hoe kan ik in bed liggen zonder te slikken?

wat veroorzaakt het slik reflex en hoe kan ik dit stoppen?
ik moet op mijn zij liggen en ik mag niet slikken. moet ik dan met mijn mond of met mijn neus of allebei ademen? graag tips hoe ik dit kan tegengaan

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De slikreflex wordt opgewekt door sensoren in de keelholte als de voedselbrok daar naartoe wordt geduwd door de tong. Voedselbrok of speeksel, maakt niet uit als het richting keelholte gaat slik je automatisch. Ga inderdaad niet op je rug liggen maar op je zij om te voorkomen dat speeksel je keel in loopt. Mond dicht Als je met open mond ademt krijg je uiteindelijk een droge mond, die wil je vochtig maken, dus je gaat smakken, speeksel veroorzaken en toch slikken. Met dichte mond is er denk ik geen reden waarom er speeksel aangemaakt zou worden dus ook geen slikreden. Waarom mag je niet slikken? is er een medische reden? in dat geval moet je echt tips aan de arts vragen of heb je slikangst? Daar zijn therapieen voor. Als je die niet wilt volgen dan blijft het bij op je zij liggen en krampachtig niet slikken tot je in slaap valt, dan slik je weer gewoon vanzelf, zonder erbij na te denken en vooral: zonder te stikken.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slikken

Geen idee waarom dit moet maar om het te oefenen is heel makkelijk: neem steeds een slokje water in je mond wat je niet doorslikt. Probeer goed te bedenken wat je doet om niet te slikken en slik daarna heel bewust door. Daarna zonder slokje proberen niet te slikken, daarna weer met, net zolang tot je vertrouwen hebt dat je ook zonder slokje in je mond niet slikt.

Ditcgaat niet. Zodra je teveel speeksel in je mond heb kun je maar twee dingen doen terwijl je slaapt; kwijlen-niet echt wenselijk maar wel aanvaardbaar; verzuipen; helemaal niet wenselijk óf slikken. Waarom je niet voor het laatste kiest is mij een raadsel. Maar voor een phsychotherapeut wellicht niet. Tips om dit tegen te gaan zijn tevergeefs. Zodra je in slaap valt verlies je de controle.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100