Het ligt er natuurlijk aan hoelang en hoeveel je hebt gerookt.
Als je een beetje roker bent geweest kun je ervan uitgaan dat de longen nooit meer helemaal school zullen worden.

Wanneer je blijft roken, zal er steeds meer teer in je longen achterblijven, omdat het schoonmaaksysteem er langzaam maar zeker door wordt verlamd.

Als je stopt met roken, herstelt het natuurljke schoonmaaksysteem van de longen al binnen enkele dagen, en gaat vrij snel aan de slag om de longen schoon te maken, wat voor een groot deel ook lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

in 7 jaar zijn de longen schoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn dokter zei als je 5 jaar niet rookt zijn je longen
schoon,ik ben nu 10 jaar verder en neem aan dat ik dezelfde long inhoud heb als een niet roker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal er ook wel aan liggen hoelang en hoeveel je gerookt hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit gehoord dat een lichaam zich in 7 jaar volledig vervangt. Maar als je in de tussentijd verkeerd gedeelde cellen hebt ontwikkeld (en je dus een chronische ziekte onder de leden hebt) dan vervangen ze zich in hun nieuwe vorm dus daar kom je niet van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het merendeel wel. Ze zien er tenminste weer schoon uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 tot 9 maanden: Je longfunctie is al met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals kuchen en piepen zijn veel minder
Dus 9 X 14 = 126

Dan heb je meer als 100 % schone longen...

En ik dacht na 20 jaar stoppen met roken betekent dat je nooit heeft gerookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin.
Longen van een flinke roker zullen nooit meer zo schoon worden als die van een niet-roker.
Ook niet na 20 jaar of wat dan ook.
Als je een beetje logisch nadenkt, kun je dat zelf ook wel nagaan.
Het is jammer maar het is niet anders.
Als iemand jarenlang gerookt heeft zijn er diverse conditie parameters achteruitgegaan t.o.v. de niet-roker. Na het stoppen met roken zal de conditie (van de ongen, maar ook van de bloedvaten en de rest van het lichaam geleidelijk aan betre worden. De ex-roker blijft echter altijd een klein beetje achterlopen bij de niet-roker die nooit gerookt heeft. Hoewel het verschil met de jaren steeds kleiner wordt kom je dus nooit helemaal terug op het niveau dat je bereikt zou hebben als je nooit begonnen was. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van of je veel of weinig gerookt hebt, en of je korte tijd of tientallen jaren gerookt hebt. Na dertig jaar flink roken (pakje per dag) kan je erop rekenen dat je onherstelbare schade aan je longen hebt opgelopen. Na een trekje aan een sigaret is het verschil met 'nooit gerookt' al de volgende dag niet meer meetbaar. En alles ertussenin natuurlijk....