veel verschil is. Een goed opgeleide pedicure zal daar geen enkel probleem mee hebben, integendeel.

Het is dus niet zo dat een pedicure geen voeten behandelt van iemand met diabetes, maar het is de pedicure in jou vraag wel te prijzen dat zij aangeeft het niet te doen. Zij kent blijkbaar haar grenzen.
Succes met het vinden van een pedicure die hier wel een cursus voor gevolgd heeft.
Kristal
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Nou ben ik toch benieuwd waarom de minnaar mint...