Waarom heet een tandarts een tandarts en niet een tandenarts? Hij verzorgd toch immers alle tanden?

Zomaar een hersenspinsel van mij. En nee, ik heb niet gedronken of gesnoven of wat dan ook.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet gespoten of gerookt dus? ;-)

Antwoorden (6)

Geslikt zeker?

Een oogarts heet ook geen ogenarts, een longarts ook geen longenarts. Als je aan één tand iets hebt mag je ook naar de tandenarts....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen lui zijn. Tandenarts is moeilijker uit te spreken dan tandarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiesarts zou meer voor de hand liggen. Je hebt immers meer kiezen dan tanden.
Omdat dat minder lekker zinkt in het volgende liedje:
"'t Is altijd lente in de ogen van de tandarts assistente."
Probeer maar een: "'t Is altijd lente in de ogen van de tandenarts assistente." Is zeer rot...

Neen. Je zegt toch ook oogarts en geen ogenarts.
Hij is gespecialiseerd in de tand, het oog. Dus tandarts/oogarts. Dat we er nu toevallig meer van hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bekt niet lekker:
tandenarts
tandenartsassistente(wel mooi scrabble woord)
tandenheelkunde

dus gewoon lekker kort maar krachtig net als wat andere al zeggen hier oogarts,longarts,oorarts dus ook tandarts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het zo is gekozen, omdat het om DE tand gaat, als concept. Welk object bestudeer je? De tand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat je tandpijn hebt.Aan één tand.Vroeger kwam er dan zo'n man in het dorp die op een ambachtelijke manier je tand uit je mond sleurde, hoewel ik denk dat ze hem een tandentrekker noemden.Maar nu laat een mens al zijn tanden verzorgen, vroeger liet je één tand trekken als de pijn te gortig werd.Tandenarts zou inderdaad beter zijn.