Is een been lengte verschil schadelijk voor je organen?

Ik ben geboren met een been verschil van 2.5 cm waardoor ik 2x knieschijf uit de kolom heb gehad en 1x een operatie. Nu draag ik een 1 cm zool maar dan heb ik nog een been verschil van 1.5 cm is dit niet schadelijk voor de organen want de eerste 15 jaar van mijn leven wist ik dit niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, voor je organen is dat niet schadelijk. Maar het zou wel gevolgen kunnen hebben voor je heupen en/of je bekken. Want je hebt dus vijftien jaar scheef gelopen, dus de kans zit erin dat er ook wat scheefgroei in de botten die op de benen rusten ontstaan is. En daar kan je op den duur last van krijgen.
Amadea
11 jaar geleden
Voor de organen niet, maar wel voor je rug, op de (hele) lange duur.
Echter, als dat inmiddels gediagnosticeerd is en je draagt een goede zool / schoenverhoging, hoef je daar geen last van te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Maar ik denk dat ik weet waar deze vraag vandaan komt:

Door een beenlengteverschil kan een functionele scoliose ontstaan, dat is een zijdelingse verkromming van de ruggengraat. En bij een zeer ernstige vergroeiïng, waarbij dus niet alleen de rug wat scheef is maar de hele borstkas vervormd, kunnen je interne organen in de verdrukking komen. In jouw geval hoef je daar echter niet bang voor te zijn. In de eerste plaats zou een eventuele scoliose nooit zo heel groot zijn met een beenlengteverschil van 2,5 cm. Alles onder de 2 cm wordt nog als normaal beschouwd, dus het verschil is niet extreem. In de tweede plaats is een functionele scoliose geen echte vergroeiïng. Bij een functionele scoliose staat je ruggengraad scheef als jij staat, maar zodra je gaat zitten of liggen, is die verkromming weg. Dat betekent dat de rug niet scheef is, maar dat je rug scheef staat op het moment dat je staat zonder correctie van je beenlengteverschil. En daardoor kunnen er geen organen in de verdrukking komen.

Zoals anderen ook al noemen, kan dit dus wel zorgen voor rugklachten of andere problemen, maar dat is een andere kwestie. Voor je organen hoef je niet bang te zijn.