Kan teveel melatonine zorgen voor bijwerkingen, bijv zoals in de uitleg beschreven?

Wij passen nu 5 dagen op, op een 9-jarige die moeilijk in slaap kan vallen. Hij is angstig en krijgt melatonine in tabletvorm om makkelijker in slaap te vallen.

's Nachts wordt hij krijsend wakker omdat hij naar gedroomd heeft. De eerstvolgende avond is hij dan ook nog angstiger om weer in slaap te vallen.

Zelf vermoeden we dat de nachtmerries met de melatonine te maken hebben. Hij slikt 5 tabletjes per keer, waar de verpakking spreekt over max 1-2. Ook heeft hij afgelopen nacht goed geslapen, zonder tabletjes.

Klopt onze theorie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Als mogelijke bijwerkingen van melatonine worden o.a. genoemd: abnormale dromen, hyperactiviteit, irritatie, nervositeit, rusteloosheid, zweten en gevoel van zwakte. Indien een gebruiker er veel last van heeft moet diens arts geraadpleegd worden.
Het zou dus goed kunnen dat jullie vermoeden juist is. Maar de ouders of verzorgers van jullie logeetje zullen dat met zijn arts moeten bespreken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+; waarom een minnaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook. Strekking is nagenoeg hetzelfde als mijn verhaal, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen plus/min van mij maar jij zegt "mogelijk" waar "zeer zelden" in je link staat.
Zeer zelden betekent dat de bijwerking bij minder dan 1 op de 10.000 patiënten voorkomt.
Mogelijk klinkt als vaker. Statistisch gezien is het dus zeer onwaarschijnlijk dat het vermoeden waar is, maar praktisch gezien wel mogelijk en makkelijk te testen door (kort) te stoppen met melatonine, melatonine werkt minder dan een dag, dus je weet het meteen. (Bij kinderen kan alles niet iets anders werken.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet = net (nogal een verschil in dit geval) (Bij kinderen kan alles net iets anders werken.)
Melatonine is een lichaamseigen stof maar dat betekent nog niet dat het geen bijwerkingen kan hebben. Het kan een werkzaam middel zijn om de gevolgen van jetlag op te vangen maar in het algemeen gesproken maakt de mens tot aan de middelbare leeftijd voldoende van het hormoon aan.

Bijwerkingen kunnen o.a. zijn: irritatie, rusteloosheid, slapeloosheid, abnormale dromen, angst, migraine, psychomotorische hyperactiviteit, duizeligheid.

Het advies in het Farmacotherapeutisch Kompas, zeg maar de richtlijn die artsen doorgaans aanhouden, is om het NIET te gebruiken onder de 18 jaar wegens onvoldoende gegevens over veiligheid en bijwerkingen. Bij kinderen kunnen medicijnen totaal andere effecten opleveren dan bij volwassenen of veel sterker zijn.

Als ik de vader was van dit kind zou ik onmiddellijk stoppen met die melatonine. Ik denk dat ik het niet eens in mijn hoofd gehaald zou hebben het te geven...

Toegevoegd na 2 uur:
Even ter nuancering en met dank aan Pelle: ik weet natuurlijk niet alle achtergronden, dus ik zou die ouders adviseren om in ieder geval nog even heel goed met de arts te overleggen die de medicijnen voorgeschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel vreemd keesvi dat er genoeg te vinden is over artsen die het aan kinderen geven. Verder heb jij het over volwassenen met een dosering van 2 mg per dag. Vermoedelijk krijgt dit kind maar 0,6. Verder wordt het veel gebruikt bij kinderen die door bepaalde psychische aandoeningen (hyperactiviteit) of door bepaalde geneesmiddelen, zoals methylfenidaat (Ritalin en Concerta) niet goed kunnen inslapen. Er is weinig bekend over de veiligheid bij kinderen omdat geen middel getest mag worden op kinderen van tevoren. Dat betekent nog niet dat het dus ook schadelijk is. http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Melatonine.aspx?mId=10704&rId=1661 Wat je moet doen als je overweegt je kind melatonine te laten slikken is een speekseltest: http://www.geldersevallei.nl/afdelingen/62/melatonine-polikliniek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doordat ik zelf in het medische wereldje rondloop weet ik maar al te goed dat de gladde praatjes van de farmaceutische industrie veel te grif geloofd worden door veel artsen. In Nederland mogen ze medicijnen off-label voorschrijven, ook aan kinderen. Op zich ben ik daar niet eens op tegen maar dat betekent niet dat het zonder risico's is en daar gaat het nogal eens mis. Er wordt veel te luchthartig mee omgegaan, enerzijds omdat het vaak wel goed gaat maar te vaak worden bijwerkingen domweg niet onderkend en herkend. Ik zie hier nu al een paar keer methylfenidaat voorbijkomen. Ook zo'n middel dat al jarenlang de hemel ingeprezen wordt. Is dat terecht? Vaak biedt het op de korte termijn nog wel wat voordelen maar wat is er na één, anderhalf jaar nog van over? Mijn ervaring is dat het therapeutische effect van heel veel psychofarmaca bij relatief milde aandoeningen overschat wordt en in de praktijk zelfs bedroevend slecht is. Die waarschuwing in het FK voor melatonine staat er niet voor niets. Ik moet nog weleens denken aan de ervaren psychiater waar ik jaren mee samengewerkt heb. Vaak verlaagde hij de dosis medicatie bij extreem onrustige patiënten, terwijl iedereen een verhoging verwachtte. En verdomd, meestal had hij gelijk en verminderde de onrust bij minder pillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja er wordt aan veel te veel kinderen die medicijnen klakkeloos gegeven maar ook aan heel veel kinderen niet. Verder vond ik jouw advies wel heel erg streng!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog even teruggelezen. Je hebt gelijk, Pelle. N.a.v. zo'n verhaal weet je natuurlijk nog niet alles. Ik heb een nuancering toegevoegd. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Kees! Ter verduidelijking: mijn kinderen gebruiken het niet en hebben geen adhd maar ik heb te vaak gezien dat medicatie bij adhd enorm helpt (schooladvies minstens 1 nivo omhoog) en met melatonine (na een speekseltest) slapen die kinderen ook weer (en nee marleen, die zaten echt niet tot laat achter de tv zoetigheid te eten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet elk kind Krol en juist als ze medicatie hebben krijgen ze als bijwerking problemen met het in slaap komen en daar helpt melatonine dus bij.
5 tabletjes, naar ik neem aan 0.1 mg is niet veel, mijn zoon (9) kreeg 2 mg, voorgeschreven, wat 20 tabletjes is.

Hij blijkt met 6 goed in slaap te vallen en krijgt dus ook niet meer.

Melatonine wordt vaak voorgeschreven in combinatie met concerta/ritalin.

Als het kind het al langer krijgt zou ik er als oppas niets aan veranderen maar het met de ouders/verzorgers erna bespreken.

Melatonine is niet een middel om goed te slapen, maar om in slaap te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, jouw theorie kan heel goed kloppen ja !!

Heel goed van jullie dat je vannacht niks hebt gegeven !!