Help! Ik heb 1 nacht niet geslapen, daarvoor 2 dagen maar 4 uur en ik heb heb het gevoel dat ik vannacht ook niet ga slapen, wat moet ik doen?

Het begon vrijdag. Ik begon toen met nieuwe medicijnen (wellbutrin). Die nacht, was ik rond half 3 in slaap gevallen en was ik rond half 6 wakker. De nacht daarna (van zaterdag tot zondag) was ik om 4 uur in slaap gevallen en werd ik om 7 uur wakker. En de nacht daarna (van zondag tot maandag) heb ik helemaal niet geslapen. Ik ben vandaag dus in overleg met mijn psychiater gestopt met wellbutrin. Maar ik voel me hetzelfde als vannacht en ik kan niet slapen. Het probleem is net zoals afgelopen nacht dat ik mijn ogen niet dicht kan houden. Gewoonlijk als ik moe ben, vallen mijn ogen dicht en kan ik ze niet open houden. Nu is precies het omgekeerde: ik kan ze niet dicht houden. Als ik ze lang dicht probeer te houden voel ik dat ik gewoon teveel moeite doe om ze dicht te houden. Als ik me probeer te relaxen gaan mijn ogen vanzelf open en kan ik niet slapen. Ik gebruik al een jaar elke avond 5 mg melatonine. Vanavond heb ik deze ook genomen maar het word niet beter, ik ben wel moe, maar ik kan niet slapen net zoals vannacht en daarvoor! Wat moet ik doen?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Niet in paniek raken, dat allereerst. Voor vannacht is er toch niets wat je kunt veranderen aan deze situatie. Je krijgt er niets van als je een paar nachten slecht slaapt. Het is natuurlijk ontzettend vervelend, maar hoe meer je je er zorgen over maakt en je je afvraagt wat je moet doen, hoe erger je het feitelijk maakt.

Je hebt vannacht maar één nacht voor je. Denk niet aan vorige nachten, denk niet aan komende nachten. Gewoon: alleen vannacht.

Zet eerst je PC uit, TV uit, en alles wat veel prikkels geeft. Ga eventueel nog even wandelen buiten. Dim daarna het licht, en luister bijvoorbeeld rustig wat muziek met wat thee of warme melk. Lees een boek, of doe iets anders wat afleiding geeft. Gewoon rustig aan richting bed gaan.

Ga in bed liggen, en probeer je te concentreren op je ademhaling. Tel bijvoorbeeld elke keer dat je in- en uitademt. Steeds tot de 10, en dan weer naar 1. Of doe een andere oefening, in elk geval iets waarmee je nét genoeg concentratie nodig hebt om niet te gaan piekeren, en net te weinig om er niet mee in slaap te kunnen vallen. Je zult merken dat je concentratie afneemt en je op den duur aan hele andere dingen gaat denken. Dat maakt niet uit: breek gewoon die gedachte af, en ga terug naar je ademhaling. Een andere ontspanningsoefening mag ook, in elk geval iets waar je rustig van wordt en waarmee je eventueel in slaap zou kunnen vallen.

Als je merkt dat je langere tijd wakker ligt en echt niet kunt slapen, blijf dan niet liggen, maar ga er even uit. Haal iets te drinken, ga even naar de WC, en blijf even uit bed. Een advies dat ik ooit hoorde van een slaapverpleegkundige aan haar patiënten, was om in de woonkamer in een stoel te blijven zitten tot je het koud krijgt. Dan ga je terug naar bed, en dan is je lichaam wat meer klaar om weer te gaan slapen dan wanneer je nog helemaal warm bent als je in bed kruipt. Je kunt ook iets gaan lezen, of als het echt niet gaat, de TV aanzetten. En daarna ga je dus opnieuw naar bed, om weer te proberen te slapen.

Morgen zie je wel weer, eventueel kun je dan weer met je psychiater overleggen en advies vragen. Het kan goed zijn dat de medicatie nog even nawerkt, dat heeft een behoorlijke impact op diverse neurotransmitters in je brein. Je hebt het maar een paar dagen gebruikt, dus het effect zal ook met hooguit een paar dagen weer af moeten zakken. Dat komt wel weer goed, onthoud dat een paar nachten slecht slapen alleen maar vervelend is, maar niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Toch even naar je huisarts gaan denk ik dat het beste is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een slaapprobleem. Ik denk dat er veel gemind zal worden, maar mijn advies: blijf de hele nacht wakker, zorg dat je wat te doen hebt. 's Ochtends gewoon naar school/werk, en 's avonds vroeg naar bed. Je bent zó moe, je moet wel in slaap vallen. Of je de dag erna nou verplichtingen hebt, of niet, je staat vroeg op. Elke dag op 't zelfde tijdstip naar bed, en op 't zelfde tijdstip opstaan.

