Hoe komt dat ik 's avonds zo actief ben en dan tot heel laat op mijn iPod ga?

Ik ben 's avonds na 9 uur meestal heel actief en klaar wakker, ik ga dan meestal tot 12 uur tv op mijn iPod kijken want ik heb ook een soort drang? Ernaar. Maar als ik 's ochtends wakker wordt heb ik een rotgevoel en voel ik mij suf. Hoe komt het dat ik 's avonds zo actief ben? En wat kan ik eraan doen om de verleiding te weerstaan om niet op mijn iPod te gaan tv kijken en op mijn iPod ga? Ik heb namelijk vaak dat als ik slecht slaap, wat dus komt door het te lang op mijn iPod zitten, dat ik mij overdag niet zo lekker voel en hoofdpijn en buikpijn snel heb. Ik ben hier eigenlijk klaar mee en wil er heel graag van af!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ik zit nu om 23.00 op mn ipod te typen : ik heb precies hetzelfde :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad! Ik zit ook al op mijn ipod haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie moesten eens ophouden met al die idiote elektronische speeltjes te gebruiken, daar wordt je vreselijk onrustig van en dan krijg je dit soort problemen. Gooi al die pads en pods en twitters en weet ik hoe het allemaal heet weg en ga gewoon een boek lezen en normaal leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm, maar jij typt deze reactie nu toch ook op je computer, die elektrisch is?

Antwoorden (7)

Drink je 's avonds misschien koffie, cola, energiedrank of veel thee? Dan komt het door de cafeïne die je dan in je lichaam hebt. Als je daarmee stopt, en cafeïnevrije drankjes kiest zal je er geen last meer van hebben.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink misschien 3 keer in de week 1 kop thee om 8:30 uur. En heel soms 1 glas cola. Bedankt voor de tips!
Eén van de oorzaken is het licht van het neeldscherm.
Als het donker wordt dan maakt je lichaam melatonine aan, door het turen naar een beeldscherm houd je je lichaam als het ware voor de gek, het wordt maar niet donker.
Pubers en jong volwassenen hebben sowieso al een verstoorde aan maak van melatonine dat, i.c.m. dat beeldscherm, misschien koffie of cola, te lichte en/of warme slaapkamer, kan slaap problemen veroorzaken.
Laat je iPod uit je slaapkamer, zorg dat het donker is en luister evt. naar de radio of lees een boek.
Probeer het gewoon een week, elke dag zelfde tijd naar bed.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boek lezen in het donker? Dat is knap!
Heel jonge kinderen doen dat ook:
als ze dringend aan slapen toe zijn worden ze heel druk en actief om zichzelf wakker te houden.
Gewoon je bed in, half uurtje lezen in je geschiedenisboek, en slapen als een roos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Big smile AdrieK, je geschiedenisboek... ja dan val je wel in slaap haha, +1 voor de goede tip.
Eerder uit je bed komen helpt ook prima;) Je voelt je eerst even suf, maar je voelt je ook weer eerder lekker (In plaats van s'avonds voel je je nu s'middags fris en lekker.).
Als je dit kan combineren met eerder naar bed gaan ben je helemaal klaar;)
Zo slaap ik in de vakantie's pas meestal om 2 of 3 uur snachts, en dan word ik om ca. 12 uur wakker (Dus ca. 9,5 uur slaap), en wanneer ik naar school ga dan slaap ik meestal ca. 11 uur en dan word ik half 8 wakker (Dus ca. 8 uur.). In de vakanties voel ik me ook pas rond een uur of 5 actief worden, maar als ik gewoon naar school ga dan ben ik vaak om een uur of 1 het actiefst.
Succes en slapen nu;)

Toegevoegd na 21 seconden:
Btw, ik ga nu ook pitten want ik moet er morgen weer vroeg uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfde probleem al jaren hier, alleen niet de fysieke ongemakken, wel vermoeidheid. Het is simpelweg het licht dat van je scherm afstraalt, deze zorgt ervoor dat je ogen vermoeid raken, maar ook langer openblijven, hierdoor zal je waarschijnlijk ook niet meteen in slaap vallen zodra je de apperatuur weglegt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik ook, bedrandvrees noemen mijn collega dat. 's avonds er niet in en 's morgens er niet uit. Maar ik had dat al ver voordat computerschermen een probleem konden zijn. Koffie is de oorzaak ook niet. Ik ben gewoon een avondmens.
Maar er helpt maar 1 ding, zoals ik het lees bij jou: gewoon niet aanzetten die iPod.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik kan me voorstellen dat je met het gebruik van jouw Ipod zoveel plezier hebt dat je adrenaline aanmaakt in jouw lichaam. Dit zorgt ervoor dat je heel alert wordt op dat moment dus je heel wakker voelt. De kunst is om het proces om te draaien. Als je stopt met je iPod 's avonds, dan heb je er mogelijk ook enm\kele dagen een gevoel bij van "Ik wil eigenlijk met mijn iPod aan de gang" . Dat zal je ook misschien wakker kunnen houden maar doorzetten zorgt dat dit zakt. Hopelijk kun je terug naar een ander slaap-waakritme en ga je de discipline krijgen om ruim voor het slapen gaan de iPod buiten handbereik van jouw bed te leggen en er niets meer mee te doen.