Wie kan mijn helpen wat wil men hier mee zeggen :je bent te slim voor je eigen bestwil ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de situatie waarin en door wie het gezegd wordt. Je zou het als verkapt dreigement kunnen opvatten: Je bent ergens achter gekomen en je zou dat niet mogen weten. Of: Je onderzoekt (bemoeit je met) zaken die je niets aangaan. In het laatste geval maakt iemand zich zorgen over je of ergert zich aan iets dat je onderzoekt. Of: Je moet niet alles willen weten, dat is nergens voor nodig.

Dat zijn enkele voorbeelden van wat men zou kunnen bedoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je slimheid kan je in de problemen brengen.
Als je bijv. een agressief persoon gevat (slim) op zijn nummer zet dan loop je de kans dat hij je te lijf gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt inderdaad helemaal van de context af, de uitspraak is geen spreekwoord of algemeen gezegde.

Het zou ook nog kunnen betekenen dat je je alleen slim gedraagt als het jou goed uitkomt, maar het niet gebruikt om anderen te helpen, of dat je in het leven geleerd hebt/ leert om slim te zijn uit lijfsbehoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zelf zorgen voor het goeie, want je bent slim genoeg om het niet te verknallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bent slim. het zou beter voor je zijn als je minder slim zou zijn (voor je eigen bestwil).