Hoe kan ik structuur in mijn leven terug krijgen?

Gister ben ik 30 geworden, en voelde ik mij heel vervelend en naar. 30 en nog steeds studerend. Ik heb besloten om naar een psycholoog te gaan, maar eigenlijk wil ik ook kijken hoever ik zelf kan komen. Hulp heb ik sowieso nodig, maar wellicht kunnen jullie mij advies geven. Hoe kan ik weer trots zijn op mezelf? Hoe kan ik weer structuur krijgen? Hoe kan ik mij weer leren te leren, en leren te concentreren. Hoe kom ik vervolgens van mijn computerverslaving af? Ik ben vandaag begonnen met een andere aanpak.. zo heb ik mijn kamer opgeruimd, en een agenda gekocht. Is dat een goede start? Want studeren in een rommelige kamer zorgt ook voor een rommelig hoofd niet?

Kortom, het is nooit te laat om het roer om te gooien. Ik wil net zo een leven hebben als de vrienden om mij heen (gelukkig heb ik veel vrienden), en dat wil o.a. zeggen leuke vriendin, leuke baan etc...

bedankt voor jullie input

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (8)

Studeer je zo dat je een vast rooster hebt? Een agenda is inderdaad een goed begin, je kan ook nog een to-do boekje kopen zodat je altijd kan bijhouden wat je nog moet doen (kamer opruimen, post beantwoorden, dat soort dingen) Als je moet blokken, doe dat dan op je college/universiteit, kun je ook niet afgeleid worden door facebook of andere websites. En als je 'geordend' leeft zul je uiteindelijk meer tijd over hebben voor uitgaan zodat je een leuke toekomstige vriendin kan tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Floris,

Eigenlijk heb je onze hulp niet nodig, want je geeft perfect antwoord op je eigen vraag. Opgeruimde kamer, structuur aanbrengen en niet schromen om externe hulp te vragen zijn naar mijn mening dé ingrediënten van een goede aanpak.

Structuur aanbrengen in je werk en studie. Je zou eens kunnen kijken naar de aanpak van David Allen in zijn boek Getting Things Done (GTD).

Je bent 30, gaat een nieuwe fase in. Schrijf eens op wat je zou willen bereiken. Sommige mensen maken een bucket list. Sommige mensen gooien het roer om. En anderen blijven doen wat ze altijd al deden. Maar aangezien je nog studeert, denk na wat je daarna kunt doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nb. Tijdens mijn studie, tegen het eind (ik was wel jonger dan jij) heb ik er ook last van gehad me slecht te kunnen concentreren, dingen uitstellen. Bij de universiteit hadden ze hier een programma voor op de faculteit psychologie (als studiebegeleiding). Hierbij waren een aantal sessies waarin geleerd werd om structuur aan te brengen, te leren plannen en studeren. Wellicht heeft jouw school/universiteit ook dit soort faciliteiten. Vraag je opleidingscoordinator naar studiebegeleiding.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie de bron op leren.nl voor meer informatie over "leren leren".

