Waarom hoort een snurker zijn eigen lawaai niet?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel letterlijk waarom hoor ik niet dat ik snurk, ik hoor de wekker toch ook.?!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

’Een snurker heeft in het algemeen gesproken een goede en diepe
slaap", antwoorden de medisch specialisten Cees Tol en Hans Claessen van het Groninger Martini Ziekenhuis. "Er is dan sprake van een lager bewustzijn.
Door de slaap neem je niet alles waar. Natuurlijke en bij je eigen lichaam horende geluiden registreer je bijvoorbeeld niet als je slaapt.
Snurken is een natuurlijk onderdeel van de slaap."
Daarmee beantwoorden de artsen ook de tweede vraag: waarom hoort een snurker andere geluiden wel? Dat komt omdat dat doorgaans geen natuurlijke of vertrouwde geluiden zijn. Het is soms ook zo dat
je wakker wordt van een tikkende wekker, juist wanneer die op het punt staat van aflopen. Dat komt omdat je de vorige avond bent gaan slapen
met het voornemen ’ik moet me niet verslapen’. Je geest heeft informatie opgeslagen, het lichaam reageert op het goede moment.
Snurken is heel gewoon: ongeveer de helft van de slapers snurkt. Mannen iets meer dan vrouwen. Veroorzakers van snurken zijn de zachte delen in mond, neus en hals. Wanneer je op je rug slaapt, komen die delen wat tegen elkaar te liggen. Er komt minder ruimte voor de ademhaling, de adem in en uit moet door een smallere gang en stroomt dus sneller. Zo’n slap lichaamsdeel gaat meetrillen en dat maakt geluid.
Je snurkt. Het is niet waar dat de snurker niks merkt van zijn geronk.
Als de slaap niet heel diep is, gebeurt dat wel degelijk: je wordt wakker van je eigen gesnurk. Je krijgt daardoor geen goede nachtrust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het duidelijke antwoordt.

Andere antwoorden (7)

Omdat hij slaapt??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet waar, ik wordt soms wel degelijk wakker van mijn eigen geluid. Maar er zijn mensen waar je bij wijze van spreken een kanon naast af kunt schieten en niet wakker worden, die worden dus ook niet wakker van hun eigen gesnurk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan behoorlijk snurken en schrik dan ook wel eens wakker van mijn eigen gesnurk!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn schoonvader wordt van zichzelf wakker, maar dat is dan wel een 9 op de schaal van Richter...
uiteindelijk wordt hij daar dan toch wakker van...

In een enkel geval hoort de snurker zichzelf dus wel.

Waarom we snachts een soort oostindische doofheid hebben, weet ik (nog)niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat deze heerlijk ontspannen ligt te slapen. En hier niet wakker van wordt omdat het dus niet storend is voor zijn slaap. Een telefoon die gaat is dus wel een storend elemement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je meestal snurkt in je diepe slaap, en dan hoor je eigenlijk niks. Vooral monotone geluiden dringen niet tot je slaap door, zoals tikkende wekkers of zoemende apparaten.
Hoewel het wel dégelijk voorkomt dat mensen echt wakker worden van hun eigen gesnurk, hoor, vooral wanneer ze snurken in alle fases van de slaap. Maar hoe erg het dan precies is, dat hoor je inderdaad zelf niet. Want zodra je wakker genoeg bent om het te kunnen horen / interpreteren, snurk je niet meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
De reden trouwens dat we niet zo snel wakker worden van 'normale' slaapgeluiden, is dat we als mensen van nature, of van origine, in grote groepen bij elkaar leefden en sliepen. Als je dan van elk geluidje wakker wordt, heb je levenslang een verrekte slechte nachtrust.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat in grote groepen met ondermeer babies, de meeste moeders alleen wakker worden van het gehuil van hun eigen baby, (en ook alleen de moeder) zodat ze hem meteen kunnen aanleggen. (Waardoor het dus niet gaat over urenlang gekrijs; dat hoort iedereen, want dat is meteen en signaal voor de hele groep dat er iets fout is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd! :-) +1
Op zich hoeft het geluid van een snurker niet erg te zijn. Mijn vrouw heeft meermalen verklaard dat ze slechter slaapt als ik een nacht niet thuis slaap, omdat ze het geluid mist...
Het kan dus best wel zo zijn dat het geluid wel duidelijk aanwezig is, maar tegelijkertijd hoeft dat niet te betekenen dat het iemand stoort. Het kan door gewenning zijn, maar het kan ook zijn dat het een soort rustgevend geluid is waar je heel lekker op slaapt.

Dat neemt niet weg dat ik ook wel eens bij het in slaap vallen weer wakker word van mijn eigen gesnurk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ook ; vertrouwde geluiden ga je missen.
Veel couveusekinderen slapen eenmaal thuis beter als ze constant een stofzuiger oid horen, omdat de een zoemend achtergrondgeluid gewend zijn.