Reizen blinden liever achteruit in de trein?

Als ik in Utrecht in de trein stap om naar huis te gaan, stapt er regelmatig een blinde in. Met geleidehond (prachtig te zien hoe de hond een goede zitplek uitzoekt voor het baasje).

Telkens wanneer ik dit zie, gaat de blinde zitten
a)  zo dat hij/zij achteruit rijdt;
b)  aan het gangpad, dus niet bij het raam.

Dat tweede kan ik me nog wel voorstellen, maar wat is de reden dat de blinden liever achteruit rijden? Of is het gewoon toeval dat de blinden die ik zag achteruit reden?

Cryofiel
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vroeger veel gereist in de bus met een blinde man met hond. Maar hij zat altijd met het gezicht naar de voorkant, tenzij er geen plek was. Dus toch "toeval"????
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat zou kunnen - vandaar mijn vraag of het toeval is of dat er toch een reden voor kan zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat ook kan is dat in een bus veruit de meeste zitplaatsen vooruitrijdend zijn. In de trein is het half om half. Het is dus goed mogelijk dat in de bus de blinde ervan uitgaat dat hij vooruit "moet" reizen, omdat hij echt moeite moet doen om een achteruit-plek te vinden. In de trein is het vinden van een achteruit-plek heel eenvoudig, zeker als je in materieel reist waarin alleen maar "zitjes van vier" voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan zeker, ik weet het niet. Maar ik vond het leuk om je mijn ervaring even mee te delen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het de voorkeur van de hond.
Cryofiel
11 jaar geleden
@WendyH, dat stel ik dan ook zeker op prijs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag... +

Het beste antwoord

Ik heb zelf geen hond, dus weet niet wat hij geleerd heeft over het reizen met de trein, de reden dat ik een bepaalde plek zoek in de trein is, om zo gemakkelijk mogelijk de uitgang te vinden, zonder mensen onnodig lastig te vallen, daarom direct aan het gangpad, zo dicht mogelijk bij de uitgang, het maakt mij niet uit of ik voor- of achteruit reis, dus als het niet om de hond gaat, dan denk ik dat dat toeval was, let eens op of zij ook zo dicht en gericht mogelijk naar de deur gaan zitten. Je kunt het trouwens gerust aan blinden vragen, waarom ze bepaalde dingen zus of zo doen, ik vind het fijn als mensen vragen wat ze willen weten, getuigd van interesse in de medemens. Dus al weet ik niet zeker of mijn antwoord voor alle blinden geldt, bedankt voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Voor zover ik kan zien, zoekt de hond een "zitje" van vier zitplaatsen uit waar zo weinig mogelijk mensen zitten. Dat kan overal in de coupé zijn, dus zowel dicht bij de deur als in het midden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blindengeleidehonden zijn over het algemeen geen schoothondjes, dus de hond zal wel ruimte zoeken, zodat hij op de grond kan liggen, maar nogmaals, wil je het zeker weten, vraag het aan de persoon, ik weet zeker dat dat positief wordt ervaren, voor jullie allebei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
crea bent u ook slechtziend? ik vind je antwoorden heel goed , ik hoop dat mijn vraag niet schadelijk is (weet geen ander woord)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, aan vragen is niets schadelijks, en nee ik ben ook niet slechtziend, maar sinds 5 en een half jaar blind, ik heb er veel van geleerd en prima geleerd daar positief mee om te gaan, ik zie het niet als een handicap. Het is iets wat bij me hoort.

Andere antwoorden (1)

Misschien heeft de blindegeleide hond geleerd dat achteruit rijden veiliger is. In geval van een botsing wordt je dan niet door de trein geslingerd maar diep in je stoel gedrukt. Daar staat dan wel weer tegenover, dat je mogelijk anderen of bagage over je heen krijgt. En wagenziek zal een blinde waarschijnlijk ook niet snel worden van achteruit rijden. Voor hem zal er niet veel verschil zijn tussen vooruit of achteruit wat dat betreft.
En een derde reden is dan mogelijk, dat er meestal meer plekken achteruit beschikbaar zijn als vooruit. Omdat de meeste mensen vooruit willen reizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook, bij plotseling remmen zijn de gevolgen nog groter als je blind bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je ziet het niet aankomen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het niet om, maar nu word je met je rug tegen de stoel gedrukt, andersom word je gelanceerd en als je dan ook nog eens niets kan zien zijn de gevolgen veel groter. Ook voor de hond trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we bedoelen hetzelfde. als je niet aan ziet komen dat er geremd wordt, kan je je niet schrap zetten. dus is het beter als je onverwacht tegen de stoel gedrukt wordt, dan dat je onverwachts gelanceerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Pokemon misschien is het handig om iets meer woorden in je reactie te gebruiken want zo is het op meerdere manieren te lezen en weet ik niet of je het nu met mij eens bent of niet of reageert op de antwoordgever.