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GTD informatie heb je ook in het Nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done http://lifehacking.nl/algemeen/getting-things-done-wat-het-is/ De site http://lifehacking.nl/ gaat hier o.a. over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.sochicken.nl/leven/getting_things_done_in_7_stappen.html
Goed begin om een agenda te kopen nu moet je hem ook goed gebruiken, indelen.
Tijd voor je studie eten drinken en slapen, maar vooral je ontspanning. Begin eerst eens met alles maar ook echt alles te plannen zo krijg je weer stuktuur in je leven. Vergeet vooral niet de tijd voor ontspanning/leuke dingen doet, te plannen! Ga op regelmatige tijden eten! Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pff jee hee waar za ik beginnen ik kan over dit onderwerp uren door praten ik ben er expert in.
maar goed antwoord.
als je het roer in een keer omgooit gaat je dat waarschijnlijk niet lukken omdat blijvend vol te houden.gewoonte patronen zijn vaak ingebakken en het duurt tijd om die te veranderen.het helpt als je weet wat je bereiken wit op de langere termijn zodat je dat voor ogen kunt houden je hebt dan een reden om als je besissen moet jde kant op te sturen waar je heen wit.Om een beter zefbeeld te krijgen kun je kleine haalbare doelen steen dingen die haalbaar zijn succses hebben is goed voor je.rust en goede voeding zijn ook belangrijk evenals regematig leven dus vaste tijden waarop je dingen doet.schrijf ook al je problemen eens op dat maakt ze oplossen een hoop eenvoudiger en is dan ook weer iets waar je jezelf goed over kan voelen en wat rust geeft.schrijf ook je doelen op.En ga op zooek naar info over hoe en of je die berijken kunt.neem vooral ook rust zodat je uitgerust ergens aan begint en helder kan denken.Stop met drank of drugs als je die gebruikt.stop geen energie in veroren zaken of problemen van een ander.begin een ik atijd eerst projekt waarmee ik niet zeg dat je asociaal moet worden maardat je energie in je zelf en in jouw doelen moet stoppen
ik aat het hier even bij maar mocht intresse hebben kun je en pb sturen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bekijk het eens zo je hebt vandaag dus een stap in de goede richting gemaakt en nu vraag je op gv om advies hoe je morgen verder kunt gaan je hebt al een deel van je kamer gedaan dus weet je al wat je morgen kunt doen.as je morgen begint met rustig ontbijten douchen en koffie(of wat dan ook)ga je daar na verder met opruimen denoods ff een uurtje of een paar ga daarna ff lekker zitten en doe een boodschappie voor het avond eten en als je het morgen zodoet overmorgen weer dan ben je al structuur aan het bouwen je bent bezig en je gaat vooruit dat is al iets wat beter gaat dan het ging dat moet toch een goed gevoel geven (ik ben zelf een flink aantal maal op mn muil gegaan in het leven dus zeker niet perfekt)als je dat vast weet te houden kun je een heel eind komen.nog een tip van mij zorg ook voor lichaams beweging en ga ook je huis uit ff fietsen of naar het strand park bos wat dan ook kan dingen ineens heel makkelijk maken als je weer thuis komt.zo zou je dag kunnen zijn morgen
s'ochtens ontbijt en de rest
daarna ff opruimen
even rust lekker zitten boterham eten
ff de deur uit boodschappie stukkie fietsen
daarna weer ff opruimen
s,avonds prakkie eten
nog even rommelen thuis
ff op gv kijken of tv
naar je bed
dat is geen kwaaie dag
maar misschien moet je werken dat weet ik natuurlijk niet
Boekentip: "Leer te leven". Echt een aanrader!! Geschreven door dr. Phil maar laat je daardoor niet misleiden. Het boek verlaat mijn huis nooit meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je start is prima, nu nog volhouden natuurlijk :)
studeren in een rommel zorgt voor onrust, ook je in hoofd idd,

kijk wat je wil en wat je niet meer wil.
bedenk wat je moet veranderen en wat je doel gaat worden. vervolgens bedenk je wat er nodig is om dit te gaan veranderen.

geef dingen een andere prioriteit en handel hierna.
werk eventueel met geheugen steuntjes om je nieuwe
structuur eigen te maken (mens is een gewoonte dier)

*bij de bron een handig in te vullen schema met meerdere mogelijkheden

zorg voor voldoende discipline
*tips hiervoor bij 2e bron

deel je tijd logisch in zodat je doelen haalbaar zijn
*tips voor beter timemanagement bron 3

*meer tips om structuur in je leven aan te brengen vind je bij de 4e bron.

maar wil je eigenlijk niet teveel tegelijk?
(ik denk meer te herkennen dus gok het erop, vergeef me:)
als het zo is dat je het gevoel hebt dat eigenlijk niets helemaal lekker op de rit zit, je het gevoel hebt bij de minst simpele dingen in te sneeuwen, je eigenlijk nergens erg grip op hebt of kan houden is misschien de 5e link wel wel informatief of herkenbaar.

heel veel succes met al je plannen en voornemens!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker nuchter boek:
'In de tussentijd...' van Iyanla Vanzant, Het Spectrum.
Dit boek gaat over: Veel willen op termijn is prima - maar begin, in de tussentijd met het begin.

Verder als je onrustig bent, ga wandelen, desnoods uuuuren. Zorg dat je thuis vooral doelgerichte tijd hebt: opruimen, studeren, eten, internetten, lezen en rusten.

Te veel onrustig thuis zijn, vervuilt je huis op een geestelijke manier. Dan kom je in een vicieuze cirkel. En wandelen is op alle manieren gezondmakend.

Zoek eens een training persoonlijke ontwikkeling die je aanspreekt. Dat gooit de boel open en je krijg heel veel input van trainers en deelnemers. Dat mag wat kosten, het levert je ook veel op.
(maar orienteer je goed want er is ook veel non-sense op de markt)

Eet gezond, drink wat extra water (van stress en zorgen droog je uit) en houd je soepel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat komt me heel bekent voor.Ik hoop dat ik je kan helpen!.Fijn dat je veel vrienden hebt,leuke baan,. Je bent zelf al begonnen: je kamer opruimen,en een agenda gekocht! je doet het heel goed meid!wees trots op jezelf!Ja studeren in een rommelige kamer geeft onrust !helemaal mee eens.Toch kan een psygoloog je wel een beetje steun geven.
Ja een computer is heel verslavend,.Probeer eens een uur minder achter je p c te zitten,en ga wat opruimen ofzo:Je moet dit echt doen.En net zo n leven hebben als je vrienden?
ook die hebben hun problemen,al zie je dat niet.niemand is volmaakt hoor. Nee het is nooit te laat het roer om te gooien, Ga door op deze weg ,en zoek een goede psygoloog om je hierbij te ondersteunen. Heel veel sterkte. harriet