wat gebeurd er met geld van basisvezekering?

Wie weet wat er nu precies met het geld van de basisverzekering gebeurd? Er word namelijk gepraat om in 2013 het eigen risico belachelijk hoog te maken (komen bedragen van 400-750 te pas). Dit om de staatschulden te spekken, maar zijn alle verzekeringen dan van de overheid?!?! Snap namelijk niet hoe het eigen risico samen gaat met de staatschulden. Dacht altijd dat de vezekeringen niet van de overheid waren... Wie o wie heeft hier meer informatie over...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laten we duimen dat dit niet gaat gebeuren...
Nu al 220 euri moeten betalen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het plan nu is dat het wèl gaat gebeuren. De Compensatie Eigen Risico gaat ook omhoog naar wel helemaal 85 euro...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn dieven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
harriet07: als je alle zorg zelf zou moeten betalen, wordt het nog veel duurder.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ik hoor dat iedereen loopt te juichen over dit accoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik betaal veel maar krijg er niks voor hier in spanje

Antwoorden (4)

Naar mijn idee word dat geld belegd op de beurs om er nog meer geld van te maken op langere termijn. Pensioenfondsen doen dit namelijk ook. En dat is namelijk weer goed voor de economie en die moet zoals iedereen weet weer op gang gezet worden (koopkracht).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar is dit nu geld van de overheid?
De zorg kost momenteel nog steeds meer dan dat de verzekeringen binnen halen. Dus door de eigenbijdrage te verhogen komt er meer geld binnen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar is dit nu geld van de overheid?
ronron1212
11 jaar geleden
De zorg wordt mede gefinancierd uit onze belastinggelden.
Je betaalt het geld aan je verzekering, die stort het in een grote pot. Uit die grote pot worden alle vergoedingen betaald die de verzekeraar betaalt.

Het (mijns inziens idiote) idee achter de verhoging van het eigen risico is 'bewustwording': de zorggebruiker moet weten dat het allemaal geld kost. Maar (wederom mijn mening) dat neemt de zorgbehoefte niet weg.
Ik gebruik bijvoorbeeld dure medicijnen. Maar ik heb niet de keuze daarmee te stoppen - theoretisch kan het wel, maar dan zal ik elke maand een paar keer afgevoerd worden naar een ziekenhuis, en dat lijkt me bepaald niet goedkoper.

Hoe dan ook: er wordt een steeds groter beroep gedaan op de zorg, dus die kost meer geld, en uiteindelijk betalen we allemaal steeds meer terwijl het pakket aan vergoedingen steeds verder uitgekleed wordt.

Het eigen risico wordt dus niet verhoogd om de staatsbegroting te spekken, maar om te bezuinigen om de uitgaves en zo de gaten in de begroting voor de zorg te verkleinen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je chronisch ziek bent of chronisch medicijnen gebruikt krijg je daar (meestal) wel een compensatie bedrag voor in november.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, die compensatie gaat ook omhoog, van zoveelenvijftig nu naar 85 euro volgend jaar. Mits je medicijnen gebruikt voor aandoeningen die op een bepaalde lijst staan.
Zorg is ontzettend duur! In de basisverzekering wordt acute zorg vergoed, maar onze premie is eigenlijk helemaal niet toereikend. Ofwel we maken meer kosten dan we premie betalen. Een ritje met de ambulance bijvoorbeeld, kost al gauw €600,-. En een nachtje in het ziekenhuis kost rond de 700 euro en dan is er nog geen eens een zuster aan je bed geweest.... omdat we vergrijzen, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van de zorg en maken we dus ook meer zorgkosten met zijn allen! Dat wordt in de toekomst alleen maar erger!