niet op woorden kunnen komen/vergeetachtig op zeer jonge leeftijd, weet iemand wat het is?

Hoi allemaal, ik ben een meisje van 17 jaar en sinds enkele maanden heb ik moeite om zinnen te formuleren en op woorden te komen. Het gaat hierbij om simpele woorden waarover ik lang moet nadenken of soms haal ik woorden geheel door elkaar. Ook vergeet ik snel dingen, als ik iets aan het lezen ben, moet ik het minimaal 2x overlezen om het te snappen zeg maar. Qua intelligentie zit het wel goed, want ik doe de Havo.. Vroeger heb ik dit nog nooit gehad en het is ook niet zo dat ik het heel druk heb. De laatste tijd heb ik het gewoon normaal en niet veel aan me hoofd.. Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik hiervoor misschien even langs de huisartst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervelend voor je meid. Er is niet een specifieke gebeurtenis waardoor dit zou kunnen komen? Een ongeluk bijvoorbeeld? Gevallen?
Ritsuka
11 jaar geleden
Laatste tijd alcohol gedronken? http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Korsakov
Amadea
11 jaar geleden
Heb je het constant, of eens in de zoveel dagen? Misschien maar een paar dagen in de maand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
L-Theanine werkt hier goed tegen, ik heb de poedervorm, maar ik zou de capsule vorm aanraden, de poeder smaakt erg vies. Je word er op een relaxte manier alerter van en het is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de pubertijd. Iedereen maakt dit wel eens mee. En bij sommige valt het op. Heeft ook te maken met hoe zeker je van je zelf bent.

Antwoorden (4)

Hmmm ik heb het ook met tijden enn ben ook nog redelijk jong. Ik heb inmiddels ondekt dat het in mijn geval puur te maken heeft met concentratie. Je kan bv ergens anders aan denken terwijl je een pagina uit een boek leest waardoor het niet tot je door dringt.. Misschien is dat het?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt een beetje als concentratie problemen. Hoeft niet meteen een stoornis te zijn natuurlijk. Omega 3 en vette vis eten zouden dat kunnen verbeteren. Als je je echt ongerust maakt zou ik toch eens naar je huisarts gaan. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je verliefd? Afgeleid, gestresst? Somber of depressief? Gebruik je misschien medicatie? Slaap je wel genoeg?

Dit soort symptomen kunnen allerlei oorzaken hebben. Meestal is het iets dat totaal onschuldig is, zoals een slaaptekort of stress. Ook een depressie kan dit soort symptomen geven, bij ouderen komt het bijvoorbeeld vaak voor dat de omgeving aan dementie denkt, terwijl ze niet dement, maar depressief zijn.

Als je je er zorgen over maakt, kun je natuurlijk altijd je huisarts eens bezoeken. Een neuropsycholoog zou uit kunnen zoeken of er daadwerkelijk problemen zijn met je concentratie en geheugen. Je weet het natuurijk nooit, er kán ook een neurologische oorzaak zijn voor dit soort klachten. Dus als je het niet vertrouwt, ga dan naar je huisarts. Ik vermoed echter niet dat er iets ernstigs aan de hand is. Maar dit soort klachten kunnen wel verergeren als je je er heel druk over maakt, dus alleen dat al is een reden om naar je huisarts te gaan als je je zorgen maakt. Als je zekerheid hebt over wat er wel of juist niet aan de hand is, is de kans ook groter dat het snel weer overgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verhaal doet me denken aan afasie of dysfasie: woordvindingsproblemen en zinnen verhaspelen. Het is een taalstoornis. het is een bekend fenomeen na bijvoorbeeld een hersenbloeding, maar het komt ook voor bij jongere kinderen zonder dat er een aanleiding voor lijkt te zijn. Tot voor een paar jaar geleden werden deze verschijnselen bij jongeren zo genoemd omdat ze lijken op wat ouderen soms krijgen. Tegenwoordig kan men men een MRI-scan het ook min of meer aantonen waar het probleem in de hersenen zich manifesteert.
Maar als je alle mogelijke oorzaken (werkdruk, verliefdheid, alcohol, drugs etc. ) uit kunt sluiten, zou ik toch maar eens bij een huisarts langs gaan.