Waarom bewegen mensen die blind zijn hun ogen altijd zo raar?

Ik zag laatst een blind iemand op tv en het viel me toen op dat veel blinde mensen altijd heel erg bewegen met hun ogen, waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Amadea
11 jaar geleden
Zo groot is dat percentage niet, hoor. Maar de bewegende ogen vallen meer op. Sommigen dragen daarom een zwarte bril, dan worden anderen er niet door afgeleid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag! Ik werk met blinden....
Als jij je ogen dicht doet, bewegen je pupillen ook alle kanten op. Blinde mensen kunnen hun ogen niet op iets of iemand focussen! En voor hen maakt het niet uit of ze hun ogen dan open of dicht hebben!

Het beste antwoord

Het schijnt dat wij als niet blinden getraind zijn om je ogen ergens op te focussen, je kijkt ergens naar en je draait met je ogen om ergens anders op te focussen. Dat moet je leren als baby. Een blinde heeft dat niet geleerd en dan draaien de ogen dus maar een beetje ongecontroleerd. Ze zullen dat dus moeten afleren (als ze dat willen) en soms lukt dat misschien niet of kunnen ze dat gewoon niet.

Vandaar dus dat ze vaak een bril dragen zodat een niet-blinde niet afgeleid wordt door die bewegingen.

Maar misschien kan crea een beter antwoord geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Pelle, dat kan crea niet, je hebt volkomen gelijk, dus dit keer geen antwoord van mij, omdat ik het niet beter weet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dank je Crea!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt!

Andere antwoorden (2)

Zij kunnen niet of hebben nooit gezien hoe dat moet.
Maar meestal hebben zij wel andere zintuigen beter ontwikkeld als wij.
11 jaar geleden
Leuke vraag! Ik werk met blinden….
Als jij je ogen dicht doet, bewegen je pupillen ook alle kanten op. Blinde mensen kunnen hun ogen niet op iets of iemand focussen! En voor hen maakt het niet uit of ze hun ogen dan open of dicht hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik mijn ogen sluit, bewegen mijn pupillen echt niet alle kanten op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als je dat 24 uur per dag doet ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoe weet je dat? Zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je ook niet doen hoor, veelste lang! Maar dat heeft een aantal blinden mij verteld. Mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden. Die hebben het beste vergelijk. En wij hebben eens per jaar een etentje met medewerkers, waar wij geblinddoekt worden tijdens het diner. Om te ervaren hoe het is om blind te zijn. Dan merk je ook dat je dat gaat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan niet slapen dus zit hier met mijn ogen dicht om te kijken of ik een soort REM effect kan creëren. :) bij het sluiten van mijn ogen gaan mijn pupillen niet alle kanten op, dus heb de moeilijkheidsgraad maar eens opgeschroefd. (...wat een enterment rond dit uur) ;-)) pikkedonker hier, lekker eigenwijs de ogen stijf dicht, en aan de wandel gaan. heb veel bochtjes gemaakt en merkte dat ik bij het draaien van mijn hoofd toch mijn ogen niet helemaal lekker stabiel in de kassen heb liggen en wel degelijk schokkering. misschien omdat ik meer bezig wat om mijn nek niet te breken dan dat ik op de beweging van mijn ogen aan het letten was. wil wel 24 uur mijn ogen sluiten, maar dan om te slaap te vatten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marjonski, zoals in mijn antwoord staat, wij hebben al vanaf baby geleerd ergens op te focussen en dat kunnen we ook als we even onze ogen dicht doen maar daar moet ik best bij nadenken maar we KUNNEN het wel.
Cryofiel
11 jaar geleden
@eucalypje, LOL! Zeker in combinatie met je GV-naam zie ik je in gedachten door je huis dwalen, in het pikkedonker, oefenend voor heks... (Eucalypta was toch een heks? Maar uit welk kinderverhaal of kinderserie kwam ze ook weer?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paulus de Boskabouter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle, we kunnen het ook wel! Zeker! Maar alles wat hierboven staat, pas je bewust toe. We zijn gelukkig niet de hee dag bezig met onze focus! Als je er niet bewust mee bezig bent, dan gaat het automatisch. Net als ademhalen!
loginabcde
11 jaar geleden
ik ben nu redelijk vermoeid en als ik mn ogen sluit en er even niet op concentreer gaan ze inderdaad alle kanten op. Grappig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wel een plus, ik vindt het ook een leuke vraag, ik ben blind, maar ben het niet helemaal met jou eens, vooral de laatste regel, dat het voor ons niet uit maakt of we onze ogen dicht of open hebben, natuurlijk maakt het uit hoe je ogen doen, ik doe altijd enorm mijn best iemand "aan te kijken", gewoon omdat je dan beter en makkelijker kontact maakt.
Dat lukt me aardig overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig zijn we allemaal uniek en zijn er altijd mensen die niet voldoen aan beschrijvingen van een ander. Ben ik blij om! Het onderwerp heeft echt mijn interesse ook! Ik werk nu twee jaar met blinde en slechtziende mensen en ik leer iedere dag iets nieuws! Leuk dat je reageert. Jij zegt dat je enorm je best doet iemand aan te kijken in de wens om echt contact te maken.
Andersom heb ik daarin best geblunderd.... ik zat kennis te maken bij een van mijn bewoners. 100% blind en ik zat ongegeneerd rond te kijken (in de veronderstelling dat zij het niet in de gaten zou hebben).... niets is minder waar: zit je lekker rond te kijken? Vroeg ze.... Schami bami en ik was blij dat ze niet zág hoe zeer ik ging blozen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je positief reageert op mijn kritiek, omgaan met mensen leer je niet uit een boekje, ik heb veel van mijn hulpverleners geleerd, maar zij minstens even veel van mij, ik ben blij dat je ondervonden hebt, dat je een blind persoon hetzelfde moet behandelen als een ziende, maar dat schamen is niet nodig.