Zo'n dag (niet slapen) is voor mij vermoeiend, maar ik red het wel. Als ik bang ben dat ik neer zal gaan, meld ik me ziek. Dat gaat nu nog wel makkelijk, ik ben 17, en ik zit nog op school. Als je werkt, zal dat wel anders zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, die minnen vallen best mee he ;) + voor je antwoord.
Wat vreselijk lijkt me dit zeg..
Het duurt waarschijnlijk even voordat de werkzame stoffen van de medicijnen helemaal uit je lichaam zijn. Je zou even kunnen opzoeken wat precies de halfwaardetijd is van jouw specifieke dosis. (Misschien hier: http://borderlineslaapstoornissen.forum-xl.com/viewtopic.php?f=94&t=406) Dat geeft je misschien een indicatie van wanneer je weer een normale nachtrust zou kunnen verwachten.
Goed dat je overleg hebt met je psychiater en niet op eigen houtje dingen doet. Ik zou in ieder geval proberen rustig te blijven. Des te groter de kans dat je dan wel slaapt. Als je piekert over het feit dat het niet lukt, gaat het zeker ook niet lukken. Ik zou even weer contact opnemen met je psychiater.
Succes ermee en hopelijk snel welterusten! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga voor je naar bed gaat even een frisse neus halen buiten, een kwartiertje wandelen, dan maak een beker warme melk met anijs of een kop kamillethee ..
Ga naar bed en niet met de gedachte.. ik moet slapen, ik moet slapen.. Maar probeer te ontspanne, denk aan mooie dingen.. Dan slaap je zo.. Trusten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb zelf een slaapstoornis (DSPS) en mijn ervaring is dat melatonine niet gelijk werkt (bij mij merkte ik het pas na ruim een week, maar weet niet of dit bij iedereen het geval is)

overigens werkt melatonine niet bij iedereen (volgens mij werkt het bij 5% niet, of niet voldoende)

mocht je vreemde dingen gaan zien door het slaapgebrek raak dan niet in paniek en ga niet twijfelen aan je verstandelijk vermogen (puur slaapgebrek wat voor pseudohallucinaties kan zorgen)

het niet kunnen slapen een bijwerking van je medicatie. vaak verdwijnen de bijwerkingen na een week.

ik weet niet hoe lang het kan duren voor de wellbutrin uit je systeem is, maar soms kan het even duren.

hoewel het dus lastig is denk ik dat het een kwestie is van niet te snel opgeven. je lichaam moet er even aan wennen voor het stabiel wordt in de meeste gevallen. dit is in ieder geval bij de wellbutrin het geval, en mogelijk ook van toepassing op de melatonine.

zolang je gammel en moe bent denk ik dat het belangrijk is dat je omgeving rekening houdt met je vermoeidheid zodat je zonder opgejaagd gevoel toch je rust kan pakken op momenten dat het wel lukt (al zou je een uurtje gaan liggen, of desnoods hele dagdelen 'waterpas' in bed of op de bank doorbrengen.
mocht er geen verbetering in komen en de nachtrust een probleem blijven dan gaat het natuurlijk een ander verhaal worden.

mogelijk kan de dosis te hoog zijn (of met een lagere dosis starten om het te 'introduceren' aan je systeem)
bij bepaalde medicatie speelt biologische beschikbaarheid ook een rol (de ene persoon heeft minder nodig, de andere persoon meer om hetzelfde resultaat te behalen)

wat het slaapgebrek betreft: mijn ervaring is dat je ogen vanzelf een keer dichtvallen (kan lang duren, mijn record ligt om meer dan 60 uur onafgebroken wakker zijn, maar heb dan wel last van pseudohallucinaties)

wellicht dat je een andere antidepressiva geschikter is voor je?
niet elke mens reageert even goed op een bepaalde meditatie, dus mogelijk is het een kwestie van uitproberen wat voor jou het meest prettig en effectief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga om 21.00 naar bed maar om 20.00 in bad (of lekkere warme douch) maak na een half uur in bad of douch een lekker kop thee met veel honing, ga naar bed en lees nog een half uur een boek. Ik slaap dan zo lekker wanneer ik in de vakanties niks doe en niet in slaap kan vallen, hoop dat je er wat aan hebt en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik zelf ook de Welbutrinn en weet dat dit slapeloosheid kan veroorzaken.Wanneer heb je de Welbutrinn ingemomen?
Ik heb hier ook last van gehad en ben het toen in de ochtend gaan slikken dit hielp wel had ik de indruk.

Het slaapprobleem herken ik want ik heb het zelf ook, ik heb een slaapcursus gevolgd en ben daar wel wat wijzer van geworden misschien is dat een oplossing voor je.

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een bijwerking van de Wellbutrin, dat is zeker. De meeste bijwerkingen van dat medicijn zijn in de eerste week het meest uitgesproken en nemen daarna af of verdwijnen zelfs. Ze gaan weer over als je met het middel stopt.
Als je last hebt van slapeloosheid neem het medicijn dan niet vlak voor het slapengaan in. Wanneer je het één keer per dag gebruikt, neem het dan ’s ochtends in. Wanneer je het twee keer per dag gebruikt, neem het dan ’s ochtends en aan het einde van de middag in.
Onderneem geen risicovolle activiteiten de eerste week van het gebruik van Wellbutrin.
Als je na die week nog steeds slaapproblemen hebt moet je echt contact opnemen met je huisarts.
Amadea