Reizen blinden liever achteruit in de trein?

Als ik in Utrecht in de trein stap om naar huis te gaan, stapt er regelmatig een blinde in. Met geleidehond (prachtig te zien hoe de hond een goede zitplek uitzoekt voor het baasje).

Telkens wanneer ik dit zie, gaat de blinde zitten
a)  zo dat hij/zij achteruit rijdt;
b)  aan het gangpad, dus niet bij het raam.

Dat tweede kan ik me nog wel voorstellen, maar wat is de reden dat de blinden liever achteruit rijden? Of is het gewoon toeval dat de blinden die ik zag achteruit reden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb zelf geen hond, dus weet niet wat hij geleerd heeft over het reizen met de trein, de reden dat ik een bepaalde plek zoek in de trein is, om zo gemakkelijk mogelijk de uitgang te vinden, zonder mensen onnodig lastig te vallen, daarom direct aan het gangpad, zo dicht mogelijk bij de uitgang, het maakt mij niet uit of ik voor- of achteruit reis, dus als het niet om de hond gaat, dan denk ik dat dat toeval was, let eens op of zij ook zo dicht en gericht mogelijk naar de deur gaan zitten. Je kunt het trouwens gerust aan blinden vragen, waarom ze bepaalde dingen zus of zo doen, ik vind het fijn als mensen vragen wat ze willen weten, getuigd van interesse in de medemens. Dus al weet ik niet zeker of mijn antwoord voor alle blinden geldt, bedankt voor de vraag.

Misschien heeft de blindegeleide hond geleerd dat achteruit rijden veiliger is. In geval van een botsing wordt je dan niet door de trein geslingerd maar diep in je stoel gedrukt. Daar staat dan wel weer tegenover, dat je mogelijk anderen of bagage over je heen krijgt. En wagenziek zal een blinde waarschijnlijk ook niet snel worden van achteruit rijden. Voor hem zal er niet veel verschil zijn tussen vooruit of achteruit wat dat betreft. En een derde reden is dan mogelijk, dat er meestal meer plekken achteruit beschikbaar zijn als vooruit. Omdat de meeste mensen vooruit willen reizen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100