i.p.v. ophogen van de morfine-pomp- wordt ook wel gebruik gemaakt van en ander middel dat geen hallicunerende werking heeft. hoe heet dat middel?

een tante ligt in het hospice, zij verdraagt de morfine nauwelijks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel! heel attent van jou.

Het beste antwoord

Er wordt wel eens haldol of een ander antipsychoticum bij gegeven. Of een NSAID, of speciale middelen tegen zenuwpijn (als dat van toepassing is).

Als alternatief voor morfine kunnen allerlei opiaten gebruikt worden. Dat kan zijn oxycodon, fentanyl, buprenorfine, pethidine, methadon, en nog meer. Allemaal hebben ze wel een hallucinogene werking (met name bij hogere doseringen) maar de reactie verschilt heel erg per patiënt. Ook kan iets sederends worden gegeven, zoals oxazepam, diazepam of midazolam (dormicum). In lage dosering om iemand minder angstig en rustiger te maken, in hogere doseringen (met name bij midazolam) om iemand in slaap te brengen.

Ik neem aan dat er gespecialiseerde artsen zijn die geconsulteerd kunnen worden door de zorgverleners in het hospice. Dring daarop aan. Dit zijn gespecialiseerde vragen: als iemand morfine goed verdraagt, is het bij meer pijn niet moeilijk om de dosering wat op te hogen, maar als iemand het niet goed verdraagt, moet er echt opnieuw door een ter zake kundig arts gekeken worden naar de medicatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog een link met veel informatie, o.a. een omrekentabel voor opiaten en andere middelen http://www.iknl.nl/uploaded/NIJMEGEN/docs/omrekentabel.pdf en veel informatie over mogelijkheden van palliatieve zorg thuis: http://www.palliatiefconsult.nl/index.php?iPageId=7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel, wist niet dat er zoveel mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn best veel mogelijkheden wat betreft pijnstilling, en ook symptomen als onrust en angst zijn vaak goed behandelbaar. Het is alleen soms net een ingewikkelde puzzel: elke patiënt reageert anders op een middel, en zeker in de terminale fase gebruiken mensen vaak ook andere medicatie, waar dan weer interacties mee kunnen ontstaan. En de pijnmedicatie zorgt dan vaak weer voor andere klachten. Zo is obstipatie een beruchte bijwerking van morfine en andere opiaten. Ook daar is een scala aan behandelmogelijkheden voor, maar bij iemand die zo ziek is, kun je moeilijk vanalles gaan uitproberen totdat je de juiste combinatie hebt gevonden. Iemand in een hospice heeft nú verlichting nodig, en niet pas over een paar dagen of nog langer. Er zijn artsen en verpleegkundigen die echt gespecialiseerd zijn in de zorg tijdens de laatste levensfase, en die weten veel meer van allerlei vormen van pijnstilling dan de gemiddelde huisarts of specialist. Daar zou je de juiste hulp moeten kunnen vinden. In het ziekenhuis kun je zulke mensen wel vinden via de pijnpoli, en ook verpleeghuisartsen weten vaak veel, of weten waar ze meer expertise kunnen vinden. Ik weet niet wie op dit moment bijvoorbeeld de pijnmedicatie instelt voor je tante, of dat haar eigen huisarts is of een arts die aan het hospice verbonden is? Als het de huisarts is, zou ik vragen naar zijn ervaring met palliatieve zorg, en of hij (of zij) wil overleggen met bijvoorbeeld een arts van de pijnpoli, of een andere arts die hier echt in gespecialiseerd is. Heel veel sterkte toegewenst, voor jou, je tante, en haar verdere familie en vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel informatief en uitgebreid. dankjewel Lies.

Andere antwoorden (2)

Kan heel veel zijn. Dormicum oftewel midazolam, haldol, ketamine, er zijn veel verschillende stoffen die in de terminale fase gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit gevonden:
Oxycodon is beschikbaar als middel met vertraagde vrijstelling en wordt alleen
terugbetaald na goedkeuring door de medische adviseur, indien andere sterke
opioïden ineffectief blijken of niet verdragen worden. Tien milligram oraal
oxycodone is equivalent aan 20 mg oraal morfine.
Methadon kan een alternatief zijn voor morfine bij kankerpijn bij patiënten die
onvoldoende reageren op morfine of die er te veel ongewenste effecten mee
vertonen5. Het gebruik van methadon wordt best voorbehouden voor of in overleg
met artsen die ervaring hebben met dit middel1.
Hydromorfon heeft als indicatie pijnstilling van ernstige en aanhoudende pijn.
Slechts een zeer beperkt aantal studies is hierover gepubliceerd15-17. Toediening van
hydromorfon kan overwogen worden bij ondraaglijke ongewenste effecten met
morfine.