Tot je hoeveelste groei je? En kan je er ook iets aan doen dat je stopt met groeien of juist groeit?

Bijvoorbeeld: hoor van geruchten dat als je op een jonge leeftijd gewichten optilt dat je stopt met groeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Krachttraining op jonge leeftijd zorgt alleen voor beschadigingen aan je spieren en de aanhechtingen aan je botten. Je groei word niet echt beinvloed, maar je hebt wel veel kans op vergroeiingen (je spieren belemmeren de botgroei en het trekt scheef) of je krijgt allemaal striae.

Het beste antwoord

groei wordt bepaald door je genen en door je leefomstandigheden.
Ondervoede mensen zullen dus niet echt lang worden.
Van gewichten optillen stoppen met groeien lijkt me onmogelijk. Ik kan m wel voorstellen dat kinderen die zwaar werk doen en slecht te eten krijgen niet groeien, maar dat zal niet gelden voor een kind dat hier in nederland opgroeit en genoeg eten krijgt, en die zeker niet zoveel tilt als die kinderen in de mijnen of soortgelijke omstandigheden
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Gewichten hebben denk ik geen invloed (wel als je er hormonen bij slikt). Lengte wordt onder andere bepaalt door erfelijke factoren, lengte ouders, datum start pubertijd zie links