Vind het eng naar de gynaecoloog te gaan, iemand tips?

moet voor menstruatieproblemen
(te lang, te veel, te pijnlijk)
naar de gynaecoloog.
de huisarts zei dat ze een echo gaan maken..
wat kan ik hierbij verwachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit kan ook een inwendige echo zijn
stelt op zich niks voor alleen even de benen wijd
niet echt prettig maar de gynaecoloog ziet dat meer per dag dan boterhammen moet je maar denken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha,
bedankt dat stelt gerust :) xx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je 'angst' wel, maar hou het volgende in je achterhoofd: een gynaecoloog vindt een vagina net zo normaal als een orthopeed een knie, een KNO-arts een oor en jij een wijsvinger, om maar iets te noemen. Totaal niets om bang voor te zijn of om je voor te schamen. Bovendien zijn gynaecologen zich ervan bewust en erop getraind dat 99% van de vrouwen een dergelijk onderzoek ongemakkelijk vinden, en zullen hier ongetwijfeld rekening mee houden.

Het beste antwoord

Dat ze inderdaad een echo gaan maken ; uitwendig, dus je mag je broek aanhouden en je benen bij elkaar. Voor de rest is het voornamelijk met je praten wat hij/zij doet.
Mijn dochter moest voor het zelfde onderzoek en was als de doód, maar uiteindelijk is het haar honderd procent meegevallen. Het lijkt veel enger dan het is. En ...die man of vrouw is er tenslotte voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Marleen!!
ik ben niet moeders mooiste,
en zeker dáár niet! ik was echt als de dood dat ze daar even gingen huishouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeders mooiste ??? Het is geen fotoshoot ; het is een orgaan / lichaamsdeel dat de gynaecoloog dagelijks ziet, in alle vormen, maten, kleuren, geuren, maten van beharing, leeftijden EN afwijkingen. Er is absoluut niets lelijks aan een vagina, en wie er ooit heeft bedacht dat alleen een Barbiemuts of een pornodoos de keuring kan doorstaan, zou absoluut publiekelijk gelynched moeten worden. En nu ontspring je wellicht de dans, maar vroeg of laat zul je toch ECHT met de benen wijd moeten. En met wat geluk voor een zwangerschap, een uitstrijkje of plaatsing van een voorbehoedsmiddel, en niet vanwege een of andere ernstige aandoening waar je, door je angst en valse schaamte voor de gynaecoloog te lang mee door hebt gelopen. Vrijwel elke willekeurige vagina is voor een gynaecoloog echt niet spannender, bijzonderder, mooier of interessanter dan, pakweg, de binnenkant van je mond voor de tandarts. Je blijft toch ook niet bij de tandarts weg omdat je geen mooie tong hebt ? Of je verhemelte zo'n rare kleur heeft, of je huig zo groot is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook nu heb je weer gelijk.
haha,
dank je wel! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb nog nooit zo'n vrouwvriendelijke dokter meegemaakt als de gynaecoloog.....als een dokter zich gaat specialiseren in gynaecologie móét hij wel van vrouwen, voortplanting en babies houden, anders doet hij het niet....(hetzelfde geldt natuurlijk voor vrouwelijke gynaecologen maar daar ligt de drempel misschien toch ietsje lager, gevoelsmatig).

Andere antwoorden (4)

Je hoeft niet bang te zijn maar ik begrijp het wel. Het is mogelijk dat de gynaecoloog een echoscopie doet, inwendig is dat.Hij/zij brengt een staafje met glijmiddel naar binnen, kijkt op het schermpje wat naast de onderzoektafel staat. Voor je het weet ben je terug aangekleed en ben je er van af.
Neem voor alle zekerheid natte doekjes mee voor als je toch naar het toilet moet omdat je nerveus bent.
Ikzelf ben de tel kwijt hoe veel keer ik naar de gynaecoloog moest en ik kan je verzekeren dat het echt allemaal meevalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je niet voorbereiden op de echo, wel op de gynaecoloog zelf en alles eromheen.

Ik ben er een keer 's nachts met spoed terechtgekomen, dus totaal onvoorbereid. Het ziet er ten eerste enger uit dan het is; alle instrumenten zien eruit als een soort martelwerktuigen.
Vraag aan de gynaecoloog of hij/zij wil vertellen wat hij/zij aan het doen is, of met je wil blijven praten tijdens het onderzoek. Bij mij hielp dat erg, ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om al mijn vooroordelen over gyneacologen uit de wereld te helpen. :) Volgens mij vinden ze dat ook niet zo erg.

Als er dingen bij je ingebracht worden: ja, ze zijn koud en nee, dat is niet erg prettig. Het kan pijn doen, maar houdt dan in je achterhoofd dat het weer over gaat en dat het is om iets dat erger is te verhelpen. Gewoon even kiezen op elkaar en doorbijten!

Veel sterkte :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste tip die mij ooit is gegeven. Doe iets lekker langs aan voor het geval je inwendig onderzocht wordt. Een lang t-shirt, wijde trui of een jurkje. Zo voel je je niet zo 'naakt' als je je onderkleding uit moet doen en die tafel op moet.
En makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer te ontspannen op de tafel. Hoe meer ontspannen je bent, des te minder merk je van het onderzoek.
De eerste keer naar een gynaecoloog is voor vrijwel iedere vrouw/meisje doodeng, maar mij viel het toentertijd 100% mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gynaecoloog, of het nu een man of een vrouw is, legt je heel goed uit wat er gaat gebeuren. Soms maakt de gynaecoloog de echo zelf maar die wordt ook vaak gemaakt door een gespecialiseerde assistent. Meestal lukt dat wel via de buik maar afhankelijk van wat er precies nodig is aan gegevens of je erin geslaagd bent je blaas goed gevuld te houden kan het ook vaginaal gedaan worden.

Eigenlijk hoort een inwendig onderzoek gewoon tot de standaardprocedure van een gynaecologisch consult omdat het waardevolle informatie oplevert over de anatomie en eventuele afwijkingen van je geslachtsorganen, zoals je baarmoeder.

Ontspan je zo goed als je kunt en neem eventueel iemand mee waar je je op je gemak bij voelt zoals je partner of een goeie vriendin. Maak het niet meer beladen dan het is. Het gaat die dokter erom je van je klachten af te helpen.